Ik heb een Xantia 2000 cc HDI 90 pk,189000 km, ik zou die wat meer vermogen willen geven, 90 pk is wat aan de langzame kant, er zijn van die speciale luchtfilters K&N filter, zou dat wat helpen?
Wie heeft hier ervaring in, voor wat meer vermogen uit te halen?
Inlegfilters gaan je misschien een halve pk opleveren. De makkelijkste en snelste manier om een HDI te kietelen is chiptuning. Een beetje googlen moet wel een aantal adressen opleveren die dat voor je kunnen realiseren.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb zelf een K&N inlegfilter, en zoals LJ al zegt: dat verschil merk je niet. Open luchtfilters wil je al helemaal niet aan beginnen, die happen alleen maar warme lucht vanwege hun plaatsing in de motorruimte, en weg is je eventuele vermogenswinst. Chiptunen is de enige serieuze manier om zoiets te doen. Ik ken een HDi 90 die is gechiptuned naar 117 pk als ik het goed uit m’n hoofd zeg. Alleen zal lang niet elke chiptuner een auto met een forse km-stand willen tunen, dat is even iets om vooraf duidelijk te overleggen met de tuner.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Het is niet al even gemakelijk om de bomen in het bos te zien is, er is zoveel op de markt te zien en te vinden.
Wat denk u hier van op ebay?
http://www.benl.ebay.be/itm/Diesel-Economy-Tuning-Chip-Box-Citroen-Xantia-HDI-/110309789471?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19aef9cf1f
Kan ik vrij kort over zijn: Troep!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Dat is kort en bondig, nu weet dat ook ondertussen, ik weet en ken daar weinig over chiping van een motor.
Wat is dan wel goed of te vertrouwen?
Begin maar eens met het uitschakelen van de EGR en schoonmaken van de luchtinlaat, deze is vaak dichtgekoekt door de EGR, dit levert meteen iets extra vermogen op. Verder zou je kunnen overwegen om een intercooler in te bouwen, i.c.m. met chiptunen bij een echte chiptuner.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 26-06-2010
- Xantia 1.9 TD Break SX
Ik heb het zelfde HDI blok gehad in mijn Xsara Picasso en die vond ik er snel genoeg mee
Zweven is niet moeilijk
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De topicstarter kennelijk niet
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je zou de motor kunnen laten testen op zijn huidige prestaties, misschien mankeert er iets aan de compressie?
Vuil luchtfilter, kan ook.
Wil je sneller optrekken, dan kun je ook ‘el cheapo’ iets kleinere bandenmaat op vooras leggen. Rijd je ook niet meer zo gauw te hard…
Daan75 schreef:Ik heb het zelfde HDI blok gehad in mijn Xsara Picasso en die vond ik er snel genoeg mee
Mijn Xantia HDI met 90PK is ook harstikke snel, je komt echt niets tekort.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo snel zal een 90pk hdi niet zijn. Een 110 pk heeft al 13 seconden nodig om naar 100 te komen en loopt maar 190. Zo’n 90 pk zal dus nog wel wat trager zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Valt wel mee, 90PK HDI haalt ook de 190, de sprint naar 180 is vrij rap, naar de 190 heeft even wat tijd nodig. Invoegen en inhalen gaat prima op de snelweg, je komt dus prima mee met het verkeer. Ik denk dat er technisch e.e.a. niet in orde is als TS zijn HDI traag vind.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
@ ZX 1.4i, je hebt het verschil gevoeld met een gechipte 90 pk hdi.
Ik heb nog nooit in een ongechipte gereden.
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Er is zeker verschil, maar om eerlijk te zijn, niet zoveel verschil dat ik het persoonlijk de moeite waard zou vinden om mijn eigen HDI te laten chippen.