Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Het is leerzaam en zeer gezellig. Kun je geen uurtje vrij maken?? Het is bijna in je achtertuin…..
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik ga m’n best doen, maar ik kan niks beloven.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanmiddag heb ik tussen de bedrijven door nog even aan het blok gewerkt. De gewisselde cilinderkop is (voor zover mogelijk) helemaal afgebouwd en weer van een nieuwe distributieriem voorzien.
De andere kop zit ook weer in elkaar, de nokkenas zit er weer in en de kleppendeksels er weer op. Alleen het tandwiel kan er nog niet op, want ik zit nog op een nieuwe keerring per post te wachten, en het nieuwe hotspotpijpje kan er nog niet op want ik had geen uitlaatpasta bij me.
Ook de O-ring en de mof voor de HD-pomp zijn nog onderweg, net als een nieuw setje benzinepomp-pakkingen. Ik hoop die begin volgende week te ontvangen, zodat ik komende week de boel verder kan completeren, dan kan komende zaterdag het blok er weer in. Het einde is in zicht, de sleutels gaan weer rechtsom!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Goed werk!
Om je werk te besparen in de toekomst; Hoe is je uitlaat en dan vooral de voorpijpjes en het Y stuk? Nu kun je hier heel goed bij, als je die over een half jaar moet vervangen ben je echt úren bezig. Ik zou ze meepakken, kost niet veel extra.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, goed punt. Voorpijpjes zijn volgens mij nog prima, Y-stuk is matig, maar wel gasdicht.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zo, laatste spulletjes zijn binnen, straks richting m’n ouders om weer verder te knutselen. Forumlid Punaxio komt ff kijken ter leeringh ende vermaeck, gezellig
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En na een gezellig gezamenlijk klusavondje is het blok nu bijna klaar om weer te worden ingebouwd.
De laatste nokkenaskeerring zit erop, de laatste distributiriem zit erop, de HD-pomp is voorzien van een nieuwe O-ring en T-mof en weer gemonteerd, de hogedrukleiding zit er weer op en de brandstofpomp is voorzien van nieuwe pakkingen. De V-snaar is nog wat onwillig, een lik roestomvormer over de ‘nieuwe’ koeltunnel (achterkant is al gedaan, maar het spulletje was op) en een paar laatste boutjes aandraaien en dan is-ie er helemaal klaar voor. Donderdag a.s. de laatste dingetjes doen en dan als het goed is a.s. zaterdag het blok er weer in. Ik kan haast niet wachten, erg benieuwd hoe het blokje nu zal lopen!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Goed werk man! Respect!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Leuk Jochem, zo laat nog een update. Was een geslaagde en leerzame avond, op een aantal tegenslagen na maar dat hoort er eenmaal bij.
Kan niet wachten dit soort onderhoud bij de AX te gaan doen!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ach ja, tegenslagen… Kan gebeuren, hoort erbij. Was gezellig, doen we vaker
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En vanmiddag bedacht ik mij dat ik de beide nokkenastandwielen nog niet definitief vast had gedraaid… Daarom vanavond toch maar een extra klusavondje ingelast. Koelfan er weer af - gelukkig pas handvast gedraaid -, koeltunnel er weer af, tandwielen alsnog vast gedraaid met de momentsleutel. Afijn, ik was toch al bezig, dus gelijk alle laatste dingetjes ook aangepakt, o.a. heb ik de T-mof nog even wat bijgedraaid, die zat in de verdrukking tegen de koeltunnel aan. Boeltje er weer op, V-snaar opgespannen, bougies er weer in, kabels er weer op; helemaal klaar voor herplaatsing!
Hier is ook het nieuwe hotspotpijpje goed te zien. En vooruit, omdat het kan, nog een laatste plaatje van het blok vóór de auto.
Is het al zaterdag?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanmiddag heb ik de nokkenas uit de oude kop gehaald om de boel eens te inspecteren. Dit is wat ik aantrof op de nokken aan de brandstofpompkant, let vooral op de hier voorste nok:
De bovenkant is uitgesleten (er zijn zelfs opstaande randjes bovenop) en op de foto iets rechts van de bovenkant is een vlakke kant ingesleten. De bijbehorende tuimelaars, gezien vanaf de pompkant:
Ook daar zijn enkele vlakke plaatsen ingesleten, ze zijn absoluut niet meer mooi rond. De twee nokken en tuimelaars aan de tandwielzijde zagen er nog netjes rond uit.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jups, het bekende beeld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Blokkie ervoor…
Blokkie erin…
Neusje ervoor…
En weer thuis!
Om half elf vanmorgen begonnen, samen met pa en broer, en uiteindelijk om half negen vanavond naar huis gereden. Tijdens het inbouwen weinig problemen tegengekomen, al bleek bij de eerste startpoging de gaskabel te blijven hangen. Gelukkig de hand nog bij het contactslot, dus niks ergs aan de hand. De nieuwe koppeling werkt uitstekend, alleen moet de kabel nog een tikkie worden bijgesteld. Het nieuwe hotspotpijpje is bij de flens bovenaan nog niet helemaal gasdicht. En… de ‘nieuwe’ cilinderkop is mooi stil! Misschien dat daarom de andere kop nu iets meer geluid lijkt te maken, maar geen naar genagel meer in elk geval. Een naaimachientje is het echt nog niet, maar het is beduidend beter geworden!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Mooi man, leuk verslag van een succesvolle hartoperatie.