Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Vorige week woensdag van Breda naar Stiens heb ik voor een keertje boven de 1 op 20 gereden met mijn e-HDI, te weten 1:21.1
Viel me alleszins mee, want ik heb er niet echt mijn best voor gedaan: Gewoon steeds de Vmax (120, rond Utrecht bij werkzaamheden 70) op de CC gehad, soms wat gas bij om zo’n eikel in te halen die geen CC heeft en dan gas bij gaat geven als je links naast ‘m zit. In de stad nog een paar keer goed gas gegeven ook.
Valt me mee voor zo’n snelwegrit. Is overigens de rit geweest waarin ‘ie over de 30.000km ging sinds 10 februari dit jaar.
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
De afgelopen 2.300 km (drie tankbeurten) 1:25,3. Gemiddelde snelheid 63 km. Ik ben erg tevreden met mijn e-hdi-tje.
DS3 e-HDI 90 So Chic. Thorium Gris-Carmen Rouge.
Afgelopen week een weekje naar (iets boven) Berlijn geweest.
Op de heenweg reden we met 4 auto’s dus niet echt door kunnen rijden, d.w.z. niet boven de 130 geweest.
Dit gaf als resultaat een gemiddelde van 5,3L/100km gemeten over 783km
Terug met één auto minder terug gereden en me lekker uitgeleefd tussen Berlijn en Magdenburg.
Over een afstand van 140km eigenlijk constant 200+ gereden met als topsnelheid 220+ (dan is het niet meer te meten met de teller)
Resultaat was alsnog een gemiddelde van 6,2L/100km gemeten over 783km.
Beide keren heb ik in ieder geval de hele rit op 1 tank gedaan!
Erg netjes voor een THP denk ik zo
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Dat is mooi Fabian , maar zakt het brandstofverbruik nog naarmate je meer kilometers gedaan hebt…
Ik heb nu bijna 1000km op de teller staan & zit met een gemiddeld verbruik van 8.5l/100km.
Of heeft het lagere verbruik te maken met de veranderingen die je gedaan hebt??
Stay tuned & go fast.
Bij vragen over verbruik moet ik vaak terugdenken aan de uitspraak van Tom Walkinshaw toen Verstappen met punten in zicht in de GP van Brazilië z’n auto naast de baan parkeerde (lees: de grindbak inschoof): “driver right foot error”.
Nu vertaald naar vraag van Barry: verbruik gaat weliswaar vaak nog iets naar beneden in de eerste pakweg 5.000 km, maar wordt in de praktijk het meest bepaald door twee elementen (uitgaande van zelfde auto, motor en bandenmaat):
1) hoe zwaar de rechtervoet is van de bestuurder;
2) bandenspanning
Modificaties (chiptuning, andere uitlaat e.d.) leiden in de praktijk vaak niet tot bijzonder grote verschillen ten opzichte van de standaardsituatie.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
En niet te vergeten het aantal afgelegde stads- of snelweg kilometers!
Bovengenoemde verbruik van mij is met 95% snelweg kilometers.
Normaal gezien zit het ook op 6,3L/100km en dan is het 65% snelweg en de rest stad!
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Type : 14 eHDI automaat
Band : standaard
Wegtype : Snelweg (50%) + stad (10%) + regio (40%)
Rijgedrag: maximaal gebruik van de Cruise Control
Km-stand : 6500
Gemiddeld verbruik tot nu toe: 1:20,4 volgens de boodcomputer
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Niet slecht voor een automaat en de nog lage km stand. Toch valt me het verbruik ietsje tegen dan. Want ik haal dat makkelijk, overtref het zelfs ruim met de 1600 e-Hdi. Om precies te zijn: 1op 23 en soms op ritten van het westen naar Emmen zelfs dik daarboven. Ik denk dan ook dat jouw versie in de markt is gezet niet zozeer vanwege het verbruik, maar mee om niet achter te blijven in de race naar blijvend belasting vrije auto’s. Qua verbruik zie ik het voordeel t.o.v de 1600 e-Hdi dus niet zo. Maar je verbruik zal nog wel ietsje dalen denk ik. Toen mijn exemplaar de ruwweg 10.000 km grens passeerde liep het verbruik ook terug. Nog steeds zéér tevreden met de auto, nu zit hij al op 26000 km.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Ik heb een leasewagen dus verbruik boeit me minder dan bijtelling
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
OK.
weer wat km verder.
25.000km en nog steeds 1 op 16.6.
17” velgen
1.6 E-HDI
Pedal to the metal kennelijk? Hoe krijg je dat voor elkaar? Kan me niet voorstellen dat die 17 inch velgen dat doen, integendeel zelfs.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Fabian Wierth schreef:Afgelopen week een weekje naar (iets boven) Berlijn geweest.
Op de heenweg reden we met 4 auto’s dus niet echt door kunnen rijden, d.w.z. niet boven de 130 geweest.
Dit gaf als resultaat een gemiddelde van 5,3L/100km gemeten over 783kmTerug met één auto minder terug gereden en me lekker uitgeleefd tussen Berlijn en Magdenburg.
Over een afstand van 140km eigenlijk constant 200+ gereden met als topsnelheid 220+ (dan is het niet meer te meten met de teller)
Resultaat was alsnog een gemiddelde van 6,2L/100km gemeten over 783km.Beide keren heb ik in ieder geval de hele rit op 1 tank gedaan!
Erg netjes voor een THP denk ik zo
Hi Fabian,
Is dat afgelezen op de boordcomputer of berekend na het tanken? Ik kan me dit verbruik niet voorstellen, 7 op 100 zou al heel netjes zijn. Ik kom in ieder geval op geen stukken na in de buurt van wat je hierboven schrijft.
Gr, Matthijs
Willem1671 schreef:Pedal to the metal kennelijk? Hoe krijg je dat voor elkaar? Kan me niet voorstellen dat die 17 inch velgen dat doen, integendeel zelfs.
Nou zullen die velgen niet alles verklaren, maar weet nog goed dat de voorloper van mijn DS3, een Seat Ibiza ST Ecomotive van 3,8 l op de 100 terugliep naar 4,3 liter opd e 100 toen ik van 15 naar 17 inch ging en natuurlijk heb je dan ook niet meer de Ecobanden. Het kan dus snel gaan wanneer je grotere verlgen monteert.
Maar; daarnaast vooral de zwaarte van de rechtervoet die ‘t m ertoe doet. Naast zuinig rijden met de DS3 loopt mijn C3 nu al 15.000 km 1 op 25,0 gemiddeld met een rekord van 1370 km+ op 1 tank.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-03-2012
- DS 3 1.6 THP Sport Chic
Matthijs164 schreef:Fabian Wierth schreef:Afgelopen week een weekje naar (iets boven) Berlijn geweest.
Op de heenweg reden we met 4 auto’s dus niet echt door kunnen rijden, d.w.z. niet boven de 130 geweest.
Dit gaf als resultaat een gemiddelde van 5,3L/100km gemeten over 783kmTerug met één auto minder terug gereden en me lekker uitgeleefd tussen Berlijn en Magdenburg.
Over een afstand van 140km eigenlijk constant 200+ gereden met als topsnelheid 220+ (dan is het niet meer te meten met de teller)
Resultaat was alsnog een gemiddelde van 6,2L/100km gemeten over 783km.Beide keren heb ik in ieder geval de hele rit op 1 tank gedaan!
Erg netjes voor een THP denk ik zoHi Fabian,
Is dat afgelezen op de boordcomputer of berekend na het tanken? Ik kan me dit verbruik niet voorstellen, 7 op 100 zou al heel netjes zijn. Ik kom in ieder geval op geen stukken na in de buurt van wat je hierboven schrijft.
Gr, Matthijs
Ik kom ook niet in de buurt en met die snelheden al helemaal niet, afgelopen zomer naar Kroatië geweest en met temperaturen van 25+ kom ik niet beter uit dan 1:15 zonder airco.
Heeft Fabian misschien een tank van 100 liter?