check of bij het verbindingsstuk van de voorwielophanging wel alles goed vast zit. Een van de leidingen draai je los voor het ontluchten, als die niet goed vast zit dat ben je snel alle druk kwijt.
Zie blauw kluwer boek blz 175 figuur 13.52
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Vind het vrij normaal wat je zegt.
Bij de mijne is dat nog wel eens wisselend, die tijd van omhoog blijven.
Nu is het ieder geval waardeloos, na een uur ofzo ligt zn hele kont al bijna op de grond.
En de neus dan dus richting hemel haha,die blijft gewoon omhoog, geen gezicht!
Terwijl ie 2 maanden terug de hele dag omhoog bleef???
Ik zal eens de hydrauliek bestuderen, er zal toch een klep open blijven of gedeeltelijk
of cilinders lekken.
Goed idee ook, van die schroef van het drukloos maken!! Die heb ik nogal een aantal keer losgehad.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Achterste hoogteregelaar schoonmaken en misschien veercylinders achter reviseren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Merk lhm maakt volgens mij niks uit.
Voorraadbol misschien een maandagochtendproduct? Met nieuwe bollen zou ‘ie al gauw een uur of vier op hoogte moeten blijven staan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Hij stond soms heel de nacht ‘omhoog’. Niet helemaal, maar hij lag na een uur of 12 nog niet op de grond.
De voorraadbol kan een maandagochtend ding zijn, ik weet ook niet hoe oud deze precies is. Ik heb hem vorig jaar wel vervangen, maar hoe lang lag ie op de plank en hoeveel druk heeft ie nog?
Keertje laten vullen/testen.
Die ontluchtschroef, waar zit die precies? Ik heb geen blauw kluwerboek. De voorste hoogteregelaar kan ik niet goed bereiken want de bouten van de kap draaien door, maar verder moet ik overal redelijk bij kunnen komen.
Ook is het tijd voor een beurtje. Kleppen mogen wel gesteld worden, die reutelen wat, en hij loopt soms heel beroerd dus ik verdenk de verdelerkap die niet best is of even schoon moet. De boel heeft nogal olie gelekt een tijdje terug.
Kortom, wachten op mooi weer en weer even aan de slag Dank voor de hulp
Hij leest blijkbaar mee, mijn auto.
Vanmiddag kom ik terug met een bus van m’n werk, staat de GSA aan de voorkant nog 10cm omhoog! Heel de nacht en dag heeft ie daarover gedaan.
Schiet mij maar lek….
Wel gisteravond op de terugweg een koplamp stuk, net geen reserve bij me natuurlijk..
Er zit weer een redelijke grote beurt aan te komen.
-Kleppen stellen, ze laten zich redelijk horen.
Hierbij maar de voorkant deels demonteren, dan kan ik het meteen schoonmaken allemaal, en controleren of alles nog in orde is.
-Banden laten balanceren en hopen dat ie dan niet meer zo VERSCHRIKKELIJK schud.. Alsof er een ovaal wiel onder zit, versnellingspook gaat heen en weer en de auto schud, bij langzaam(<30km) rijden wiebelt de auto heen en weer. Duidelijk een krom wiel of gare band. Wel jammer van die nieuwe Michelins..
-LHM verversen en een keer de druk van de bollen laten controleren. Om de hoeveel tijd is dit laatste gebruikelijk?
Hij blijft vreemd met korte hobbeltjes zoals ingezakte tramrails, korte drempeltjes etc. Als ik een hoop franse auto’s over dat soort dingen zie rijden, is de mijne toch maar een stuiterbak. De olie lijkt niet snel genoeg in en uit de bollen te kunnen lopen, of de zuigers gaan stroef. Op de snelweg, lange ‘heuvels’ gaan super, maar langzaam rijdend over ‘opgebolde’ stukken weg bij stoplichten, is wiebelhobbeldreunbonk.
Heeft iemand ervaring met de blauwe LHM van Renard?
-Niet geheel maar wel een beetje aansluitend op hierboven: Onderstel/voortrein eens laten inspecteren door iemand met verstand van zaken. Er rammelt soms wat, een soort ‘PLOK’, kan natuurlijk ook de veerpoot zijn die loskomt van zijn ophanging bij het snel zakken van het wiel na een drempel. Stabilisatorstangen hoor ik ook weleens, maar hoe voel/weet/merk je dat als leek?
-Wat interieur vastzetten. Ik erger me groen en geel aan diverse stukken plastic die heel de rit rammelen.
Daarbij hoort ook het repareren van het rolluikje van de hoedenplank. Heb al een oplossing, nu nog in praktijk brengen. Meteen maar goed aanpakken en heel de hoedenplank repareren, heeft wat scheurtjes hier en daar, komt waarschijnlijk door extra gewicht van de speakers.
-Achterremmen laten vervangen: Ik kan via een klant/collega voor 50 euro aan een setje schijven komen(bij interesse kan ik opzoeken hoe dat bedrijf heet). Ze moeten er wel onder dan.
-Roest bijwerken! Er zit een deuk/gaatje in de dorpel, niet door roest maar door lompigheid, maar dat moet ik dan wel behandelen. De binnenkant staat in de prut wat de eerste eigenaar 100 jaar geleden heeft laten doen.
Genoeg te doen En dat op dit moment zonder garage…
Edit:
- Olie verversen, misschien het filter ook gelijk. Hij heeft de laatste jaren op teer gelopen, ik heb nu 2 keer de olie ververst en 1 keer het filter. De periodieke wissel zit eraan te komen, meteen het filter dan maar (weer 45 euro…)
-Luchtfilter vervangen! Ik deed een doosje open in de schuur, daar vond ik een nieuwe(?). Dat betekend waarschijnlijk dat na de grote beurt het oude filter niet is vervangen/teruggezet.
Ik ben Michiel nog eeuwig dankbaar dat hij me ooit wegwijs heeft gemaakt in de (franse)sleutelwereld, en jullie forummers natuurlijk ook voor alle digitale hulp en steun!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Maus schreef:Stabilisatorstangen hoor ik ook weleens, maar hoe voel/weet/merk je dat als leek?
Lastig, het klinkt hetzelfde als rotte fusees, bij mijn visa kon je met versleten stabirubbers een sterke KLONK horen bij gas los of bij accellereren
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Je hebt pm voor een hoedenplank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Het gebonk onder de wagen kan (zeer waarschijnlijk) van de stabilisator komen. De stang is in verende lagers opgehangen aan de carrosserie.
In het Kluwer handboek GS-GSA staat vanaf pagina 96 de constructie en afstelling beschreven.
Hier wordt ook een speciaal Citroen gereedschap genoemd. Dat heeft niemand, maar daar is wel een truc voor.
Ik kan dat alleen op papier niet uitleggen, daar kun je me voor bellen. Tel. nr. via PB
De kogels van de korte stabilisatorverbindingsstangetjes die verbonden zijn met de bovenste draagarmen zijn in ieder geval niet de boosdoeners.
Als deze versleten zijn maakt dat een rammelend geluid.
Verder is het wijs de draagarmen en fusees te controleren op overmatige speling.
Hoe dat te doen???? Bel me maar.
Dank!
Ik zal binnenkort eens een sleuteldagje inplannen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hydropneumaten hebben traditioneel wat moeite met korte hobbeltjes, daar kan het veersysteem niet snel genoeg op reageren. Bollen controleren en vullen, daar kun je een boek over schrijven. Over de termijnen, al dan niet vullen dan wel vervangen, en ga zo maar door. Eens per 1 a 2 jaar schone LHM en eens per 2 a 3 jaar bollen checken lijkt me een redelijk iets. En het rammelende plastic, zou dat met ronde en gebalanceerde banden niet grotendeels verholpen zijn?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Rammelende plastic komt omdat het los zit. Er missen hier en daar schroefjes, of ze zitten gewoon niet vast ;D
Zit eraan te denken om de olie te wisselen voor 10w40 ipv 15w40. Net wat lekkerder bij koude starts in de herfst/winter.