14TE, lekje in lhm-slang bij de drukregelaar c.q. 5de veerbol
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123

- BX 14 TE
Gepost: 12 juni 2012 07:20 PM

Vandaag de 5de verbol vervangen in de veronderstelling dat door een lek membraan daarmee een klein lhm-lekje wel verholpen zou zijn,
NOT helaas (maar hij rijdt nu wel weer extra lekker die bol was nl. ook echt nodig).

Vanaf de drukregelaar loopt er een LHM slang direct naar de ocopus, aan het eind met 2 afslitsingen die weer dieper de auto inlopen,
vanaf nr. 4 op het schema naar nr. 1 (bovenin het schema een 4 met een cirkeltje erom en rechtsbovenin nr. 1) is dit te zien…

Deze slang loopt met een boog pal om de 5de bol/hoge drukbol naar de octopus (of andersom zoals je wilt).
Bij de accumulator/drukregelaar zit er een verdikking in de slang à 1,5 cm. lang, afgebakend door twee ‘ringetjes’, deze verdikking zit over een nippel geschoven en zit daar met een slangenklem vast.

Precies op die verdikking (binenmaat ik dacht doorsnede 8 mm.) zit een lekje/haarscheur.

Ik zou graag heel die slang vervangen maar het probleem is dat deze bij de octopus in de buurt 2 aftakkingen heeft.

Mijn idee is, om na die vertakkingen een by-pass te maken, en vanaf daar een nieuwe slang naar de drukregeaar te monteren.

Kan ik ergens gewoon lhm-slangen per strekkende meter kopen en die, zonder die verdikking bij de nippel, toch erop monteren, of moet ik echt die verdikking hebben, kan ik eventueel een waterslang of brandstofslang gebruiken eigenlijk? …

Ik ben even de draad kwijt, hoe ik nu verder moet, misschien dat iemand me even op weg kan helpen.

Zie evt. schema.

Afbeelding Bijlagen
WemHydraulischSysteem377bij600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 12 juni 2012 07:22 PM
  [ # 1 ]

een heel verhaal, maar zo kort op het gebeuren weet ik het anders niet duidelijker uit te leggen …

Profiel  

bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1136

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 12 juni 2012 07:40 PM
  [ # 2 ]

Brandstofslang werkt ook wel volgens mij. Die klus je aan alkaar door een klein koperen buisje te gebruiken. Gates brandstofslang kan je in veel diameters halen bij je automaterialenboer. check wel even de diameter van die nippel, en de binnendiameter van de slang die je wil vervangen. Wellicht is die verdikking van de slang op het eind juist ook een andere binnendiameter van de slang.

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3194

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 12 juni 2012 08:17 PM
  [ # 3 ]

Brandstofslang houd het maar één jaar uit !

Monteer een originele slang (denk van een GSA ) met een verdikking waar ze op de drukreglaar zit , en dan kan je voor het vat aan elkaar zetten .

Zal straks even kijken voor het Citroen nummer !

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6133

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 12 juni 2012 08:31 PM
  [ # 4 ]

Vervang de octopus dan gewoon, is bij de dealer te bestellen tegen niet eens heel veel centen.

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Gepost: 12 juni 2012 09:10 PM
  [ # 5 ]

Let op er zijn twee versies : met en zonder “servo-verdeelblok “

Walter

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 13 juni 2012 01:26 PM
  [ # 6 ]

meteen hebben we ook alles nagekeken, alle leidingen, rubber en metaal en alles ziet er juist zo buitengewoon goed uit;
daarom is het erg overdreven om de hele octopus te vervangen voor 1 slecht stukje op een kwetsbaar punt…

ik ga voor een bypass maar dan moet ik wel even een goede slang met aanhechting voor die nippel vinden…

van de week even langs hydraulique.nl in raamsdonkveer, met zo’n citroën-nummer kom ik daar misschien wel verder …

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 13 juni 2012 01:51 PM
  [ # 7 ]

Mocht je dat dit weekend gaan doen, dan kan je daarna evt. verder rijden naar Almkerk. Ik heb volgens mij precies dat stuk nog liggen (moet het wel even checken). Als ik ‘m heb zit het pijpje om ze aan elkaar te maken er nog in Smile.

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 13 juni 2012 02:14 PM
  [ # 8 ]

dat zou mooi zijn zeg, als je even zou willen kijken, heel graag!

zaterdag ben ik idd in de buurt, ik rijd dan de halve a59 af en dan is het een klein stukje om,

ik ben heel benieuwd, hoor het graag …

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Gepost: 13 juni 2012 06:59 PM
  [ # 9 ]
RoelXYZ schreef:

meteen hebben we ook alles nagekeken, alle leidingen, rubber en metaal en alles ziet er juist zo buitengewoon goed uit;
daarom is het erg overdreven om de hele octopus te vervangen voor 1 slecht stukje op een kwetsbaar punt…

ik ga voor een bypass maar dan moet ik wel even een goede slang met aanhechting voor die nippel vinden…

van de week even langs hydraulique.nl in raamsdonkveer, met zo’n citroën-nummer kom ik daar misschien wel verder …

Even opletten !!

je hebt de zogenaamde grote en kleine octopus !!

Het stuk dat jij zou moeten vervangen heeft slechts twee aftakkingetjes aan het reservoir : een naar de voorste hoogteregelaar en een naar de slang van de achterste regelaar ( op de voorbrug )

Heb ze vrijdag pas vervangen , dus dat zit nog fris in het geheugen .

Originele slang kost geen 25 euro !!!!!!

Daar ga je niet lopen voor beunen , denk daarbij dat ze momenteel ORIGINEEL leverbaar is , wie weet hoe lang nog .....

Let op er zijn twee modelletjes , met en zonder servo .

Succes , Walter

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 13 juni 2012 08:12 PM
  [ # 10 ]

nog geen 25,dan ga ik even een rondje bellen naar de dealers ja, thnx, ik hoop dat je gelijk hebt

(wtf is servo? ik zal dus wel zonder nodig hebben)

Profiel  

wbogaerts
> 3000 berichten

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Gepost: 13 juni 2012 08:23 PM
  [ # 11 ]

Oeps : stuurbekrachtiging ???  cheese

Walter

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 14 juni 2012 12:37 AM
  [ # 12 ]

tsja, TE heh …;- )

Profiel  

ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank

- BX 14 TE
Gepost: 14 juni 2012 06:18 PM
  [ # 13 ]

nâh, een nieuwe slang is hier iets van 70 ex. btw, dan ga ik toch even klussen hoor…

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6133

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 juni 2012 09:05 PM
  [ # 14 ]

Voor die 70 euri (en hier bij de dealer is het net iets minder inclusief BTW) ben je anders wel voor de rest van het autoleven klaar, tenzij je plannen hebt om deze BX eeuwig te gaan bewaren. Ik zou het in één keer goed doen - anders blijf je bezig.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook