niet getikt is nooit mis
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zo is het maar net
Enfin, het uitbouwen is begonnen; sinds vanavond staat de GSA in de garage van m’n ouders en ben ik begonnen met het demonteren van het front. En nu het blok er nog in zit heb ik gelijk de koelfan gedemonteerd.
Vanmiddag ben ik hier thuis begonnen met het vervangen van pakkingen e.d. van de ruilkop. Alleen moet het nokkenastandwiel eraf, en de moer zit nogal vast. Hoe ga ik die nu lossen, zonder riemen e.d. erom, en zonder extra fixatie aan de motor?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Je zou’m in de bankschroef kunnen klemmen en een oude D-riem gebruiken tegen slippen/beschadigen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Of met een luchtsleutel?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat zijn bruikbare tips, zo moet het gaan lukken!
Ik heb alleen voor de tuimelaarasjes vier dezelfde aluminium opvulringetjes meegekregen, terwijl ze voor dikker zijn dan achter. Heeft of weet er iemand nog 2 nieuwe ringetjes voor de achterzijde liggen? Of een suggestie waar ik die dingen los kan krijgen? De club heeft ze helaas niet via de postorderservice, alleen als onderdeel van een pakkingset, maar ik heb verder alles al.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Weet zo niet welke kant maar aan 1 kant verdwijnen ze ook een stukje de kop in. Eerst even demonteren en dan kijken of ze wel verschillend zijn.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb ze al gedemonteerd, daar kwam mijn vraag ook uit voort.
Links op beide foto’s is de ring van de voorzijde, rechts de achterzijde. Het gaat mij dus om de dunne exemplaren, daar heb ik er twee van nodig.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dan heb ik interesse, ik zal je even een PB’tje sturen!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat dacht ik dus al wist het alleen niet meer zeker.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De motor is bijna klaar om te worden uitgebouwd.
Ik krijg alleen de hotspotpijp aan bijrijderskant niet opzij gedraaid. De klem onderaan is helemaal los, maar ik krijg er géén beweging in. Mede daarom heb ik het rechter uitlaatdeel en het Y-stuk nog even vast laten zitten. Het andere hotspotpijpje (die met die profi prutsreparatie) heb ik wel alvast verwijderd, daar komt een nieuwe op. Zolang de motor er nog in zit leek het mij vrij makkelijk om zaken die erg vast zitten te kunnen lossen of demonteren. Daarom heb ik ook nu alvast de moer van de nokkenaspoelie aan bestuurderszijde gelost en weer handvast gezet. Ik trof daar namelijk een lekkende nokkenaskeerring.
Dus op die ene hotspotpijp na is alles los, klaar om de motorsteunen te lossen en de motor van de bak te halen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
De hotspotpijp kreeg ik ook niet los, is uiteindelijk van de carb los gehaald en dan krijg je hem ook wel uit elkaar.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Aan de carb-kant zit-ie al los, maar aan de onderkant wil-ie niet loskomen, zodat ik ‘t pijpje niet opzij kan draaien. Zal wel gaan neerkomen op het vroegtijdig uitbouwen van de achterste inlaatpijp, tenzij iemand een andere optie weet.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Heetstoken misschien?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Je hebt een behoorlijk hefboomwerking met die pijp. Als je wat kruipolie in de inkepingen onder de klem spuit en vervolgens met kleine beweginkjes begint te wrikken (op en neer, heen en weer, enz), dan zul je merken dat ie steeds ruimer gaat zitten en dan geeft ie uiteindelijk wel mee.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30