Krukaskeeringen vervangen in niet aan te raden. Zijn en blijven oliedicht. Na vervanging gaan ze vaak lekken.
gedeelde smart is halve smart.
heb de rechter kapot.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hoi iedereen,
vandaag de motor uit de GSA gelepeld. Volgens het filmpje op youtube (van Willingeprins) in 9 minuten te klaren, maar ik heb er toch ongeveer 9 uur over gedaan. Liever op ‘t gemak en rustig.
En de vraagbaak er bij was ook een hulp.
De motor moet nu wel nog verder ontdaan worden van alle beplating, maar hij staat er.
Voor mij is het al een prestatie, en dat zonder dat er onderweg van alles is misgegaan.
Het lijstje met aankopen gaat nog wat heen en weer. Daarover heb ik nog wat vragen :
1. als die VITON O-ringen zo slecht zijn, waar koop ik dan betere ? Bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in hydrauliek ? Autohandel ?
2. als de kleppen krom zijn, vervang ik ze dan altijd in beide motorhelften, of kan het met alleen de linker helft, die bij mij mogelijk beschadigd zijn ?
3. wat bedoelen jullie met “kleppen inslijpen” ?
4. de versnellingsbak hangt helemaal onder de olie. Ik lees bij een ander topic dat tussen de 2 helften nauwelijks lekkage voorkomt. Kan die olie dan van de motor afkomstig zijn ? Of toch lekkage ?
5. Bougiekabels heb ik intussen liggen van NGK. Iemand ervaring met de kwaliteit ?
Iemand ervaring met aankoop via “französischer Klassiker” ? Of kan alles besteld worden via de GS/GSA vereniging ?
De remblokken zijn recent nog vervangen, en de schijven zien er nog prima uit, dus daar gaan we afblijven.
Ik heb intussen min of meer afgesproken met iemand om de motor nu verder te demonteren. Ik heb geen ervaring met dichtingen, al dan niet lijmen, met olie insmeren of andere producten, dus daar kan ik maar beter niet aan beginnen.
Wordt vervolgd !
Bart
In principe kun je alles via de vereniging kopen.
Die Viton ringen zijn juist wél de goede.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb al eens eerder e.e.a. besteld bij Französische Klassiker van Daniel Engelhardt; het meeste is prima geprijsd, betalen met PayPal is mogelijk en ik had het spul in twee of drie dagen in huis.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Als je al zover bent zal ik adviezeren om ook de versnellingsbak eruit te halen en nieuwe keerringen in te plaatsen.
De olie die over de bak heen gegaan is kan door lekkage van de hoogedruktregelaar zijn of gemorste olie tijdens demontage.
Bougiekabels van nkg zijn op zich goed.
Als de kleppen krom zijn kun je gewoon de kromme vervangen of de gehele kop van 1 zijde.
Kleppen inslijpen word mee bedoelt dat ze ingeslepen worden in de zittingen waardoor ze beter afsluiten. Monteer dan ook gelijk nieuwe klephoedjes.\
Viton zijn de juiste die je hebben moet.
Alles is te verkrijgen via het clubmagazijn, als je tenminste lid bent.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
bedankt al voor de reacties
aankopen via de vereniging is zeker een optie. Lid worden is geen probleem. Hopelijk even enthousiast en deskundig advies als bij de ami-vereniging.
Zijn de prijzen vergelijkbaar met wat je in Duitsland betaalt ?
Het lijkt er meer en meer op dat Jochem en ikzelf ongeveer gelijktijdig met de motor-revisie zullen bezig zijn. Maar geen twijfel mogelijk : Jochem’s blauwe GSA zal sneller weer op de baan zijn . . .
groeten,
bart
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Weet je dat zeker? Zowel het uitbouwen van een motor als het wisselen van de koppeling als het wisselen van een cilinderkop worden voor mij de eerste keer. Niet op een GSA, maar op elk type auto.
Aan de andere kant: ik kan alleen in juni in de garage/schuur van m’n ouders terecht, dus toch een soort van harde deadline Goed voorbereiden, je goed vantevoren inlezen (andere topics, foto’s, filmpjes, Vraagbaak/Haynes/Kluwer/Citroën werkplaatsboek etc.) scheelt al een heleboel, wat ik zowel bij m’n Xantia als inmiddels ook bij de GSA heb gemerkt.
Of we maken er een wedstrijdje van, wie het eerste klaar is
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Zonet het “dop 42 manoeuvre” uitgevoerd.
Ging vlotter dan ik had gedacht.
De manteldelen rond de motor zitten er momenteel nog over en de motor is al uitgebouwd, dus los op de tafel. Een verlengstuk op de dop lag wel klaar, maar was toch niet nodig. Met dank aan een collega op ‘t werk van mijn vrouw, van wie ik eea mocht lenen.
Een stalen buis als verlengstuk van de sleutelgreep was wel nodig, maar dat had ik ook klaarliggen.
Hopelijk heb ik volgend weekend wat tijd om het motorblok verder te ontmantelen, dat is toch de bedoeling. Intussen de onderdelen aankopen, en dan kan de montage starten.
En Jochem,
ook bij mij : nooit eerder een motor zelf uit elkaar gehaald, niks GSA maar ook niks anders . . .
Voor mij blijft het momenteel onduidelijk welke dichtingen moeten gekleefd worden, welke eventueel met olie moeten ingesmeerd woerden, of net niet in de olie mogen, en welke ‘koud’ tussen de onderdelen komen te zitten.
maar het blijft wel leuk.
Heb je geen handboek? Daar staat bijna alles in
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor de liefhebber: er ligt hier een stel Kluwer vraagbaakjes voor de GS. GRATIS af te halen in de regio 020. Ik verstuur ze niet, de man/vrouw die ze wil mag ze komen halen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waar woon je, en kan je eventueel donderdagochtend of avond?
Ik weet niet welke ik allemaal nodig heb, de rest schuif ik wel weer het forum op
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Naast amsterdam dus. Regio 020
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Regio 020 kan ook Den helder zijn toch?
Ik ga donderdag bij een vriend langs de hele dag, in Zaandam. Als het kan kom ik dan graag langs
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
020 den helder? Heb jij wel topografie op school gehad? Je kan ze na 1800 komen halen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste