Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
hij ziet er weer gelikt uit bart ene als je tog naar texel gaat kan je wel ff langs komen buurten woon 500 meter bij de texelse boot vandaan in den helder
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
De Visa houd niet zo van vakanties denk ik.
Eergisteren rook ik soms al een vleugje olie, er zaten dan een paar spetters bovenop het luchtfilter. Vanochtend na een snelwegrit snif snif thuis…
Motorkap open, en ja hoor. Alles WEER onder de olie. Dit maar niet in het luchtfilter, maar erop, eronder, tot op het schutbord en de aandrijfas.
Nu lijkt het uit onderstaande slangetje te komen, want bij het draaien (op toeren) sputtert het daaruit. Dit slangetje komt normaal uit onder het luchtfilter, waar hij daar aangesloten zit. In principe zou dus het luchtfilter vol moeten zitten met olie, maar misschien zat de slang daar niet goed vast..
Goed tegen de roest al die vettigheid…
Maar reden dat het in de vakantie zich voordoet is dat je nu ineens kilometers gaat maken. Dan komen de zwakkere plekken vanzelf bovendrijven.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Carterontluchting?
Olievulpijp…
Of er moeten weer kapotte zuigerveren zijn?
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee, dat slangetje, dat hoort daar toch niet los te hangen?
Dat slangetje gaat normaal een andere slang op, die je aansluit op het luchtfilter (zodat de dampen weer verbrand worden). Die was er voor de foto en het testen even af.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Van de carterontluchting dus. Dan zul je die even om moeten leiden en kijken of er elders nog olie rondsputtert.
In ieder geval heeft die slang onder het luchtfilter niet goed vast gezeten, daar kwam ik achter toen ik hem net wel goed had vastgezet.
Ook bedenk ik me nu dat er iets teveel olie in de motor heeft gezeten (ca 1,1,5 mm boven het max).
Heb net alles teruggebouwd en weer snelweg gereden (110-120) geen gesmeer…
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
te veel olie=hoge carterdruk, en dan kan de olie overal uitkomen
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Je carterontluchting komt áchter het luchtfilter binnen, dus de oliedampen worden door de aangezogen lucht weer de motor ingezogen en niet in je luchtfilter. Als je carterontluchting geen gesloten circuit is (omdat er een slang los is of ontbreekt) dan komt het natuurlijk vanzelf ergens naar buiten.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
1 mm te hoog zal niet echt zo’n druk opbouwen dat je je keerringen eruit blaast hoor, al was het maar om je even gerust te stellen…
Mijn ouders zijn ooit met hun CX25RD gestrand met 2 liter olie teveel in hun carter, bleek achteraf dat er een verkeerde peilstok in zat, de motor sloeg op hol, want begon de motorolie op te stoken.
Daarna heeft Peter Bonhof de auto in de werkplaats gehad, kwam tot de ontdekking dat de peilstok onjuist was.
Later heeft de auto nog een aantal jaar gereden zónder motorschade
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Het is een beetje een mysterie..
Vandaag 100 km gereden, stad, 80 km weg en snelweg en niks aan het handje! Ik weet niet echt of ik de Visa nu kan vertrouwen…
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Waarschijnlijk is dat ene slangetje los geweest. Heeft gelekt, maar nu je het weer deugdelijk hebt gemonteerd is het euvel verholpen. Soms is het gewoon zo simpel.
Dat zal het inderdaad geweest zijn.
Echter, voorkom ik liever dan ik genees dus neem ik lekker de Xsara mee naar Texel.