13 van de 26
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
Felice’s BX 14 TE 1990
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 10 september 2012 02:56 PM
  [ # 181 ]
japv schreef:

Als zo’n gordel eenmaal te ver is ingerold dan krijg je ‘m doorgaans met geen mogelijkheid meer uitgerold, ben ik zelf ook achtergekomen.

Net het apparaat toch maar even opengehaald. Vergrendeling losgehaald en toen kon ik de gordel er weer uittrekken. Knoop erin gelegd, ding weer gemonteerd in de auto en alles werkt weer feilloos. Ben er heilig van overtuigd dat ik niets kapot heb gemaakt, maar misschien dat ik voor de zekerheid toch maar eentje van de sloop ga halen.

Bedankt voor de knooptip.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 september 2012 02:59 PM
  [ # 182 ]

Mooi dat je ‘m toch nog weer aan de praat hebt gekregen Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 10 september 2012 08:41 PM
  [ # 183 ]

Wat loopt zo’n TU-blok toch warm met dit weer zeg. In stadsverkeer gaat de koelvin elke minuut wel aan. Klopt ook wel volgens de Haynes:

150-motor: thermostaat begint te openen bij 82 graden en helemaal open bij 93, koelvin vanaf 91-96 graden, lichtje aan bij 110-113
171-motor: thermostaat begint te openen bij 82 graden en helemaal open bij 93, koelvin vanaf 84-90 graden (1e versnelling) en 90-96 graden (2e versnelling), lichtje aan bij 110-114 (gele stekker) en 103-107 (blauwe stekker)
159-motor en D6-motoren: thermostaat begint te openen bij 79 graden en helemaal open bij 82, koelvin vanaf 86-90 graden (1e versnelling) en 90-94 graden (2e versnelling), lichtje aan bij 105-112

TU-motor: thermostaat begint te openen bij 88 graden en helemaal open bij 102, koelvin vanaf 90 graden, lichtje aan bij 110 graden

Zou je geen thermostaat van een andere motor in de TU kunnen stoppen?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6167
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 september 2012 09:32 PM
  [ # 184 ]

Dat kan. Kost je de koppakking en dus een hoop geld, maar niemand zegt dat het niet kan.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 10 september 2012 09:43 PM
  [ # 185 ]

Is dit wat je eigenlijk wilt zeggen?: dit blok en al zijn componenten zijn ontworpen voor dergelijke bedrijfstemperaturen, dus je kunt er het beste van afblijven.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6167
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 september 2012 09:46 PM
  [ # 186 ]

Eh, ja! Very Happy

Sorry, het klonk een beetje lullig. De motor en alle componenten er omheen zijn niet voor niets zo ontworpen. De TU is gewoon een klein (en dus warm) blokje. Daar kunnen ze prima tegen.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 11 september 2012 10:47 AM
  [ # 187 ]

Grrr, heb ik na die handchoke-ombouw net een goede week met een perfect lopende motor kunnen rijden, sinds vandaag loopt ie voor geen meter:

- onregelmatig lopen, toerental schommelt met 200/300 toeren
- valt uit als ik ‘m zonder choke wil laten lopen

Net even gekeken: de chokeklepbediening werkt nog perfect, dus daar heeft het niks mee te maken.

Iemand een idee?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6167
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 september 2012 11:30 AM
  [ # 188 ]

Ergens een los slangetje ofzo? het lijkt op een vacuum-iets.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 11 september 2012 08:05 PM
  [ # 189 ]

Heb het geheel vanmiddag grondig bekeken en ik zie niets loszitten o.i.d.

Het lijkt erop alsof ie onrond loopt doordat er onregelmatig benzine wordt ingespoten. Als ik ‘m namelijk in de versnelling uit laat rollen voel ik schokken. Dit heeft denk ik dezelfde oorzaak als de korte toerentalverhogingen bij stationairloop. Is dit logisch?


Foto’s zijn van een andere, maar identieke carburateur:

Wat is dat ding bovenaan (pijl)? Het kan in ieder geval de gasklep bedienen. Er zit een slangetje aan en ook een elektrische aansluiting, maar daar zit een hoesje over. Heeft nooit een stekkertje op gezeten.

Dit volgende ding zit onder de gasklep in de carb geschroefd. Wat is het? Het pennetje aan het uiteinde kan er in en uit. Er gebeurde niets toen ik er met een regelbare 12V-voeding prik op zette (plus op aansluiting, min op schroefdraad). Op de stekker die in m’n auto op dit ding gaat staat 12V als de motor draait.

Pff, wat is zo’n carburateur toch ingewikkeld…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6167
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 12 september 2012 04:52 PM
  [ # 190 ]

Yep, ingewikkeld is het. Daar weet ik ook niet genoeg van, maar ik weet wel dat de symptomen die je beschrijft vaak door een vacuüm lek worden veroorzaakt. Mogelijk de voetpakking van de carburateur, iets met het pulsair systeem, noem maar op.

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 12 september 2012 07:15 PM
  [ # 191 ]

Dit ding sluit de benzinetoevoer af als je de motor stil legt. Normaal moet dat intrekken als je er stroom op zet, je hebt hier twee modellen in, een met een koperen hoedje en een met een aantal verschillende diameters op het uiteinde en daar zit dat een rubberen o-ring op. Bij jouw foto lijkt het mij alsof dat koperen hoedje nog vastzit in de carbu.Was bij mij ook het geval. Normaal duwt dat hoedje ook nog tegen een dichtingsringetje. Kan je bestellen en kost iets van 37 euro. Niet meer leverbaar via Citroen wel via bccp. Dat andere onderdeel is je acceleratiepomp, die wordt vacuum gestuurd en geeft de motor iets meer benzine als je het gas indrukt en dus sneller wilt. Hierin zit een mebraam dat ook graag scheurtjes gaat vertonen en dus niet meer voldoende beweging in het systeem krijgt.

Ik neem aan dat je de motor terug afgesteld hebt na de carbu ombouw ? Zoniet controleer even als alle schroeven vastzitten en stel eventueel je co terug af.Ik heb dit na de ombouw 2 x moeten doen omdat nieuwe dichtingen enz zich nog wat moesten zetten. Mijn verbruik is spectaculair gedaald en de motor loopt nu als een zonnetje.  De openingstemperatuur van je thermostaat kan je veranderen door een andere thermostaat te steken, origineel zitten in bv spaanse auto’s andere thermostaten dan in bv een zweedse auto. En dit ivm de sterk afwijkende buitentemperaturen, dit kon je kiezen in het citroen bestelsysteem. Ik heb indertijd ook een versie gekozen die sneller open ging.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 12 september 2012 10:54 PM
  [ # 192 ]
Hilko16TZI schreef:

ik weet wel dat de symptomen die je beschrijft vaak door een vacuüm lek worden veroorzaakt. Mogelijk de voetpakking van de carburateur, iets met het pulsair systeem, noem maar op.

Ik heb wat rondgespoten met remmenreiniger en kan geen toerentalverhoging waarnemen. Het pulsair-systeem als veroorzaker kan ik niet uitsluiten. Dat geval heeft zo veel slangetjes en gedoe eraan.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 12 september 2012 11:03 PM
  [ # 193 ]
Bart CSD schreef:

Dit ding sluit de benzinetoevoer af als je de motor stil legt. Normaal moet dat intrekken als je er stroom op zet,

Dus contact uit = pen uit, contact aan = pen in? Als ik 12 V op de aansluiting zet en m’n min op het schroefdraad, zou ie dus moeten werken?

Dat andere onderdeel is je acceleratiepomp, die wordt vacuum gestuurd en geeft de motor iets meer benzine als je het gas indrukt en dus sneller wilt.

Dit ding heb ik gedemonteerd. Membraan is nog heel. Ook een behoorlijk stuk gereden terwijl dit ding niet gemonteerd was. Geen verschil in acceleratie, hij was gewoon lekker fel. Enig verschil lijkt dat het toerental na tegelijk gas los en ontkoppelen eerst iets stijgt voordat ie zakt naar stationair. Ik vind het vaag.

Ik neem aan dat je de motor terug afgesteld hebt na de carbu ombouw ? Zoniet controleer even als alle schroeven vastzitten en stel eventueel je co terug af.

Enige wat ik toen heb afgesteld is de stand van de chokeklep bij hendel volledig uit en volledig in. Verder is er toch niets veranderd? CO-schroef heb ik niet aangezeten. Hij heeft een week supergoed gelopen met die handchoke. Dat maakt het probleem nog vreemder. Ik ga door met uitpluizen…

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 13 september 2012 12:55 AM
  [ # 194 ]

Ivm de afsluitsolenoid, is je denk piste correct. Bij mij werkte da ding ook niet meer. Ivm de acceleratiepomp, bizar dit verschil zou je serieus moeten voelen. Zonder die extra hulp heeft de motor het normaal moeilijk om snel in toerental te verhogen, dus bij snel gas vragen. Als je daar geen verschil voelt zou je stationair toerental te hoog kunnen zitten. Sluit je gasklep nog mooi af ? Zit er bij jouw ook geen zekering die de elektrische stationairsproeier beveiligt? Als die weg is dan werkt het versnellingssyteem ook niet correct.
Nog een mogelijkheid is dat hij valse lucht aanzuigt tussen spruitstuk en carbu? Maar ik vermoed dat je hier wel vloeibare pakking hebt tussen gedaan.ALs je op de carbu duwt met draaiende motor zou je geen verschil mogen merken.
Ik moet even een diagram van deze carbu er bij nemen, er zijn wel wat verschilpunten met die van mij , maar het basisprincipe blijft hetzelfde.Afhankelijk van de vacuumdruk reageert de motor automatisch op de belasting die jij vraagt. Een carbu is echt een precisieonderdeel dat rare uren kan vertonen door ogenschijnlijke kleine afwijkingen.Als hj ook maar ergens “valse” lucht aanzuigt draait de hele boel soms verkeerd. Ik heb zo weken zitten zoeken totdat ik de boel maar volledig gereviseerd heb. Tijdens dat proces kwam ik op diverse o-ringen en dichtingen waarvan m’n schoonvader ( 45 jaar ervaring) niet eens wist dat ze er waren, omdat je ze niet tegenkomt bij gewoon afstellen. Rond de gasklep-assen bijvoorbeeld zitten dunne plasticplaatjes die als geleider en afdichter dienen. Deze waren wat afgesleten en daardoor draaiden deze as niet mooi soepel, je voelde wat weerstand. Nu met nieuwe plaatjes voel je niets meer van weerstand en alles bij elkaar geteld waren er zo tal van fouten die een verkeerde werking als resultaat had.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 06 oktober 2012 03:53 PM
  [ # 195 ]

Het heeft afgelopen week natuurlijk behoorlijk veel geregend. Nu heeft mijn auto maandag tot en met gisteren stilgestaan op de oprit en vanmorgen heb ik ermee in de regen gereden. Ik merk net dat al m’n matten nat zijn. Nu snap ik niet hoe dat kan. M’n deurpanelen zijn gedemonteerd, kan daarlangs iets naar binnen komen? Verder heb ik een gaatje bij m’n uitlaatsteun, dus daarlangs zou mn kofferbakbodem nat geworden kunnen zijn. En ik heb een gaatje in mn binnenscherm rechts achter. Deze ga ik allebei laten lassen binnenkort. Iemand dit wel eens meegemaakt? Ben nu alles aan het drogen. Baal als een stekker. Wil echt niet dat er spul van binnenuit gaat roesten omdat alles nat wordt.

Profiel  
 
 
13 van de 26
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook