Nieuwe C5 III zonder Hydraulique
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 juli 2012 01:09 AM

Vandaag kreeg ik een Autoweek onder mijn neus geschoven met info over de nieuwe C5..

Tot me grote schrik las ik dat volgens Autoweek Citroën afstand neemt van de Hydraulische systeem op de nieuwe C5 III..

Het is te complex (lees te duur) en het systeem is achterhaalt door de concurent. Die met de tradionele vering/wegliging zo ver zijn ontwikkeld, dat het net zo goed rijdt als de hydraulische systeem van Citroën.


Ai, mocht dat waar zijn wat Autoweek zegt.. Zal het wel even wennen zijn geen Citroën met hydraulich. Want de C6 zal ook niet lang meer gebouwd worden.

Ik snap het wel van Citroën, maar toch….....


Iemand met meer info?

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 25 juli 2012 10:22 AM
  [ # 1 ]

Klopt ook wel. De nieuwe C5 wordt ook in Russelsheim gebouw met Insignia onderstel.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 juli 2012 10:30 AM
  [ # 2 ]

Heb je daar meer ‘bewijs’ voor petereyed? Ik wist dat Citroen en GM gingen samenwerken maar zo specifiek het gebruik van een Insignia onderstel had ik nog nergens gelezen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
bjornh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-05-2011

Gepost: 25 juli 2012 10:32 AM
  [ # 3 ]

Tja, autoweek berichten neem ik altijd met een grote korrel zout!

Dat de volgende C5 het onderstel deelt met een Opel hoeft niks te betekenen, de huidige C5 deelt ook het onderstel met een 508… Die is er net als de meeste in NL verkochte C5’s zonder veerbollen.

Dus volgens mij afwachten, als ik een C5-2 tourer koop, wordt het er een met bollen Smile

Nu c3 ph2 e-HDI 2014 & C1 2011
ex: Visa 17d Leader, ZX 1.6 aura, Xantia 1.8X, Xantia HDI, C4 1.6 HDI ebv6 Image, C3 1.4i ph2

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 25 juli 2012 10:59 AM
  [ # 4 ]

Bij deze de link.

http://www.nu.nl/auto/2808901/citroen-c5-gebouwd-bij-opel.html

MEt citaat:

PSA en General Motors hebben afgesproken dat hun middenklassers, de Opel Insignia, Citroën C5 en Peugeot 508, op GM-platforms komen te staan. Kleinere modellen zoals de Corsa en de C3 delen onderhuids PSA-techniek.

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 25 juli 2012 03:58 PM
  [ # 5 ]

Bollen is leuk, maar ik mis ze niet. Heb jaren een C5 gehad en inmiddels al drie jaar niet meer, dus…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2012 04:00 PM
  [ # 6 ]

Dat Insignia onderstel is trouwens erg goed. Niets mis mee, liever samenwerken dan bankroet gaan…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 25 juli 2012 04:03 PM
  [ # 7 ]
Willibrord schreef:

Bollen is leuk, maar ik mis ze niet. Heb jaren een C5 gehad en inmiddels al drie jaar niet meer, dus…

Daarbij kan ik uit ervaring zeggen dat de wokkel-C5 III ook erg prettig geveerd is.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 25 juli 2012 04:06 PM
  [ # 8 ]

zo is het, dat kan ik ook alleen maar bevestigen…
en al helemaal nu ik de C5 wokkel heb ingeruild voor een C4P….

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 25 juli 2012 05:14 PM
  [ # 9 ]

Toen ik de overstap maakte van de Bx naar de Xsara, had ik zoiets van een citroen zonder bollen is geen Citroen, maar heb met die Xsara toch 200000km gereden en 8 jaar gehad, om zo heel onnozel (als ik ‘t zo mag noemen)met een peugeot 307 te gaan rijden.
Vanaf dan spookte ‘t in mijn hoofd, de volgende zal terug een Citroen zijn met bollen, maar i.p.v.een C5 met hydraulique is ‘t de zalig rijdende new C4 geworden.
En ze rijdt echt zalig op die 17 inch velgen. points En dat leder salon puur genieten zo relax.  knuffel

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 juli 2012 07:47 PM
  [ # 10 ]

Mwha ik ben vanuit de Xsaar BX en XM gaan rijden, en ik vindt het geweldig het veersysteem..

Maar goed, ik wil best geloven dat de nieuwere auto’s met de tradionele vering net zo goed rijden als hydraulische citroëns.

En net wat Waterman zegt, beter samenwerken dan bankroet gaan..

Blijft wel jammer dat de tijdperk van hydraulische Citroën ten einde komt.. Gelukkig hebben we nog het ouwe spul (DS, GS/A, CX, SM, BX, XM, exctr)  wat men in Nederland koesterd…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 juli 2012 07:51 PM
  [ # 11 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Maar goed, ik wil best geloven dat de nieuwere auto’s met de tradionele vering net zo goed rijden als hydraulische citroëns.

Ze rijden misschien goed, maar naar mijn mening niet net zo goed of beter…

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze je de keuze niet meer geven zoals bij de huidige C5 reeks, alleen op de duurdere modellen.
Ook al is het een dure optie, beter duur dan niet te koop…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 juli 2012 07:54 PM
  [ # 12 ]

Ik denk toch dat het te duur is om naast de standaardproduct toe te passen.. Op de productielijn..

En tijd kost geld tegenwoordig..

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 25 juli 2012 08:23 PM
  [ # 13 ]

Ik vind het echt heel spijtig, hopelijk is dit niet het einde van de hp geveerde citroëns want wij willen niets anders meer. Vroeger ooit mee gestart en dan een hele tijd zonder gereden, maar nu wil mijn vader enkel terug hp geveerde Citroëns. Het zal dus moeilijk worden in de toekomst. Gewone vering rijdt zeker niet slecht, maar niets kan in de buurt komen van hydraulische vering. Wij hadden onlangs met de nieuwe DS5 gereden en deze komt er bij ons nooit in… veert veel te hard. Ook luchtvering is geen goede optie. Wij hebben een scudo met luchtvering en die veert harder dan onze C3.

Snap ook niet waarom mensen steeds hardere en hardere vering willen. In de bochten rijdt het inderdaad veel beter, maar wie rijdt er dan ook snel genoeg om een verschil te voelen tussen harde en zachte vering? Waarschijnlijk nog geen 2% van de totale bevolking. Mijn vader rijdt zeer sportief, ook met de hp geveerde Citroëns en is nog nooit uit de bocht gevlogen of zelfs beginnen slippen.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 26 juli 2012 01:16 AM
  [ # 14 ]

Jammer maar helaas. Maar de markt draait niet op sentimenten maar op steeds (nog) kleiner wordende winstmarges. De markt vraagt om strak sturende auto’s of goedkope massa-wegwerpblikkies vanwege het belastingvoordeel, niet om vliegende tapijten met complexe, afwijkende en niet-gangbare techniek. Het waarom is idd een punt van discussie (of misschien gewoon smaak, en dan ben je tegenwoordig kennelijk zwaar in de minderheid), maar ik ben bang dat vroeg of laat dan toch weer het sentiment naar ‘vroegâh’ terugkomt, en zo is het cirkeltje weer rond.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 juli 2012 08:54 PM
  [ # 15 ]
thomasc3vtr schreef:

Snap ook niet waarom mensen steeds hardere en hardere vering willen. In de bochten rijdt het inderdaad veel beter, maar wie rijdt er dan ook snel genoeg om een verschil te voelen tussen harde en zachte vering? Waarschijnlijk nog geen 2% van de totale bevolking. Mijn vader rijdt zeer sportief, ook met de hp geveerde Citroëns en is nog nooit uit de bocht gevlogen of zelfs beginnen slippen.

Eigenlijk wil je juist als je hard door de bochten wil een actief veersysteem. Zoals bij een Activa.
Zover ik heb begrepen heeft de laatste generatie op de C5/C6 dit ook een beetje.

De meeste HP Citroëns gaan eigenlijk ook prima door de bocht vaak zelfs nog beter dan de concurenten, alleen ze nodigen wat minder uit tot hard door de bocht rijden Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook