De vorige lange rit 3 weken geleden van 500km was voldoende om het gejank weer tot leven te brengen. Nu had ik er al last van, maar is het niet erger geworden, gisteren ruim 2 uur in de file en het is niet erger geworden, het lijkt zich wel te stabiliseren
Er is geen LHM lekkage, dat had ik dan wel snel gezien en gemerkt, want ik heb de auto inmiddels vaak genoeg op de brug gehad. De ontluchtingswartels sluiten goed af, dat zou anders vreselijk gaan lekken.
Morgen een nieuwe aanzuigbuis in het vat, en kijken wat de retourstroom uit de remservo doet.
Ik ben heel nieuwsgierig of je met de nieuwe buis van het gezeur af bent. De enige logische plaats om zonder LHM lekkage lucht in het systeem te krijgen vind ik inderdaad de aanzuigende kant.
Wim,
Disciplus Simplex
Nieuwe aanzuigbuis zit er op, vreemd genoeg zat er geen dopje op de aansluiting van de aanzuigslang van de pomp.
Dus van de oude eraf gehaald, zit daar een O-Ring tussen, waar wat barstjes in zitten
Met wat teflontape in de nieuwe aanzuigbuis gepropt, aangezien ik geen geschikte O-Ring bij me had.
Daarna weer de remmen goed ontlucht, hopelijk is dat zeehondje nu morsdood.
Ik zie De Telegraafkop al voor me: “Teflon elimineert zeehond.”
Wim,
Disciplus Simplex
Nieuwe tips vandaag, ik kreeg een aanbod van een nieuwe remservo voor een BX.
Blijken die dingen bijna identiek te zijn met die van de Xantia, met een kleine aanpassing, zou het moeten passen.
Echter de tekening van de BX-remservo op SC, geeft meer details, zo is die rare bout aan de onderkant, dus een ontluchtingsbout. Op de BX zoals een rem ontluchtingsnippel, bij de Xantia (en XM) is het alleen een bout zoals op de HD-Regelaar. Binnenkort maar een proberen dat zaakje te ontluchten door een nippel van een BX-remservo er op te zetten.
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Mooie Xantia Sohail, leuk je weer eens even gesproken te hebben ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Dank je, het was weer een hele tijd geleden
Sinds ik deze auto heb, fluit de turbo nogal bij 120 a 130 Km/h.
Nu de originele kat. er weer onder zit, lijkt het erger te zijn geworden, fluiten is wat harder en gaat na de 130 nog door.
Vreemde is dat het er niet altijd is, afgelopen zondag op de heenweg naar Lommel fluiten, op de terugweg was het een stuk minder.
Iemand hier ervaring mee, ik zit zelf aan de turboslang/buis te denken, het gedeelte na de turbo, wat de motor in gaat.
Het is een 90PK HDI, zonder intercooler dus.
Bij andere merken heb ik weleens gehoord van een poreuze of losgeschoten slang, maar dat merk je dan ook in het vermogen, motor loopt minder mooi en roet flink, hier heb ik geen last van.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
mbt turbo geluid:
je zou de inlaat slang eens los kunnen pakken van de turbo en dan met je vingers voelen of de as van de turbo in de lengterichting speling heeft, dat zou niet mogen. Dit geeft na een zeer zware belasting van de motor soms een lichte vervorming van de uiteinden van de waaier met een veel sterkere fluit tot gevolg (Als gevolg van de druk in uitlaat deel/onderdruk in aanzuigdeel van de turbo en de speling op de axiaaltjes kan de waaier dan net de alu behuizing raken.
Dit is mij ooit overkomen bij ~300.000km en heb toen de turbo preventief vervangen.
Doordat de intercooler op de 90pk-er ontbreekt als metaal-snipper-filter leek dat mij het verstandigst.
De as moet wel speling hebben in radiale richting (haaks op de as)
Gewoon effen checken voor de zekerheid!
Verder nog steeds een goed verhaal!
waar rook is, is…
LHM only!
Het fluiten is inmiddels weer zoals het was toen ik de auto kocht, er staat c.a. 165K op de teller.
Wat ik niet vermeld heb is dat ik de oude orignele kat. voor montage, goed uitgespoeld, daar kwam een hoop zooi uit, mogelijk heeft dit er iets mee te maken.
Turbo slang even losmaken, zie ik niet zitten, het is nogal vol aan de achterkant bij een HDI
Het vermogen en verbruik is normaal, ik ga er van uit dat de turbo nog in goede conditie is.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Oh maar 165.000… dan heb je nog even te gaan, mijn 90pk xantia hdi heb ik uiteindelijk pas opgegeven bij 520.000 (heel veel olie in het koelsysteem) Met alle lopende onderhoud wat er ook nog aan zat te komen leek het mij toen verstandiger afscheid te nemen.
waar rook is, is…
LHM only!
Na 2000km probleemloos dieselen tijdens een weekje vakantie, heeft het kachelradiateur-virus mijn auto te pakken gekregen
Je ruikt het nu soms, maar niet continue.
Ik ga er niet op zitten wachten tot het interrieur volloopt en eventueel de motor overhit raakt.
A.s. zaterdag ga ik de kachelradiateur vervangen, ik ben me al geestelijk aan het voorbereiden
Mijn 1.9D en TD waren pas na ruim 300K aan de beurt, de HDI staat nu op slechts 170K, maar goed het moest vroeg of laat een keer gebeuren.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Succes…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Gelukkig is het een hobby voor je.
Word de 3e keer, mijn vorige 2 Xantia’s vielen ook ten prooi aan dit probleem.
Vandaag al een hoop losgehaald, a.s. zaterdag weer verder.