Mijn Xantia moest vandaag voor zn APK, twee punten die het meeste geld kosten:
1. Draagarm rubber Links Achter versleten
2. Handremkabel RV gebroken (buitenkant)
Punt 2 gaat dus om de buitenkant van die kabel, heb ik begrepen. Want de handrem werkt gewoon. Bij de KwikFit vragen ze nogal veel om dit te repareren, en dan ga je je afvragen of het nog de moeite waard is. Maar naar de sloop brengen doet te veel pijn in mn hart.
De vraag hier is dus: is er iemand in de buurt van Friesland die het leuk vindt om hiermee aan de slag te gaan, tegen een vergoeding uiteraard?
Xsara Picasso 2.0HDi
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Draagarmrubbers achter bij een Xantia? Da’s knap, voor hoever ik weet zijn die alleen gelagerd. Een buitenkabel van een handremkabel mag niet gebroken zijn voor de APK, dus hoe lullig het ook klinkt, het is afkeur. Er kan namelijk vocht en vuil tussen buiten- en binnenkabel komen die de werking van de handrem kunnen beïnvloeden. En een handremkabeltje is m.b.v. een brug door een beetje handig monteur in een half uurtje te wisselen, bovendien kost zo’n kabeltje 25 euro ofzo. Misschien eens wat garages in de buurt af bellen? En dan geen Kwikflut, Profile, Euromaster of andere grote ketens, maar gewoon kleinere merkloze garages e.d. Dan zul je zien dat zulke zaken vaak veel goedkoper kunnen. Zo zitten er meerdere Citroën-specialisten (dus geen dealers) in Friesland: Stoebo in Bolsward, Lijzenga in Damwoude, Halbe de Meer in Harkema… Maar wellicht dat er bij jou in de buurt wel een paar kleine merkloze garages zitten die dit betaalbaar kunnen fiksen.
Bovendien: een truc die dergelijke ketens vaak gebruiken is aan de telefoon in eerste instantie niet te zeggen welke punten daadwerkelijk afkeur zijn, welke punten advies en welke punten ze zelf signaleren maar die niet APK-gerelateerd zijn. Dus check voor de zekerheid wat de daadwerkelijke afkeurpunten zijn.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Op het keurrapport staat ‘draagarm rubber LV achterste’, dus het zal inderdaad Links Voor zijn (hij schrijf beetje onduidelijk ), maar wat betekent dan het woord ‘achterste’?
En inderdaad, sowieso ga ik natuurlijk beetje rondvragen, maar ik dacht ik zet het ook even hierop. Als er iemand in de buurt is die het leuk vindt en wat wil verdienen, doe ik dat net zo lief als bij een garage. Ik zal ook eens op zoek gaan naar Citroen Specialisten. Ik zit in Lemmer, dus nog redelijk ver van de drie die jij noemt. Alhoewel de auto natuurlijk heerlijk rijdt, dus dat kan altijd nog
Xsara Picasso 2.0HDi
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Hmmss
Waar in Friesland om te beginnen?
Helaas is mijn mannetje vanaf maandag op vakantie.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Daverz schreef:Op het keurrapport staat ‘draagarm rubber LV achterste’, dus het zal inderdaad Links Voor zijn (hij schrijf beetje onduidelijk ), maar wat betekent dan het woord ‘achterste’?
Ah, dat schept verduidelijking. De draagarmen aan de voorzijde hebben per arm 2 rubbers. Hieronder een foto van Google, rechts zie je beide rubbers. Het onderste van die twee is de achterste, vanuit de neus gezien en die zal dus moeten worden vernieuwd, en die rubbers zitten geperst.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 26-06-2010
- Xantia 1.9 TD Break SX
Ik heb wel een monteur voor je stuur me maar een pb
Zweven is niet moeilijk
Bedankt weer voor de reacties. Toch even naar de Citroen Specialist gebeld (in Damwoude), waar ik ontzettend vriendelijk te woord werd gestaan, en waar ze zeiden dat ze voor zeker 100 euro minder het werk kunnen doen dan de KwikFit. En als het meezit voor nog minder. Dus toch maar meteen daar een afspraak gemaakt, voor volgende week maandag. Met zelfs nog een leenauto die me ter beschikking wordt gesteld. Dus in dit geval voor rond de 150-170 euro klaar, waarbij ik met snel googelen voor de onderdelen zelf op zo’n 70 euro kom. En natuurlijk kan hij hem meteen afmelden voor de APK, en heeft ie nog een tankdop liggen die sinds kort mist (en dus ook een afkeurpunt is). Dat vind ik heel behoorlijk, dus doe ik het op die manier. Dus Japv, thnx voor de tip! En een Citroen Specialist bezoeken is altijd leuk natuurlijk, hij heeft vast nog wat leuke auto’s staan om te bewonderen
Daan: PB verstuurd
Xsara Picasso 2.0HDi
Heb nog wel een rubber liggen(nieuw) en een tankdop!
rubbers los kosten per draagarm ongeveer 5 tientjes, en ongeveer 20 minuten werk.
Oude rubbers eruit branden en de nieuwe erin persen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Graag gedaan
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Wat ik na ga schrijven is niet zoals het hoort, maar als je handremkabel nog goed werkt, en nog niet helemaal rond door is kan je de kabel ook erg goedkoop fixen, net genoeg zodat het geen afkeur meer is.
Nogmaals, het is niet de juiste manier, maar de Teun de Beun manier.
Je kunt de deels gebroken buitenkabel ook dicht tapen met isolatie tape. Dit werkt natuurlijk alleen als de kabel op de plaats van het probleem niet helemaal door is en/of geknikt is.
Het beste is vervangen, het goedkoopst bovengenoemde manier!
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Of een stuk tuinslang in de lengte doorsnijden, en er omheen doen en afbinden met b.v. zwarte ducktape.
Want wat de keurmeester niet ziet, daar kan hij ook niet op afkeuren.
Zoals eerder aangegeven is het niet de officiele weg, maar wel de makkelijkste, zolang de binnen kabel intakt is.
Toch maar besloten de auto weg te doen, want ik kon de Xsara Picasso van mijn vader overnemen. Qua veercomfort inleveren, maar verder natuurlijk een veel nieuwere auto dus dat vind ik prima. Heb de Xant te koop gezet al hier op t forum. Voor 150 mag je hem komen halen, moeten dus wel de APK puntjes nog gedaan worden.
Wie redt mijn Xant van de bijna onvermijdelijke sloop?
Linkje naar de te-koop post: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217534/#1634615
Xsara Picasso 2.0HDi