1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Mijn eerste Citroën: BX 16TRI van 1992
Venturi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 11 juni 2012 06:15 PM

Hallo allemaal,


Ik heb met veel aandacht dit forum gelezen vooraleer ik overgegaan ben tot het kopen van een Citroën. Leuk om te zien dat jullie allemaal met zoveel passie met jullie wagens bezig zijn! Ik heb eigenlijk al heel mijn leven een zwak gehad voor Citroën (zoals jullie allemaal waarschijnlijk). Het werd tijd om mij neerste wagen te vervangen door een andere en dit moest uiteraard een Citroën zijn! Eerst was ik op zoek naar een ZX maar na er bijna 1 gekocht te hebben (net te laat, was net verkocht) ging mijn zoektocht verder naar een ander type. Mijn oog viel een paar weken geleden op een BX 16TRI met maar 63000 km op de teller! En deze is het dus geworden! Is van de eerste eigenaar en heeft steeds in een garage gestaan. Ondanks dit heeft hij wel een paar kleine roestplekjes maar niets erg (bodem en kofferruimte zijn keihard en ook de wielkasten zijn roestvrij). Mijn bevriende citroën-garagist had me gewaarschuwd voor het hydropneumatisch systeem en samen met de tips die ik op dit forum gelezen heb, heb ik de nodige tests uitgevoerd. Bleek nog in goede staat te zijn en lekte nergens LHM. Nu bleek na aankoop en na inspectie van mijn garagist dat de voorste veerbollen aan vervanging toe waren. “Voelde je dat dan niet?” was zijn vraag. Ik had nog nooit Citroën gereden dus voor mij was het zowiezo al meer comfortabel dan mijn vorige wagen Smile. De bollen zijn besteld en ook de LHM olie dient vervangen te worden. Voor alle zekerheid de d-riem ook maar vervangen (is niet echt duidelijk uit de onderhoudshistorie wanneer die de laatste keer vervangen is). Ik heb nog een paar vraagjes;

Is mijn bx ook “een tikkende tijdbom” in verband met brandgevaar door de benzinepomp of is dit enkel bij type 1 zo?

Soms als ik wil vertrekken in z’n 1 schokt de wagen geweldig en moet ik de pook opnieuw in z’n 1 zetten. Wat kan dit zijn?

Ik heb hier al wat gelezen over een open luchtfilter. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk aangezien er 4 slangen op mn luchtfilterhuis toekomen? Ik vermoed dat ik 1 slang wel kan missen (de slang die warme lucht naar inlaat stuurt bij koude motor).


En last but not least, een fotootje van de bx (nog van het zoekertje want heb er zelf nog geen foto’s van genomen):

Huidig:
Citroën BX 1.6 TRI 1992
Citroën BX digit 1986
NSU Prinz 4L 1971
Peugeot 205 GT XY8 1986
Peugeot 205 GT TU3M 1994
Ex:
Skoda felicia 1.3 mpi
Mazda RX-7 FC 1986

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 juni 2012 06:28 PM
  [ # 1 ]

Hallo Venturi, van harte welkom op dit forum! En van harte gefeliciteerd met de aanschaf van je eerste BX!! Een goede keus, al zeg ik het zelf Very Happy

Goed om te lezen dat je al veel “verstandige” zaken zoals LHM, bollen en distributie meteen laat aanpakken. Better safe than sorry…

Je vragen: nee, jouw BX is geen tikkende tijdbom, want injectie en dus niet met een brandstofpomp bovenop het blok. De pomp van jouw auto zit rechtsachter bij de achterbrug, samen met het filter.
Het schokkend wegrijden kan veel oorzaken hebben, lastig om dat zo van afstand te beoordelen. Ik zou zeggen: rij eerst eens een flink aantal kilometers en zie hoe het dan gaat. Deze BX heeft erg weinig gelopen en dat kan best het schokken veroorzaken.

Heel veel plezier met je (mooie!) auto! Cool

Profiel  
 
Arjanis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 10-04-2011

Gepost: 11 juni 2012 06:37 PM
  [ # 2 ]

Echt een mooie auto. Ik wens je er heel erg veel plezier mee. Doe tzt wat foto’s erbij altijd leuk!

Profiel  
 
Venturi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 11 juni 2012 07:51 PM
  [ # 3 ]

Dat stelt me gerust… De auto van mijn nonkel is vorig weekend volledig uitgebrand op 5 minuten tijd, daarom.
Ik post zo snel mogelijk nieuwe foto’s. Het interieur is echt als nieuw. Er heeft nog nooit iemand op de achterbank gezeten volgens de verkoper Smile

Huidig:
Citroën BX 1.6 TRI 1992
Citroën BX digit 1986
NSU Prinz 4L 1971
Peugeot 205 GT XY8 1986
Peugeot 205 GT TU3M 1994
Ex:
Skoda felicia 1.3 mpi
Mazda RX-7 FC 1986

Profiel  
 
Rex
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 07-12-2011

- BX Cannes
Gepost: 11 juni 2012 09:57 PM
  [ # 4 ]
Venturi schreef:

Dat stelt me gerust… De auto van mijn nonkel is vorig weekend volledig uitgebrand op 5 minuten tijd, daarom.
Ik post zo snel mogelijk nieuwe foto’s. Het interieur is echt als nieuw. Er heeft nog nooit iemand op de achterbank gezeten volgens de verkoper Smile

Nog nooit iemand op de achterbank..? Ongelooflijk. Echt een hele mooie BX heb je gekocht.
Normaal gesproken heb ik het niet zo op witte BX-en, maar deze is zo mooi.

Ik wens je heel veel zweefplezier. Leuk om het woord “nonkel” nog eens tegen te komen.

Citroën BX Cannes // 1991

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 11 juni 2012 10:12 PM
  [ # 5 ]

Veel plezier ermee, en wees er zuinig op.  Wink

Profiel  
 
Venturi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 11 juni 2012 10:46 PM
  [ # 6 ]

De lak is wel een beetje aan de doffe kant maar dat los ik nog wel op Smile En als ik er goed zorg voor draag dan kan ie nog een leven mee! Smile
Tja het woord nonkel… Ik ben dan ook een Belg (oeps Smile) Iemand nog tips in verband met de luchtfilter?

Huidig:
Citroën BX 1.6 TRI 1992
Citroën BX digit 1986
NSU Prinz 4L 1971
Peugeot 205 GT XY8 1986
Peugeot 205 GT TU3M 1994
Ex:
Skoda felicia 1.3 mpi
Mazda RX-7 FC 1986

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 11 juni 2012 10:52 PM
  [ # 7 ]

Alles lekker origineel laten.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 11 juni 2012 11:21 PM
  [ # 8 ]

Open lucht filter: niet aan beginnen. Trekt bij warme motor alleen maar hele warme lucht aan, waardoor mogelijke vermogenswinst weer teniet wordt gedaan door de kleinere massa van warme lucht. Als je flink vermogen wilt gebruiken of een sportief geluid wilt creëren dan moet je een ander type auto kopen, geen standaard BX Wink

Gefeliciteerd met je aanwinst, en veel plezier er van Very Happy

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Venturi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 11 juni 2012 11:27 PM
  [ # 9 ]

Oké! Ik weet genoeg, niet doen dus Wink Het enige wat ik nog ga veranderen aan de bx is een andere radio (met cd-speler) en een lpg-installatie laten plaatsen.

Huidig:
Citroën BX 1.6 TRI 1992
Citroën BX digit 1986
NSU Prinz 4L 1971
Peugeot 205 GT XY8 1986
Peugeot 205 GT TU3M 1994
Ex:
Skoda felicia 1.3 mpi
Mazda RX-7 FC 1986

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 12 juni 2012 09:51 AM
  [ # 10 ]

Prachtige uitvoering zo in het wit met die wieldoppen. Veel plezier ermee.

