25 van de 49
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
   
Jochem’s blauwe GSA Spécial
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 juli 2012 07:50 PM
  [ # 361 ]

De motor lag eruit, het tandwiel eraf, de moeren die de nokkenas aan het blok vasthouden los, nokkenas eruit, klaar. Daar hoeft de verdeler en verdeelkap niet er voor af als de motor eruit ligt. Kleppen zijn er niet uitgeweest.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
willingeprins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 27-08-2010

Gepost: 06 juli 2012 12:18 AM
  [ # 362 ]

Soms helpt het als je de carburateur een paar keer flusht: flink gas geven met het carb-hendeltje en dan kort met volle hand boven op de carburateur, zodat je de motor smoort. Wel weer op tijd loslaten anders slaat de motor af.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 juli 2012 10:18 AM
  [ # 363 ]
japv schreef:

De motor lag eruit, het tandwiel eraf, de moeren die de nokkenas aan het blok vasthouden los, nokkenas eruit, klaar. Daar hoeft de verdeler en verdeelkap niet er voor af als de motor eruit ligt. Kleppen zijn er niet uitgeweest.

Ik snap eigenlijk niet waarom je nou vasthoud aan het idee dat de onsteking goed staat. Meet het nou gewoon even, dan weet je het zeker. Ik kan nog wel een keer gaan uitleggen waarom, maar dat heeft geen zin als je niet even de stroboscoop pakt Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 06 juli 2012 10:25 AM
  [ # 364 ]

Dat wilde ik er niet mee aangeven, ik wilde alleen aangeven hoe ik de nokkenas heb kunnen demonteren zonder de verdelerzooi er eerst af te halen, omdat CEE-IKS zich dat afvroeg. Eén dezer dagen ga ik de strobo onder een dikke laag stof vandaan halen, wees niet bang Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juli 2012 10:26 AM
  [ # 365 ]

De verdeler zit toch rechtstreeks op de nokkenas? Zit ie wel goed in de uitsparing?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 juli 2012 10:27 AM
  [ # 366 ]
japv schreef:

Eén dezer dagen ga ik de strobo onder een dikke laag stof vandaan halen, wees niet bang Smile

Heel goed. En, kijk dan ook of de vervroeging goed werkt. Dat wil zeggen, geef met de stroboscoop aangesloten goed gas en kijk of je het tijdstip ziet verlopen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 06 juli 2012 10:36 AM
  [ # 367 ]

Check!

En bogaard77: geen idee, ik heb de verdeler niet van de nokkenas afgehad.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 juli 2012 10:39 AM
  [ # 368 ]

hij kan er maar op één manier op. Zit ie niet goed dan krijg je het niet in elkaar Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 06 juli 2012 10:14 PM
  [ # 369 ]

De verdeler moet toch van de kop als de nokkenas eruit gaat? Die kun je enkele milimeters verdraaien, zo stel je hem. Je stelt het verdelerhuis ten opzichte van de kop.
Maar wellicht is dit al uitgelegd en mis ik iets..? Smile

Mooi dat je motortje erin hangt joh, ik ben een paar dagen afwezig en jij bent zowaar klaar!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 07 juli 2012 12:14 AM
  [ # 370 ]

De verdeler zit achterop de nokkenas, en de nokkenas moet er aan de achterkant uit. Reken maar uit Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 08 juli 2012 01:53 AM
  [ # 371 ]

Vanmiddag heb ik de GSA eens verwend met nieuwe knipper-/stadslichtunits.

En dat was ook wel nodig, als je de oude van binnen ziet:

Groene, grijze, zwarte aanslag, weinig glimmends meer… En onlangs vond ik op de sloop een setje typische jaren ‘80 dingetjes: deurreflectors. Niet meer de mooisten, maar ach, het gaat om het idee.

Terug naar de motor. Ik vond vandeweek in de kofferbak twee verse pakkingen van het inlaatspruitstuk op de cilinderkop; kennelijk had ik de oude weer gemonteerd. Die maar eens vervangen, kijken of dat helpt. Toen ik de motor koud startte liep ze wel wat rustiger dan voorheen, minder schudden, maar het toerental bleef onregelmatig. Maar eens de remmenreiniger gepakt en op de diverse aansluitingen gespoten, zonder verandering. Ondertussen, naarmate de motor warmer werd ook wat met de mengselschroef en de stationairschroef aan de gang geweest, omdat de motor niet zonder choke wilde blijven draaien, wat nu wel het geval is. Maar nog steeds dat onregelmatige stationairtoerental. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat als ik de hevel waar de gaskabel aan zit ook dichtdrukte in plaats van alleen losliet het toerental vrijwel stabiel bleef.

Ik kreeg het idee dat het potje wat de stang van de gasklep opvangt niet helemaal fris meer is, het rubber steekt aan het uiteinde ook hier en daar door het veertje heen. Ik neem aan dat het ding de gasklep moet dempen bij gas loslaten, zou dat dingetje een factor kunnen zijn? Daarnaast heb ik de gaskabel en de draaipunten van de hevels aan de buitenkant van de carburateur maar eens voorzien van een spuitje smeermiddel en de veer op de gaskabelhevel wat strakker gezet. Het begint er in elk geval op te lijken, ze loopt nu een stuk rustiger en het stationair toerental is vrijwel stabiel, ook vanmorgen met weer een koud blok. Wat nou precies de oorzaak was? Geen idee, een combinatie van factoren denk ik; mengsel, stationairschroef, demperpotje wellicht, inlaatpakkingen… Zeg het maar, maar er is in elk geval progressie. Binnenkort de timing aanpakken en indien nodig eens een compressie meter ter hand nemen. We gaan vooruit!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 08 juli 2012 01:00 PM
  [ # 372 ]

Dat ding is idd de gasklepdemper. Die kan veroorzaken dat het stationair telkens iets verschillend is maar hij zal niet terugduwen. Het stationair zal dus nooit terug omhoog gaan door dat ding.

Draai voor de zekerheid de mengselschroef nog weer eens terug naar binnen. Als ie weer gaat pendelen dan is het probleem nog niet opgelost…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 juli 2012 12:00 AM
  [ # 373 ]

Vanavond een lekker stukje door het buitengebied rond Zwolle getoerd, en dat was weer fijn, zeker nu met de verse koppeling. Hij bleef alleen de choke nodig hebben om draaiende te blijven, hield af en toe een beetje in en hing niet lekker aan het gas. Halverwege op een rustig landweggetje maar even aan de kant en de mengselschroef wat dichtgedraaid. Het toerental ging gelijk wat omhoog, dus kennelijk stond-ie iets te rijk. Na het bijstellen van het mengsel ging-ie weer als een speer, reageerde lekker fel op het gas en bleef zonder moeite zonder de choke draaien. Op de terugweg heb ik ‘m nog even (voor het eerst sinds de motor eruit is geweest) de sporen gegeven, ook om eens te proberen of het gaspedaal vanaf ongeveer 130 per uur nog steeds zo vibreert. En yes, dat doet-ie niet meer!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
willingeprins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 27-08-2010

Gepost: 10 juli 2012 12:19 AM
  [ # 374 ]

Dat is zo leuk aan deze auto’s: Ze communiceren met je…... very good

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 juli 2012 12:18 AM
  [ # 375 ]

Mijn vroege GSA bezit nog raammechanieken met de rolletjes aan het raam en de gootjes aan het mechaniek. Bij aankoop waren beide voorramen niet-werkend vanwege problemen met die constructie, wat ook vaker voorkomt. Al een tijdje geleden had ik de bediening van het linker voorraam voorlopig gerepareerd zodat het raam in elk geval ruim half open kon. Draaide je ‘m verder dan driekwart door en daarna weer terug dan gaf het achterste rolletje aan het raam zoveel weerstand in het gootje van het raammechaniek dat de ruit uit zijn voorste geleider floepte. Het achterste gootje had een aantal beschadigingen waardoor de boel vernauwd werd en het rolletje dus blokkeerde.

Vandaag heb ik gepoogd het boeltje beter gangbaar te krijgen door het gootje wat te verruimen, maar zonder verbetering; de ruit bleef eruit floepen. Dus wilde ik er dan maar een ander mechaniek in zetten, dus belde ik een bekende van de Veluwe. Vanavond daarheen gereden met het oude mechaniek, maar helaas had hij geen vervangend LV-mechaniek van het oudere type meer liggen. Dus dan maar een mechaniek van het nieuwere type (rollen aan het mechaniek, gootjes aan de ruit) met bijbehorende ruit meegenomen, en die thuis ingebouwd. Zo, dat werkt weer, het raam kan weer helemaal open en dicht! Mocht iemand nog een zelfde setje (ruit+mechaniek) van het nieuwere soort hebben liggen voor RV dan houd ik me aanbevolen!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
25 van de 49
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook