Vorige week dinsdag heb ik mijzelf een nieuw projectje aangeschaft in de vorm van een mat-zwarte 2cv6 club uit 1984.(foto,s volgen nog) Dit omdat mijn andere eend zoals sommige wel weten inmiddels klaar is en ik het lassen/slijpen/klussen/afgebroken bouten uitboren ed. begin te missen .Raar he !? Dusssss
Wat moet er dan aan deze gaan gebeuren?? Nou daar komt het!
-Gordelhoekjes achter vervangen (inlassen)
-Aanhechting voetenbak aan bodemplaat links als rechts lassen
-rechts onder de achterdeur deur stukje dorpel/bodem lassen
Voor de rest zit er geloof ik geen laswerk aan dus het valt echt nog mee, beetje het gebruikelijke zeg maar.Ik heb ze veeeeel erger gezien.
Verder zit er een berg achterstallig onderhoud aan, zo moest er 2 liter olie bij!
Warm wilde het kreng niet aanslaan, echt met geen mogelijkheid, pas na een kwartier wachten deed ie het weer. Dit probleem heb ik gelukkig snel opgelost door de contactpunten af te stellen, stonden aardig strak. En ook de carburateur heeft een schoonmaakbeurt gehad met carbreinigert,alle sproeiers er uit en doorgeblazen.
Ook de aandrijfassen en de fusee,s heb ik maar vast met de vetspuit doorgesmeerd.Het motortje loopt verder goed en rijd prima.
Al het overige qua onderhoud moet ik nog gaan doen. Er zit gelukkig nog wel apk op tot 30 maart 2013 dus tijd zat zodat ik hem in tussen lekker naast mijn andere eend kan gebruiken. Het is tenslotte hobby en in tegenstelling tot mijn vorige project heeft dit project geen deadline dus mak an. Als ie in elk gevl maar op 30 maart 2013 door de apk kan is het mij al best.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
En de foto,s
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Leuk! Mat zwart, de mijne is mat grijs. Mooi dat de werkzaamheden meevallen! Succes!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooi Art, erg leuke eend zo in het matzwart!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Bedankt, het is een erg leuk eendje idd
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Leuk eendje, Art, maar ik persoonlijk vind het matzwarte niet zo. Tenzij je er white wall banden onder zet ofzo Ben benieuwd wat je er allemaal mee gaat uitspoken
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Smaken verschillen, maar het zal wel goed gaan komen met het eendje, echter zo mooi als de rooie word ie niet.
Waarschijnlijk verkoop ik deze ook wel weer als ik er klaar mee ben.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Zoooooooooooooo, eindelijk maar eens een begin gemaakt in het opknap proces van deze eend.
Heeft lang geduurd maar ach…. hij rijd zo lekker en dat is dus precies hetgene en enigste wat ik er tot nu toe mee gedaan heb.
Afgelopen zaterdag ben ik dus begonnen met lassen, de voetenbak/bodemplaat rechts.
Zo zag het eruit, op het eerste gezicht ziet het er niet zo rot uit, maar dat lijkt maar zo. Je kan hier de aanhechting van de bodemplaat aan het schuine deel van de voetenbak naar beneden drukken en is dus van elkaar afgerot.
De rottigheid er uit geslepen, ook een stuk van de bodemplaat was al zacht dus dit er ook mee uitgehaald.
(je kijkt nu voor een deel tegen de binnenzijde van de holleruimte van de voetenbak aan. Ook hier zit al wat roest, maar dit is oppervlakkig en zal na het lassen behandeld worden.
Eerst een passende mal van karton gemaakt en daarna uitgetekend op een plaat staal.
Uitgeknipt met een plaatsnijder.
ff passen nogmaals.
Eerste stuk zit er in gelast.
2e stuk staal passend gemaakt op dezelfde manier als het eerste stuk.
2e stuk er in gelast.
lassen een beetje vlak geslepen
vers in de zink spray. en laten drogen…
eerst rijkelijk ingesmeerd met owatrol, 24 uur laten drogen en de lasranden afgekit.
(Kit heeft weer 24 uur de tijd gekregen om te drogen)
Onderkant ook in de zinkspray, owatrol en lasranden afgekit (zelfde manier als de bovenkant)
Eindresultaat, geheel met de roller en zwarte boten lak weer zwart geverfd (onderkant ook)
Totale tijd dat ik met het laswerk bezig geweest ben is zo,n 3 en een half tot 4 uur.
Volgende keer zo,n zelfde operatie, maar dan de voetenbak aan de bestuurderskant. Deze lijkt op het eerste gezicht minder erg er aan toe te zijn dan de rechterkant die ik net gelast heb.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ziet er netjes uit!
Maar wat is een plaatsnijder ( kan ze alleen in Google vinden voor gipsplaat).
Ik werk altijd met een grote blikschaar, maar dan krult het blik altijd wat op en zijn hoekjes soms lastig.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dankje!
Met een plaatsnijder bedoel ik feitelijk dit ding
Is ook een soort van blikschaar maar dan anders.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ja die gebruik ik ook.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Vanochtend weer ff aan de zwarte eend gewerkt. Geen laswerk maar ff een reparatie tussendoor.
Ik heb aan de rechterkant de fuseepen, en bussen vervangen omdat deze erg veel speling had, tegenover vrijwel geen speling aan de linkerkant. Het was al met al een listig karwij maar de aanhouder wint. Ben er denk ik zo,n 2 uur mee bezig geweest.
de nieuwe bussen zitten in het fuseestuk.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Leuk project! Netjes werk met het lassen, lijkt me erg leuk om te doen. Wordt dit je eend voor de winterdag als de rode in de stalling staat?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Dankje, is ook erg leuk! In principe word dit idd de winter eend. Al zal ie wel onder een hoes zitten als ik hem niet gebruik. Zal er ook niet mee door de sneeuw of extreme pekel gaan rijden.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Gister heb ik de bodem/voetenbak aan de bestuurderskant gelast, op de zelfde manier als eerder beschreven bij de rechterkant toen ik die gelast had. De voorkant is nu dus weer helemaal goed.
zo was het…...
plaatje op maat gemaakt en er los in gepast…
rondom afgelast…..
onderkant
vooraanzicht voetenbak links gezien vanuit de motorruimte. (dit zit normaal achter je spatbord verstopt)
beetje zinkspray over al het gelaste werk…..
ook zinkspray + lasranden afgekit omdat ik hier niet meer bijkom met de spatborden erop (en die moesten er wel weer op omdat ik weer met de eend naar huis moet.
ook het rechter sparbord eraf gehaald en daar de lasrand in de zinkspray gezet en daarna afgekit (laswerk vorige keer)
Inmiddels heb alles ingesmeerd met owatrol, als dit droog is morgen kit ik de rest af. Als de kit droog is verf ik het weer matzwart met botenlak.
Volgende keer zijn de gordelhoekjes achter aan de beurt, daarvoor ga ik kant en klare inlas gordelhoekjes kopen…...intussen is de eend weer gewoon in gebruik….
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Dat is toch de enige manier om het goed te doen, rot eruit en nieuw er tussenin plaatsen.
Leuk zo mat zwart met die aparte touch op de bumpers en velgen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017