4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
GSA “at work”, koetswerk en interieur
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 12 juni 2012 03:50 PM
  [ # 46 ]

Ik dacht dat dat Noord Holland was Wink Maar topografie is niet m’n sterkste kant.

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 07 juli 2012 07:00 PM
  [ # 47 ]

dag iedereen,

vandaag nog eens enkele uren flink doorgewerkt, alle koelbeplating en zo gedemonteerd, nu ben ik bij het hart van de motor en kan de heropbouw zowat starten. Misschien eerst nog alles eens flink ontvetten.
Pakkingsset, distributieriemen en alle andere onderdelen intussen toegekomen. Bij de koppelingsset zat een stel plastic brokken, ik heb ergens al gelezen dat dit een centreerset is. Mooi gesneuveld in het transport. Zijn er alternatieven ?
Dat de linker distributieriem kapot was : meerdere tanden afgebroken . . .
En ergens in de koeltunnel zat ook nog een oude V-riem, kapot, lekker te bakken !

groeten

Bart

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 09 juli 2012 12:31 AM
  [ # 48 ]

en hier zijn de foto’s van de distributieriem zonder tanden, en van de V-snaar die in de koeltunnel was gesukkeld.

Rechter motorkop vandaag van het blok gehaald.
Eén van de O-ringen op de olie-retourpijpjes had een flinke kap.
Stilaan wordt het me duidelijk dat ik aan een groooote klus bezig ben.
Hopelijk komt het goed.

Woensdag wordt er verder gewerkt.


groeten,

bart

Afbeelding Bijlagen
distributieriem.jpgv-riem.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 09 juli 2012 10:18 AM
  [ # 49 ]

Handig, zo’n reserve V-snaar Razz En weer zonde dat de centreerpen stuk is. Waar woon je? Wellicht dat iemand van hier in de buurt zo’n ding heeft liggen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 09 juli 2012 03:21 PM
  [ # 50 ]

Ik heb er volgens mij wel een liggen. Als je in de buurt woont bied dat uitkomst Smile

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 09 juli 2012 10:04 PM
  [ # 51 ]

Hoi,

ik woon wel in België, niet zo ver van Gent centrum. Dus ik verwacht niet onmiddellijk iemand in m’n buurt met zo’n centreerpen.
Maandag ben ik in de dealergarage voor de airco van de xantia, ik zal het daar eens vragen. Redelijke kans, er zit daar nog een mekanieker uit de GS/A tijd.

groeten,

bart

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 11 juli 2012 11:30 PM
  [ # 52 ]

vandaag hele dag vet, drap, olie en smurrie verwijderd.
Deze motor lekt echt op alle plaatsen waar er het maar kan.
De rechter cilinderkop is ook schoongemaakt.
Op de achterzijde zit de mekaniek van de benzinepomp, en die krijg ik er niet af. Het lijkt alsof dit is vastgekleefd met vloeibare pakking, één van de twee vijskoppen heeft wat sporen van lijm. Hoe ver, hoe hard en hoe kan je dit forceren ? Een flinke tik met een rubber hamer heeft niets opgeleverd. En als ie er dan af is, kan dan de hele nokkenas er zo uit ? Of moeten de asjes met de kleptuimelaars ook los ? Ik wil eigenlijk alleen maar de achterste keerring op de nokkenas vervangen . . .

En als het boeltje hopelijk ook terug in elkaar geraakt : moet de bout met het tandwiel voor distributie gewoon vastgedraaid worden, of ook mem loctite.

Meer vragen dan antwoorden, zo blijkt. Dat komt er van als je geen ervaring hebt.

groetjes,

bart

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 11 juli 2012 11:46 PM
  [ # 53 ]

De tuimelaars hoeven er niet af om de nokkenas te kunnen verwijderen. Wel de kleppen helemaal uitschroeven (dus zorgen voor maximale klepspeling), zodat de tuimelaars ver genoeg opzij kunnen. De achterkant van de nokkenas, waar de pomp bovenop zit, zit vast aan de nokkenas en kun je dus niet zomaar verwijderen, dit gaat met de nokkenas mee eruit. De nokkenas moet daarom ook via de achterzijde van het blok worden uitgenomen. Zie ook onderstaande tekening, nr. 2 is de nokkenas aan brandstofpompzijde:

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 14 juli 2012 06:27 PM
  [ # 54 ]

@ Jochem,
dank voor de afbeelding. De rechter kop is intussen klaar voor gebruik, dwz dat alles terug in elkaar zit.

links is is een heel ander verhaal. Distributieriem was kapot, dus de kans dat er kleppen schade hebben is groot. Daarom wil ik ze wel demonteren, maar dan moet ik wel weten hoe. As van de tuimelaars is er vlot uit gegaan, maar hoe kan je zonder specifiek materiaal de spanning van de klepveren wegnemen ? En dan ?

Op de foto’s kan je zien dat de zuiger links voor tegen de inlaatklep is gegaan, de zuiger linksachter is ook tegen de uitlaatklep geweest. Kan je zonder demontage zien of er schade is ? En hoe, met wat maak je de kleppen en de zuiger best schoon ?

groeten, bart

Afbeelding Bijlagen
kleppenlinksvoor.jpgzuigerlinksvoor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 juli 2012 07:25 PM
  [ # 55 ]

Of de kleppen krom zijn kun je zien door een beetje benzine in de kop (verbrandingsruimte) te gieten. Klein beetje lekken kun je oplossen door ze in te schuren. Kleppen er uit moet met een klepveertang. Waar woon je? Ik heb zo’n tang en ook slijppasta+stokje met zuignap. Ik woon in Breda.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 14 juli 2012 09:31 PM
  [ # 56 ]

eerst maar even testen met benzine !
ik woon vlakbij Gent, dus toch wel een eindje weg van Breda.

slijpen ? altijd met pasta, of eerst maar even met een schuursponsje ?

dank alvast voor de reactie !

groeten,

Bart

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 juli 2012 10:43 PM
  [ # 57 ]

Pasta. Is bij de betere onderdelenzaak te koop. Grof en fijn meestal in 1 verpakking. Maar schuursponsje kan nooit kwaad. Maar als zuigers kleppen geraakt hebben ben ik toch wel bang dat er nieuwe in moeten. Dan ook gelijk geleiders controleren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 16 juli 2012 10:52 PM
  [ # 58 ]

vandaag weer wat verder kunnen werken.
kleppen losgemaakt en afgeschuurd.
lektest met benzine gedaan : kop volgegoten met brandstof, tot beide kleppen net “onder” waren. Er is idd een kleine lekkage, maar het duurt meer dan een half uur eer de benzine volledig is weggelopen. Wil dat zeggen dat de kleppen alsnog krom zijn ? Eerlijkheidshalve ook vermelden dat de lekkage ‘toevallig’ net aan die kleppen zit, die ook een tikje hebben gehad.

Indien ik toch zou vervangen : waar kan ik dan andere kleppen vinden/kopen ? Alles vervangen ?

Vermits ik geen ervaring heb, ben ik nog op een aantal twijfelpunten gestoten :

de assen van de tuimelaars zitten vast met een boutje, koperen rondel, aluminium huls (één zijde platter, één zijde hoger) en tenslotte een kunststof ring. Bij demontage kan ik van de kunststof ring niet veel meer maken, die zijn totaal vervormd. In het pakket met dichtingen zitten kleine O-ringetjes die perfect passen. Zijn die daarvoor bedoeld ? Alu hulsjes zitten ook in het pakket. Maar mogen de koper rondellen opnieuw gebruikt worden ?

De oliekeerring achteraan de linker nokkenas, net voor de stroomverdeler, zou eigenlijk ook moeten vervangen worden. Hoe doe je dat ? Moet er op de nokkenas eerst nog verder gedemonteerd worden ?
En zit er dan op de rechter nokkenas ook zo’n ring, achter het deksel, voorbij de opening naar de benzinepomp ?

Het is een leuk projectje, maar zonder ervaring toch niet bepaald simpel. Ben al wat blij dat er tot nu toe niets kapot is gegaan.

Een centreerpen voor de koppeling heb ik intussen ook : bij de citroen dealer in Lokeren lag er nog ééntje, die mocht ik lenen.

‘t komt wel goed . . .

groeten,

bart

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 juli 2012 11:06 PM
  [ # 59 ]

Als die benzine er een half uur over doet, zou ik de kleppen gewoon inschuren. Betere onderdelenzaak heeft pasta, grof en fijn en stokje met zuignap. Werkwijze: wat pasta op diverse plaatsen op de zitting, zuignap op klep, stokje tussen de handen heen en weer draaien. Regelmatig klep even optillen, verdraaien en weer verder. De rest kan ik je niet mee helpen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 17 juli 2012 12:25 AM
  [ # 60 ]

Die kunststof ringetjes die je noemt zijn waarschijnlijk uitgeharde en uitgesleten rubberen ringetjes. De O-ringetjes in je pakketje zijn inderdaad ter vervanging van die ouwe, harde ringetjes, smeer voor montage wel even wat verse olie op de nieuwe ringetjes. Nieuwe koperringetjes zou ik wel plaatsen, maar die kun je wel bij een automaterialenhandel halen voor weinig. Even een oud ringetje meenemen als voorbeeld. De achterkant van de rechter nokkenas (pompzijde) zit dicht, daar hoef je geen keerringen te vervangen voor hoever ik weet.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook