1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
activa 2.0 turbo loopt warm bij stilstaan
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 22 juni 2012 08:09 PM

hallo,

mijn activa heeft sinds vandaag kuren.

als ik stilsta met stationair draaiende motor loopt de temp op tot 100 graden. de fans draaien dan niet.
als ik rij zakt de temp naar 70 graden.

voorheen was hij bij stilstand net onder de 80 graden en bij stevig rijden rond de 85


iemand een idee?

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 22 juni 2012 08:12 PM
  [ # 1 ]

Je geeft het antwoord in feite zelf al: De fans slaan niet in. Heeft je Activa airco? Als dat niet het geval is kan het thermo contact in je radiateur kapot zijn. Als je Xantia wel airco heeft kan de temperatuursensor in je thermostaathuis kapot zijn, en/of de bitron module. Wat ook nog kan: De fans zelf zijn stuk. De lagers kunnen er uit liggen of de borstels zijn op. Dat laatste zou ik als eerste controleren. Succes!

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 22 juni 2012 08:23 PM
  [ # 2 ]

heb geen airco.

waar zit het thermocontact in mijn radiateur?

maar is het dan niet vreemd dat mijn temperatuur tijdens het rijden lager is dan normaal? zou het misschien ook een vaagwerkende thermostaat kunnen zijn?

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 22 juni 2012 08:31 PM
  [ # 3 ]

Het kan zijn dat je thermostaat niet opent. Ik zit net echter in mijn werkplaatsdocumentatie te kijken en zie dat een TCT altijd het systeem heeft waarbij de sensor voor de fans in het thermostaathuis zit. Ik denk dat er hier een combinatie speelt. Brakke thermostaat + een andere factor. Dat kan dus een defecte sensor zijn, defecte bitron module en/of een defecte fan.

En ik vraag het toch maar even: Zit er wel genoeg KVS in en is het systeem goed ontlucht?

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 22 juni 2012 11:42 PM
  [ # 4 ]

ik ben net nog even weer aan het proberen geweest. hij liep nu weer op naar 100 graden. toen sloegen de fans aan. beide, maar geloof niet op volle kracht, en toen zakte de temp. tot net onder de 90 graden. liep weer een stukje op en net boven de 90 gingen ze weer aan. :S lekker vaag weer… er zit genoeg kvs op. ik neem aan dat het systeem lucht vrij is aangezien ik er niet bij heb gezeten o.i.d. toch vaag dat de temp zakt naar 70 graden tijdens het rijden. ik kijk het morgen even weer aan. welke sensor is het in het thermostaathuis? met een snelle blik zag ik er twee stekkers achter op zitten.

alvast bedankt.

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 22 juni 2012 11:50 PM
  [ # 5 ]

oh ik zie net dat de blauwe voor de temperatuur meter is.

dus… de bruine zal dan de fans aan sturen?

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 23 juni 2012 09:20 AM
  [ # 6 ]
Henkvdwijk schreef:

maar is het dan niet vreemd dat mijn temperatuur tijdens het rijden lager is dan normaal? zou het misschien ook een vaagwerkende thermostaat kunnen zijn?

Door de rijwind word de motor ook gewoon gekoeld… (toch?)

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 juni 2012 09:49 AM
  [ # 7 ]

Als de thermostaat wegens roest/aanslag moeilijk beweegt blijft die ver open staan als je vanaf 100 graden zakt.

Als je opwarmt vanaf koude start gaat de temp de 70 gewoon voorbij?

knuffel

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 23 juni 2012 10:24 AM
  [ # 8 ]

Als de thermostaat dicht zou blijven staan, daalt de motortemperatuur ook niet tijdens het rijden. Want dan is er geen doorstroming in de radiateur. Als de thermostaat open zou blijven staan duurt het gewoon lang voor de motor op bedrijfstemperatuur is. Dus dat heeft niets te maken met heet lopen.

Dus je zult het toch bij de koelvin moeten zoeken. Want inderdaad wordt de koeling voldoende gekoeld door de rijwind, dan is de koelvin vaak overbodig. Het kan ook nog zijn dat de radiateur deels verstopt zit. Op die manier heeft de radiateur minder koeloppervlak, dus ook minder rendement.

Maar ik begrijp uit je verhaal dat de koelvin het nu weer doet, en ook niet ver meer boven de 90 graden komt?
Dan is er op dat moment geen probleem meer.

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 23 juni 2012 10:45 AM
  [ # 9 ]

de koelvin doet het nu weer. hij loopt gewoon op naar ruim 90 graden. de fan slaat dan aan, hij zakt dan naar net onder de 90. enz..
maar tijdens het rijden gaat hij naar 70 graden. terwijl dat voorheen 80 was.

als het goed is heb ik nog een nieuwe thermostaat liggen. die wil ik er zowiezo inzetten nu, kijken of het toch daar aan ligt en anders zal een van de sensoren op het thermostaathuis wel de boosdoener zijn.

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 23 juni 2012 10:59 AM
  [ # 10 ]

Het zou kunnen dat de thermostaat later sluit dan eerst.
Let op bij het vervangen, zorg dat je het koelsysteem goed ontlucht bij alle ontluchtingsnippels. Vervolgens de motor gecontroleerd warm laten lopen tot de koelvin in slaat. Succes!

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 23 juni 2012 11:55 AM
  [ # 11 ]

ik denk dat dat wel gaat lukken!! al vaak genoeg thermostaten van andere auto’s / motoren vervangen. maar bedankt, ik ben gewoon nieuwschierig wat er dan verandert.

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 23 juni 2012 02:54 PM
  [ # 12 ]

thermostaat inmiddels vervangen. maar heeft geen effect.

hij loopt nu op naar bijna 100, dan slaan de fans aan en zakt hij naar 93 ongeveer dan weer naar bijna 100.

zal het toch aan de sensoren liggen?

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 23 juni 2012 09:10 PM
  [ # 13 ]

nog even weer een update…


bij de plaatselijke automaterialen zaak hadden ze de bruine sensor op voorraad liggen, heb de blauwe ook besteld. de bruine heb ik inmiddels vervangen. de hele zooi weer ontlucht en nu gaat hij nog steeds naar de 100 en blijft daar ook, fans slaan af en toe wel aan, maar hij blijft dicht rond de 100 graden.

heb er ook even een rondje meegereden en dan zakt hij naar 80 graden. bij stilstand klimt hij vrij vlot weer op naar de 100.

maandagmorgen kan ik de blauwe sensor ophalen en die zal ik er dan ook gelijk inzetten kijken of het dan over is.

weet iemand welke sensor wat verzorgd? ik kon het niet echt wijs worden uit de dingen die ik op internet heb gevonden.
toen ik de bruine stekker van de sensor aftrok begonnen de fans mooi rustig te draaien. dus ik had zelf eigenlijk een beetje de conclusie getrokken dat de bruine voor de fans is.
dat zou dan betekennen dat de blauwe voor de meter is?
en dat deze dus andere waarden aangeeft dan wat de daadwerkelijke temp is?
wat mij ook opviel dat als ik de motor uit zet, en dan het contact er weer opzet de meter ineens op 90 staat.

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 26 juni 2012 12:57 AM
  [ # 14 ]

het probleem is opgelost!!

nadat ik de blauwe sensor heb vervangen (blauwe aansluiting, bruin ringetje, 1 pin in de stekker) blijft de temperatuur weer mooi constant, net iets onder de 90 graden, als hij ietsje oploopt slaan de fans netjes aan en zakt hij weer netjes onder de 90.

ik heb hem denk ik wel 1,5 uur stationair laten draaien en so far so good.

morgen een lange rit voor de boeg en ik ben benieuwd of het nu goed blijft.

in elk geval bedankt voor het meedenken!

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 26 juni 2012 10:14 AM
  [ # 15 ]

Dat klinkt bemoedigend!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook