Beste leden van het GS/A forum;
Ondergetekende is sinds 1993 in het bezit van een GS, sinds 1995 van een mooie rode GSA X!. Deze heeft sinds 1999 gesteld gestaan aangezien ik CX ging rijden. Ik wil haar, de GSA X1, nu weer tot leven wekken om er weer heerlijk nostalgisch in te gaan rijden. De auto is op blokken en zonder accu weggezet maar verder heb ik er destijds niet veel aan gedaan. Hij staat in de buurt van Eindhoven. Plan is haar naar een garagist te brengen of andersom. Wat zijn do’s en don’ts? Hoe bijvoorbeeld op trailer te krijgen? Klopt het dat startmotor de hydroliek volkrijgt? Starten: proberen of niet? (Motorblok zal vast zitten vrees ik.) Welke garagist is in die buurt een goede?
Hartelijk dank voor suggesties!
Met groet,
Peter van der Knaap, Den Haag
LePjot
GSA, XM
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Welkom!
Als je de GS goed rijdend hebt weggezet zou ik alleen olie verversen en in plaats van de benzine tank er een jerry can met verse benzine aanhangen. Dan nieuwe accu erin en gewoon starten! Ik denk dat ze gewoon aanslaat!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Als je denkt dat ze vast zit gewoon met slinger proberen of er beweging in zit maar zou niet weten waarom ze vast is gaan zitten. Als het blok nu droog is kan ik je nu al zeggen dat de O ringen binnen het jaar gaan lekken, niet erg maar wel iets om rekening mee te houden.
Heb ooit een Ami 8 na 7 jaar buiten in de regen en vocht met een nieuwe accu gestart, liep als een zonnetje, alleen de handrem was helaas wel ooit vast gezet, deze was met geen mogelijkheid los te krijgen.
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
GS/A blokken gaan niet snel vast zitten.
Ik kreeg ooit de tip om eerst de motor rond te laten draaien zonder bougies. Zo komen er geen compressiekrachten op de lagers te staan en kan de olie even goed rondstromen.
Succes! Enne, vergeet geen foto’s te maken
Zorg ieder geval dat hij snel start, zodat je meteen oliedruk hebt in de hele motor.
Dan ben je zeker dat overal smering is.
Gr. Wim.
De tip van Maus lijkt me nuttig.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep! de tip van maus is de juiste. Draai je er meteen nieuwe kaarsen in. starten tot je olie lampje uit gaat!
Dan bougies erin en gaan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Beste allemaal;
Veel dank voor de nuttige suggesties. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen en zal inderdaad ook foto’s maken.
Hartelijke groet!
LePjot
GSA, XM
Beste allemaal;
Ongeveer een maand geleden ben ik met Beau Wouda naar Brabant gereden. We hebben de benzine rechtstreeks aangesloten en na wat pogingen startte de GS weer! Ze wordt momenteel opgeknapt. Erg veel zin om weer te gaan rijden, naast de XM.
Nogmaals veel dank voor de tips - het zuidelijk randstad treffen zal ik waarschijnlijk nog niet halen.
Hartelijke groet,
Peter van der Knaap
LePjot
GSA, XM
Beste allemaal;
Na uitvoerige reparaties bij CX specialist Wouda inmiddels al enkele maanden plezier van de GSA. Hij is werkelijk perfect! Zie de foto’s.
Tot onderweg,
Peter
PS: miischien geinig om te lezen. Ooit geschreven voor de mooie site van Matthijs Kemmink. Uit plus-minus 1999, dus het vervolg is nu bekend: CX eruit, GS erin..
“Mijn eerste auto – of eigenlijk was het de auto van mijn moeder, maar ik werd toen 18 – was een Citroën GS Club uit 1977. Met als kenteken: 00-TM-46. Wij onthielden dat thuis door te spreken van “onze oude tutterige moeder van 46”. Dat tutterige viel best mee, want ik krijg anno 1984 de GS zo ongeveer in bruikleen en tufte er heel het land en later zelfs Frankrijk mee af. De liefde voor de GS was geboren. Uren kon ik genieten van het fraai vormgegeven dashboard, de wegligging en de neus.
Een paar jaar - studeren - later kon ik mijn eerste eigen auto kopen. Het werd een felrode 2CV Club (1983). Gekocht in 1988 en met veel plezier en liefde bereden tot aan 1993, toen hij door nota bene Franse drugstoeristen in hartje Rotterdam werd gestolen. De verzekering keerde royaal uit (goeie eendjes werden toen al schaars) en ik ging op zoek naar mijn eerste liefde. Het werd een prachtige GSA X1 uit 1984 met kenteken KT-83-FX. Werkelijk schitterend mooi – zie de foto met de twee GSA’s. Twee? Jawel. Maar dat komt zo.
De GSA X1 bracht ons tot in Zuid-Spanje. Heerlijke kilometers, niet te snel, wel mooi. Een franse pomphouder in Marseille werd helemaal lyrisch toen hij onze voiture zag, en troonde ons mee naar een garage op zijn erf. Daar stond exact dezelfde X1, volledig gedeukt en gebutst. Hij wilde hem nog gaan opknappen.
Twee GSA’s dus. Dat zit zo. In 1986 bleek dat de (onderhuidse) conditie van de KT-83-FX ernstig te wensen overliet. Totaal onverwacht, eerlijk gezegd. Een speurtocht naar een goede GS volgde. In dat jaar natuurlijk al behoorlijk zoeken. Tijdens één van de speurtochten had iemand van de GS-vereniging een klein kaartje onder de ruitewissers gestoken. Ik die man opgebeld, en hij wist in Dirksland nog een X1 te koop, met kenteken LX-01-FX. En warempel: exact dezelfde stond te pronken bij garage Hesseling. Nadat we wat reparatiewerk hadden afgesproken (o.a. nieuwe versnellingsbak, schokbrekers, veerbollen) reed ik met Nikol met twee – op het gezicht identieke – GSA’s naar huis.
Het plan was de ene X1 bij mijn ouders tuin onder een afdak te zetten voor onderdelen. Zo gebeurde. Veel deuren, interieur en andere onderdelen liggen nu op zolder. Toen ik echter van een lange reis naar Cuba – óók een aardige autobestemming trouwens – thuis kwam, bleek de hele auto te zijn verdwenen. Ze waren ‘m natuurlijk zat want hij nam een hoop ruimte in. (Mijn pa zegt dat hij er nog bij liefhebbers mee heeft geleurd… gratis af te halen e.d., maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet zo.) Een hele deuk in de familiesfeer (not!), maar niet getreurd want de nieuwe GSA X1 rijds en blinkt als een zonnetje.
Hoe eindigt nu dit vriendelijke GS-sprookje? Welnu: niet zo heel erg goed. Niet dat er iets mis is met de tweede X1 hoor, in tegendeel. Die staat keurig netjes gestald in Brabant. Nee, het is de aantrekkingskracht van een andere Citroën die mij verleid heeft. Na al een keer te zijn vreemdgegaan met een 2CV, is het nu een CX 25 GTI Turbo II die mij over de snelwegen doet zweven. Maar waarom dan toch nog meer op GS(A) sites gekeken? Waarom bij elke GS – zoveel zijn het er niet meer trouwens – dat gevoel in je buik? Ach, oude liefde roest niet!”
LePjot
GSA, XM
Lepjot, mag ik nog wat vragen?
De benzine was ruim 10 jaar oud als ik het goed begrijp. Kon je die goed uit de tank krijgen?
Heb je de tank gespoeld?
En nog even een opmerking voor het starten na lang stilstaan:
Ik draai de bougies eruit en haal de bovenste klepdeksels eraf.
Even met een oliespuitje een beetje olie op de nokkenassen druppelen en ook een klein beetje in het bougiegat.
Daarna even starten zonder bougies om oliedruk op te bouwen zonder belsting voor de lagers.
Bougies terug en starten maar!
Er bestaat trouwens lang houdbare benzine voor grasmaaiers en zo, Aspen4
Iemand ervaring daarmee in een auto?(behalve dan dat het vreselijk duur is)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wat een snoepje zeg, fraai!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
LePjot schreef:...mijn eerste liefde. Het werd een prachtige GSA X1 uit 1984 met kenteken KT-83-FX. Werkelijk schitterend mooi – zie de foto met de twee GSA’s….
Hé, dat is toevallig. Mijn eerste Citroën was een GSA met kenteken KT-79-FX. Een rode X1!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
wat een fantastisch mooie gsa is dat
Dank voor de leuke reacties!
De tank is eraf gehaald en de resten zijn eruit gehaald door o.a. met grind te vullen en te schudden…. Daarna goed gereinigd.
Tot een keertje live,
Pjot (Gsa, XM)
LePjot
GSA, XM