Mijn echtgenote heeft haar auto tegen een lantaarnpaal tot schroot gereden. Ik stelde voor om dan een leopard tank te kopen, die is wel bestand tegen dat soort objecten, maar die vindt ze te groot en te traag en het brandstofgebruik schijnt vrij hoog te zijn.
Nu zagen we bij een dubieuze autohandelaar een Xantia break uit 1999. 2 liter motor. 2K gelopen. LPG, beschadigingen conform leeftijd en kilometerstand. Stond fier overeind, ofwel, veerbollen lijken ok.
Koopprijs ca. € 1.000, = Niet teveel voor zo’n auto, maar teveel om in één maand op te rijden, of vervolgens voor duizenden €‘s aan reparaties te verstoken.
Vragen.
Is het veersysteem gelijk aan dat van de C5? of moet je er wel onderhoud aan plegen. Zijn er zwakke punten waarop je in het bizonder moet letten en zijn deze makkelijk te herkennen? Wat is de levensduur van zo’n motor?Is er in de regio 010 een bedrijf dat tegen een laag bedrag die auto vrij vlot kan checken op komende onkosten?
Ik snap ook wel dat zo’n auto technisch afgeschreven is.
Het alternatief is een Volvo V70 uit 2001 met 216K op de teller van mijn vaste garagist. Daarvan weet ik dat die 100% betrouwbaar is, maar het brandstofverbruik is wat aan de prijs. Die auto rijdt minimaal 15K op een jaar.
Wat is wijsheid?
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Voor de helft heb je ook een Xantia met die specs
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Bernardo A. schreef:Stond fier overeind, ofwel, veerbollen lijken ok.
Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken. Op gare (lees: lege) veerbollen staat ‘ie ook fier overeind alleen veert ‘ie dan als een plank.
Garage Huisman op de Lumeijstraat is een goed en betrouwbaar Citroën-adres. Daar mag die auto vast wel op de brug voor inspectie.
Edit: o sorry je schreef 010 niet 020!
In die regio ken ik helaas geen Citro-garages. Tot zover dus mijn nutteloze tip behalve dat je bij een “Dubieuze Handelaar” natuurlijk sowieso niets moet kopen en al helemaal geen auto.
P.s. :
Bernardo A. schreef:Is het veersysteem gelijk aan dat van de C5? of moet je er wel onderhoud aan plegen.
Hoef je aan het veersysteem van een C5 dan geen onderhoud te plegen?
In elk geval aan het systeem van de Xantia wel, want leidingen van 13 jaar oud kunnen op allerlei fijne plaatsen verrot zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Er staan in Nederland vele tientallen Xantia’s te koop, dus zeker geen reden om bij een dubieuze handelaar een Xantia te kopen. Ga maar eens een avondje Marktplaats, Autoscout24, Autotrack etc. doen, dan kom je heel wat leukers tegen voor dat geld.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Mijn beste auto aankoop ooit heb ik bij een uiterst dubieuze handelaar gedaan. Ik zou er normaal gesproken nog geen step kopen.
De historie vam de auto kon ik wel waterdicht controleren via een dealer gelukkig.
Uiteindelijk was dit echt de beste koop ooit van mij, was ook een Xantia overgens.
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Die Volvo kopen, jaar rijden, G3-LPG er in, en dan nog 5 jaar rijden…
Hoef je aan het veersysteem van een C5 dan geen onderhoud te plegen?
In elk geval aan het systeem van de Xantia wel, want leidingen van 13 jaar oud kunnen op allerlei fijne plaatsen verrot zijn.
Ik heb me ooit laten vertellen dat dit systeem onderhoudsvrij is. Gaat trouwens ook niet gauw stuk, pas bij 335K zakte de auto na langere stilstand van achteren weg en moest een cylinder worden vervangen. En dat was op de 400K die de auto nu gelopen heeft ook het enige onderhoud waarvan ik een rekening heb gezien.