1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Tjitske, onze 2.0 Turbo CT Activa
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 22 mei 2012 05:32 PM

In het verkooptopic valt te lezen dat ons hele wagenpark in de verkoop staat. We gaan terug naar 1 auto. Ik heb de vrije hand gekregen van m’n vriendin om uit te zoeken wat voor auto (zolang zij het er maar mee eens is….) Een Xantia dus. En wel 1 van het type2 op benzine. Ook weet ik al dat het een Berline moet worden. Ik heb goeie ervaringen met de 1.8 16v. De rest van de motoriseringen heb ik nog niet gereden. En ik sta helemaal open voor wat anders. Een Turbo CT Activa lijkt me geweldig. Maar ook een V6 Exclusive kan mij bekoren. Automaat heerlijk. Handgeschakeld lekker sportief.

Ik weet het niet meer!! Wat rijden jullie en waarom?

[edit mod] topictitel leesbaar gemaakt![/edit mod]

Nou ze is er. Ik ben altijd al een eigenwijze zak hooi geweest, dus toch maar de TCT Activa opgehaald. Het valt me alleszins mee. Het veert nog redelijk soepel. Geen rammels en kraakjes, gewoon nog een erg degelijke en vooral zeer nette voiture. Airco werkt, elektrische stoelbediening werkt, Activa werkt, regensensor werkt, op het rechter achterraam na werkt de bediening goed. Centrale vergrendeling werkt alleen de knopjes op de ab zijn afgesleten (het knopje “op slot” is zelfs helemaal afwezig op de printplaat). Is dit nog ergens te bestellen? Ze rijdt heerlijk. Het weggedrag is enorm verslavend. Ook het gemak waarmee de turbo doortrekt in de toeren is geweldig. Het rode monster is “Tjitske” gedoopt. De eigenaresse van de garage zocht naar de papieren van TJitske(-DB-40).

Als iemand deze auto kent en er iets over te vertellen heeft hoor ik het natuurlijk graag. Voor de mensen die het veel te veel werk vinden om mijn hele relaas te lezen en alleen maar fotos kijken: hier komen ze.






Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 22 mei 2012 08:12 PM
  [ # 1 ]

Sorry… Ik vind het altijd leuk om Drenthe te promoten. Ie mut bliede weez’n dak gien Fries praot. (wees blij dat ik geen Fries spreek) ;-p

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 mei 2012 11:05 PM
  [ # 2 ]

Wat zijn je criteria? Onderhoudsvriendelijkheid? Vermogen? Koppel? Onderdeelkosten? Verbruik?

Als je een betrouwbare en prettige motor wilt dan is een 1.8i 16V een prima motor. Best net verbruik, genoeg vermogen. Wil je iets meer vermogen dan is er nog de 2.0i 16V, met 135 pk. Beiden hebben hydraulische klepstoters, dus geen kleppen stellen. De 8V blokken hebben nog mechanische klepstoters met vulplaatjes, dus die moeten handmatig gesteld worden en daarvoor moet de nokkenas eruit. Mede daarom zijn de 8V blokken dan ook minder geschikt voor LPG. De 8V blokken hebben wel beduidend meer koppel onderin dan de latere 16V blokken.
Een TCT-motor is een heerlijke beul, alleen behoorlijk sleutel-onvriendelijk. De motorruimte zit heel erg vol. Sleutel je niet zelf maar laat je het aan een dealer of specialist over dan lopen de kosten vaak op doordat er vaak veel moet worden gedemonteerd. Om de koppeling te vervangen moet bijvoorbeeld het hele motorblok eruit, wat bij eerdergenoemde 8V en 16V-motoren niet hoeft. Ongeveer hetzelfde geldt voor een V6. Ook een heerlijke sleurmotor, maar ook érg vol.
Activa is erg leuk, maar gevoelig voor achterstallig onderhoud (lekkende Activa-cilinders, 4 extra bollen t.o.v. de 6 in een standaard Xantia met anti-zink zonder Hydractive, extra stangen e.d.).
De automaatbak die bij de V6 Exclusive is gemonteerd (de 4HP20) is gevoelig voor slijtage na zo’n 250.000 km. Citroën betitelde de bak ‘sealed for life’, wat natuurlijk onzin is. De transmissieolie dient wel degelijk ververst te worden, zeker bij dergelijke kilometerstanden.

Neus anders eens wat rond op het forum van de Xantia Club, daar zit heel veel expertise en jarenlange ervaring. http://www.xantiaclub.net

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 23 mei 2012 01:04 AM
  [ # 3 ]

Ik vind dit al een erg mooie reactie. Het brandstofverbruik vind ik van ondergeschikt belang. Het aantal kilometers wat we rijden is tegenwoordig zo weinig dat een zuipende maar lekker rijdende auto geen probleem mag zijn. Qua sleutelgevoeligheid: ik hoop een betrouwbare auto tegen het lijf te lopen. Ik weet dat de 1.8i 16v betrouwbaar is en ik dacht dat dat met de v6 ook wel het geval is. Ik kan zelf ook wel een beetje sleutelen (met behulp van derden) dus dat scheelt. Eigenlijk is de vraag een beetje: ga ik voor een sportieve (tct activa), een luxe (v6 automaat) of een “saaie” Xantia.

De TCT en de V6 hebben beide 2 kleppen per cilinder? Qua snelheidsgevoel: een TCT of een V6. Ik heb wel eens begrepen dat een TCT door zijn constante koppel het echte snelheidsgevoel mist.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 mei 2012 01:10 AM
  [ # 4 ]

De V6 is een 24v en erg betrouwbaar. Maar het activa-systeem geeft echt wel extra onderhoud en kopzorgen waar je, als je pech hebt, écht veel geld aan kwijt KUNT zijn. Motorisch is een v6 top. 194pk en 1 op 10 rijden is goed mogelijk. Let wel, een V6 is zwaarder, sleutel onvriendelijker en verzekering en wegenbelasting zijn ook hoger.

De Tct is vrijwel altijd een activa (tenzij ie in een break ligt) en NIET zo zuinig als een V6, extreem naar om aan te moeten klussen en eigenlijk achterhaald qua techniek en loopcultuur.

Persoonlijk?

Ga voor een 2.0i 16v in een luxe uitvoering of pak een V6 automaat met weinig kilometers of een aantoonbaar goede automaatbak.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 23 mei 2012 01:52 AM
  [ # 5 ]

Verzekering en wegenbelasting ben ik ook niet zo bang voor. Een Xantia v6 is vast goedkoper dan een CX rd en een ZX 1.4 samen…

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 06 juni 2012 07:05 PM
  [ # 6 ]

http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m547071191-prachtige-nette-citroen-xantia-2-0-i-turbo-ct-activa-16v.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Morgen ff kijken. Ben erg benieuwd hoe zoiets rijd.

Ook staat er nog een mooie 1.8i 16v plus uit 2001 te koop. Waarschijnlijk veel verstandiger, daarom vergeet ik ook deze niet.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 juni 2012 07:09 PM
  [ # 7 ]

Rijden best wel aardig, zuipen ook en sleutelen is een ramp. Lekker voor een v6 gaan als je zonodig een activa moet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 06 juni 2012 07:16 PM
  [ # 8 ]

Activa is geen vereiste. Sterker nog: als het me te stug rijdt gaat het niet door. Ik val in het geval van deze auto vooral voor de enorm mooie kleur. Rouge…???

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 juni 2012 07:20 PM
  [ # 9 ]

... Regret…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 06 juni 2012 07:28 PM
  [ # 10 ]

d’Enfer Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 06 juni 2012 07:29 PM
  [ # 11 ]

Rouge regret? Spijtrood? De voortekenen zijn al goed… :-s

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 juni 2012 08:08 PM
  [ # 12 ]

Als je uit een CX komt is die te stug. Zou ze alle twee ff rijden. Al is het maar voor het idee.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 07 juni 2012 12:00 AM
  [ # 13 ]

De plus heb ik al gereden. En ik heb al eens een break uit 2000 gehad.

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 07 juni 2012 12:16 AM
  [ # 14 ]

Zit met hetzelfde probleem. Weet zelfs nog niet eens welk type Xantia ik nou eigenlijk wil.

Karaktervol en 8v?: 1A
1.8 16v motor?: 1B of T2

Keuzes…

Ik zoek gewoon op marktplaats welke auto me echt aanspreekt, dan ga ik kijken. De rest laat ik lekker, ik kan op dit moment niks vinden wat ik écht graag zou willen!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 07 juni 2012 08:55 AM
  [ # 15 ]

Een 2 liter is altijd de meest interessante keus, alleen al omdat daar een luxer veersysteem onder zit, alla xm… de 1.8 en 1.6 hebben het eenvoudiger systeem alla BX…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook