Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo!
Ik heb recent mijn 1.4 Deauville wat opgeleukt. Er zitten nu uitgebalanceerde lichtmetalen wielen onder. Maar, sinds ik dat heb, trilt mijn auto bij het remmen. En dat terwijl mijn remmen nog geen jaar oud zijn en er voor de wielwissel totaal geen probleem was.
Wat kan dit nu zijn? De auto trekt wel enigszins naar rechts. Een collega zei dat de auto waarschijnlijk niet uitgelijnd is. Dat klopt opzich wel. Kan dit de oorzaak zijn?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Met banden wisselen verander je in principe niets aan de uitlijning. Als dat dus goed was kan het nu niet ineens verkeerd zijn. Misschien kun je het wiel er nog eens afhalen en dan het pasvlak op het wiel en de naaf eens (erg goed) schoonmaken. Ik kan niet garanderen dat dat de oplossing is, want een niet goed aanliggend wiel voel je ook bij het rijden (slingeren), maar de rest van wat je vertelt past er wel bij.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Thanks!
Tijdens het rijden geen last van trillingen of slingers. Alleen dat de auto een beetje naar rechts trekt.
onbalans, opnieuw uitbalanceren en velgen checken, mogelijks is er eentje krom.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
De voorwielen van links naar rechts verplaatsen verhelpt het scheeftrekken mogelijk. Bandenspanning is goed neem ik aan?
Wielen vastgedraaid met luchtratel o.i.d.? Er zijn garages die alles gewoon vastraggen. Remschijven kunnen krom trekken als de wielbouten veel te vast zijn aangedraaid.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat zeg je me nou?
Het is mij nog niet overkomen, maar ik weet dat bijvoorbeeld de Renault Espace en Vel Satis daar erg gevoelig voor zijn. Die moeten zelfs in een speciale volgorde worden aangedraaid anders zijn de schijven zo krom. Het klinkt inderdaad raar, maar ik kan me voorstellen dat het bij een BX ook zou kunnen gebeuren als de bouten echt veel te vast worden aangedraaid.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je vertelt me iets nieuws. En het doet me nogal aan een broodje Baviaan denken.
Iets met kruiskopschroefjes en remschijven en naven?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ja, maar dan gaat de schijf scheef zitten. Niet kromtrekken. Volgens mij lukt je dat niet eens met een bout, alleen met grote temperatuursverschillen.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Een wielnaaf en/of schijf kan wel degelijk krom trekken wanneer je de wielmoeren/bouten te strak aantrekt. Toch lijkt me het sterk dat dat tot heftig trillen of scheeftrekken zou leiden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Banden gecupt misschien een mogelijkheid?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Tja, ik weet eigenlijk niet zo goed hoe hard de bouten aangedraaid zijn. Een vriend van me deed de Deauville terwijl ik de TRS deed.
Maar ik zal de wielen binnenkort eens van kant verwisselen. Ik zou het trouwens wel erg zuur vinden als de schijven krom zijn, want die zijn nog geen half jaar oud! Voordat de banden eraf gingen, was er wel heeeeeeel veel kracht nodig om ze los te krijgen. Ze zaten indd vast geragd!
Bandenspanning is goed. En de velgen kwamen van mijn andere BX en die reed er als een zonnetje op.
Komend weekend krijgt de TRS eindelijk weer mooie velgen, dus er staat weer een wielwissel op t programma en draai ik de bouten vast met een moment sleutel.
Bedankt voor de tips.
bij een bx ga je de schijven echt niet scheef trekken met je wielen vast te zetten.
zijn nogal degelijke zwaar ijzeren dingen niet te vergelijken met de lichte rommel van tegenwoordig.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik zou, zoals ook al door anderen genoemd, eerst de voorwielen links en rechts eens omwisselen. Zeker voorbanden ontwikkelen na verloop van tijd een dermate inslijtpatroon dat wanneer je gebruikte banden ‘verkeerd om’ monteert -dus zeg maar tegen de looprichting in die ze ‘gewend’ zijn geworden- je last kunt krijgen van scheeftrekken en andere gekkigheden.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91