Profiel  
 
Venturi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 12 juni 2012 11:05 AM
  [ # 11 ]

Ja heb er wel bekijks mee (al heb ik om deze reden natuurlijk geen citroën). Ik heb wel nog wat dingen nodig voor de bx. Vloermatten voor zowel voor als achter en handvatten voor beide zijspiegels. Als iemand dit nog heeft, laat maar weten! Smile

Huidig:
Citroën BX 1.6 TRI 1992
Citroën BX digit 1986
NSU Prinz 4L 1971
Peugeot 205 GT XY8 1986
Peugeot 205 GT TU3M 1994
Ex:
Skoda felicia 1.3 mpi
Mazda RX-7 FC 1986

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 12 juni 2012 11:11 AM
  [ # 12 ]

Bedoel je die plastic cilindertjes die op het metalen stokje van je spiegels zitten?

Contacteer evt. deze verkoper op Marktplaats; die heeft ze liggen heb ik afgelopen zaterdag gezien.

Profiel  
 
Venturi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 12 juni 2012 11:15 AM
  [ # 13 ]

Ja die bedoel ik! Bedankt, ik neem er zeker contact mee op!

Huidig:
Citroën BX 1.6 TRI 1992
Citroën BX digit 1986
NSU Prinz 4L 1971
Peugeot 205 GT XY8 1986
Peugeot 205 GT TU3M 1994
Ex:
Skoda felicia 1.3 mpi
Mazda RX-7 FC 1986

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 12 juni 2012 06:29 PM
  [ # 14 ]

Wat betreft het open luchtfilter, ik heb bij de mijne enkele weken geleden het originele filter vervangen door een inlegfilter van K&N omdat m’n filter versleten was. Ik merk dat hij wat gemakkelijker oppakt in de lage toeren en het geluid is iets sportiever als je in de hogere toeren gaat. Voor de rest zie je niks omdat dit een inlegfilter is, het vervangt het standaard filterelement met behoud van de standaard behuizing. Als je een kelk wilt steken dan moet je ervoor zorgen dat die enkel koude lucht kan aanzuigen en toch droog gemonteerd kan worden. Neem ook hier iets van de betere merken; K&N, Green,.... en geen goedkope rommel. Verder opletten met luchtmassameter, die gaat waardes meten die hij niet kent en kan gemakkelijk stuk gaan ( bij alle Opels waar m’n vrienden dit monteerden lag de lmm binnen de korste keren in de vuilbak…)

Kunnen jullie eens iets meer vertellen over die gevaarlijke brandstofpompen, ik heb al meerdere malen met Citroengaragisten hierover gesproken en zij kennen het probleem niet. Bij mijn wagen zit er zo’n metalen pomp bovenop het motorblok, ik heb al gehoord dat je dit best vervangt door een plastic exemplaar. Heeft iemand hier de bestelnummer van ?

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Venturi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-06-2012

Gepost: 13 juni 2012 09:59 PM
  [ # 15 ]

Ja een vervangingsfilter lijkt me beter op deze wagen. Dan kan de rest origineel blijven en gaat er niets stuk Smile
Ik dacht dat bij de originele eerste brandstofpompen (type 1) het membraan tussen de pomp wel eens durfde te scheuren en zo, omdat de brandstofpomp recht boven de motor gepositioneerd is (ik dacht rechts boven kleppendeksel?), brandstof lekte op de hete motor wat vlammen tot gevolg had. Bestelnummer heb ik geen idee van…

Huidig:
Citroën BX 1.6 TRI 1992
Citroën BX digit 1986
NSU Prinz 4L 1971
Peugeot 205 GT XY8 1986
Peugeot 205 GT TU3M 1994
Ex:
Skoda felicia 1.3 mpi
Mazda RX-7 FC 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook