Het volgende probleem doet zich voor bij mijn GS;
DE motorkap is niet meer te openen.
Als ik aan de handel trek onder het dashboard gebeurt er niets.
Ook niet als een helper dit doet in ik probeer te openen.
Heeft iemand hier een oplossing voor, om hem open te krijgen zonder de kap te slopen?
Als de kap dan toch open wil wat zou ik kunnen doen om dit voor de toekomst te voorkomen?
Hopelijk weet iemand raad
Oei, da’s erg vervelend!
Ook al geprobeerd met 1 man in de auto die de kabel aantrekt en 1 bij de kap die deze omhoog probeert te wippen met de vingers (tegelijkertijd) ?
‘t Kan eigenlijk ‘maar’ een paar dingen zijn, denk ik.
1: kabel vast in kabelhuls
2: ontgrendeling onder de kap die niet meewerkt
3: kabel gebroken
4: ?
Probeer ook eens wat kruipolie of WD40 in de kabel te spuiten onder het dashboard en door de grille richting de kapontgrendeling.
Sterkte en succes!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Je kunt een slanke maar stevige haak tussen lamp en grille doorsteken en zo de boel ontgrendelen. Had ik ergens gelezen maar kan het nu zo gauw niet meer vinden.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
In een van mijn vraagbaken staat de procedure beschreven. Uit mijn hoofd: Het is een kwestie van met een haakje rechts van het midden aan de kabel trekken. Dat het werkt heb ik zelf al een keer mogen vaststellen.
Vanavond zou ik het kunnen opzoeken.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Ik heb mijn kap dichtgegooid na een grote reparatie, en ik bleek de kabel niet vast te hebben gezet. Ik weet niet hoe het bij een GS is, maar bij de GSA kon ik met een schroevendraaier het gaas losdrukken wat achter de plastic Citroen grille zit, en zo kon ik met een lange schroevendraaier het mechaniek bedienen.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Kluwer Autohandboek Citroen GS/GSA blz 135 fig 12.2
Hier een tekeningetje, hoe te handelen.
Veel succes
Er is nog wel hoop zoals ik lees.
Met twee man hebben we al geprobeerd, eentje blijvend aantrekken en dan proberen te openen, dat ging niet.
Via de grille is bij de Gs niet mogelijk, dat had ik meteen al bekeken.
Maar er is weer stof om aan de slag te gaan.
Hartelijk dank voor het meedenken.
Ik houd u op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als je het slot “vlot ” wil laten werken moet je volgens mij eerst even op de motorkap duwen .....
best is bij een open exemplaar even de mogelijkheden aftasten en de juiste tool maken
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Even een plaatje van de kapontgrendeling gezocht in m’n archief… Succes met vissen!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Het rechter deel van die veer moet naar rechts, als je voor de auto staat, of zoals op de foto.
Dat kan met een platte haak tussen de grille door.
Het is gelukt!!!
Je kunt inderdaad voorzichtig het gaas van de grille naar beneden buigen en zo bij het rechter “pootje” van de veer.
Deze naar rechts duwen en hij sprong open.
Ik heb meteen al gezien dat er iets niet in de haak is met de kabel, deze hangt veel te slap.
Vermoedelijk zit er iets los, maar ik zal onderzoeken hoe het zit.
In elk geval hartelijk dank voor het meedenken tot zover.
Fijn dat het gelukt is