airconditioningpomp kapot
winkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-06-2012

Gepost: 16 juni 2012 07:29 PM

hallo,

ik heb dit forum gevonden via google en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
onze citroen xantia 1.8 wilde niet meer starten en we dachten aan de startmotor.
De anwb is er bij geweest en hij heeft de v snaar doorgesneden.
Volgens hem is de aircopomp kapot.
Dat schijnt heel duur te zijn,maar hij gaf ons de tip om de airco buiten schot te houden en alleen een nieuwe v snaar en dan omleiden.Weet iemand of dit mogelijk is?
en als dat niet kan hoe duur is dan ongeveer een nieuwe aircoditioning pomp?
wie kan ons helpen
we zijn echte leken op autogebied

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 juni 2012 08:27 PM
  [ # 1 ]

Ergens rond de 400 euro, en dan zit ie er nog niet in natuurlijk.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 16 juni 2012 08:42 PM
  [ # 2 ]

Pomp zal iid rond de 400 euro zijn, inbouwen tel op een uur a 50-60 euro.

dan opnieuw vacumeren/afvullen zal ook wel iets van 100 euro zijn en waarschijnlijk is de Xantia nog R12 maar dat weet ik niet zeker dus nog om bouwen naar R134 oid of naar Belgie gaan(geen idee wat het kost)en natuurlijk een nieuwe V-snaar, want waarom heeft ie doorgesneden en niet normaal erafgehaald ???

Dus tja als je zelf nog lang wil genieten van de auto dan is het het overwegen waard en anders voor 3 tientjes een korte snaar erop leggen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
winkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-06-2012

Gepost: 17 juni 2012 12:13 AM
  [ # 3 ]

wow,dat is echt heel veel geld.
dan maar kijken voor een korte snaar om de airco heen en dan in de toekomst maar eens kijken
bedankt

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 juni 2012 01:22 AM
  [ # 4 ]
Mark Gielen schreef:

en waarschijnlijk is de Xantia nog R12 maar dat weet ik niet zeker

De Xantia heeft geen (inmiddels verboden) R12 systeem, is altijd het nieuwe R134A geweest.

Heeft de ANWB ook kunnen vaststellen of de aircopomp echt vastgelopen is, of dat het alleen de magneetkoppeling is die vastgelopen is?
Ging de motor nog wel rond op de startmotor?

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 17 juni 2012 02:27 PM
  [ # 5 ]

Ik lees een hoop onzin hier. De v-snaar doorsnijden? En zo wou hij je ook nog laten rijden? Belachelijk.

Allereerst: Als de airco uitgeschakeld is word de elektromagneet als het goed is niet eens bekrachtigd en loopt de koppelingsplaat vrij. Ik heb wel meegemaakt dat het lager van de koppelingsplaat aan strond was gelopen. Misschien dat dat gebeurd is, maar in dat geval hoeft er alleen een nieuw lagertje in de plaat geperst te worden. Je geeft te weinig informatie om hier een accuraat antwoord op te geven. Ook zal je de compressor moeten verwijderen om een kortere snaar te monteren. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de positie van de HD pomp bij een Xantia met airco ook anders is dan met een Xantia zonder airco.

Nogmaals: Je geeft te weinig informatie om hier een fatsoenlijk antwoord op te geven.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 17 juni 2012 02:57 PM
  [ # 6 ]
PrutsyLJ schreef:

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de positie van de HD pomp bij een Xantia met airco ook anders is dan met een Xantia zonder airco.

Klopt. Bij een Xantia mét airco zit de HD-pomp boven de dynamo, en onderaan de aircopomp. Dus van boven naar beneden: HDpomp > dynamo > aircopomp. Bij eentje zónder airco zit de dynamo op dezelfde plek, maar de pomp onderaan. Dus van boven naar beneden: niks > dynamo > HD-pomp.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
winkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-06-2012

Gepost: 17 juni 2012 09:31 PM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:
Mark Gielen schreef:

en waarschijnlijk is de Xantia nog R12 maar dat weet ik niet zeker

De Xantia heeft geen (inmiddels verboden) R12 systeem, is altijd het nieuwe R134A geweest.

Heeft de ANWB ook kunnen vaststellen of de aircopomp echt vastgelopen is, of dat het alleen de magneetkoppeling is die vastgelopen is?
Ging de motor nog wel rond op de startmotor?

nee,de motor ging niet meer rond

Profiel  
 
winkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-06-2012

Gepost: 17 juni 2012 09:41 PM
  [ # 8 ]

Wat voor informatie wil je nog meer hebben?
Ik kan het mijn man vragen en hij weet er iets meer van dan ik.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 juni 2012 12:39 AM
  [ # 9 ]

Vreemd dat de startmotor de motor niet rond kreeg, dat ding is zo sterk dat je er zelfs een stukje op zou kunnen rijden.

Als je man meer details kan geven, dan krijgen we een beter beeld van wat er gebeurd is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juni 2012 12:43 AM
  [ # 10 ]
ZX1.4i schreef:

Vreemd dat de startmotor de motor niet rond kreeg, dat ding is zo sterk dat je er zelfs een stukje op zou kunnen rijden.

Nee, dat is niet gek. Een vastgelopen aircopomp blokkeert de hele zaak. Heel vaak meegemaakt Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 18 juni 2012 08:15 AM
  [ # 11 ]

Mogelijk heeft de ww-man een ‘nood-snaar’ geplaatst om thuis te kunnen komen met de auto, waterpomp wordt toch door dezelfde snaar aangedreven? Of het was maar een heel klein stukje naar huis/de auto stond thuis. De snaar zal wel een slijtplek hebben gehad als de airco-pomp inderdaad vast zat, dus snaar moest je sowieso vervangen.

knuffel

Profiel  
 
winkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-06-2012

Gepost: 22 juni 2012 12:51 PM
  [ # 12 ]

hallo,

mijn man is zachtjes naar huis gereden met de ANWB achter hem aan.De remmen deden het niet meer,daarom heeft hij de handrem gebruikt.
Maar het is opgelost.
Mijn man heeft op de sloop een andere aircopomp gehaald en die is er door een garage hier opgezet,verder een nieuwe v.snaar erop en hij doet het weer prima.
Iig heel erg bedankt voor jullie reacties,hierdoor gaan we wel iets meer begrijpen van een auto

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 juni 2012 01:49 PM
  [ # 13 ]

Mooi dat het redelijk betaalbaar is opgelost, en zo blijkt maar weer: al doende leert men. Een auto is niet ingewikkeld, het is net technisch Lego Cool

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
winkie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 16-06-2012

Gepost: 22 juni 2012 02:24 PM
  [ # 14 ]
japv schreef:

Mooi dat het redelijk betaalbaar is opgelost, en zo blijkt maar weer: al doende leert men. Een auto is niet ingewikkeld, het is net technisch Lego Cool

hahaha,ik wilde dat mijn man zo dacht,ik baal ervan dat hij(door geheugenverlies)niets meer weet van auto´s en dus echt met twee linkerhanden staat.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook