Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 07-12-2009
- Xantia 1.8 8V Plaisir
Gister ging helaas accu lampje branden en nu blijkt dus de vrijloop poelie van de dynamo kapot
Te zijn nu wilde ik de dynamo verwijderen maar de bovenste bout van de dynamo krijg ik
Er niet vergenoeg uit omdat die tegen de zijkant van mn carosserie komt, graag iemand die me uit kan leggen hoe ik
Deze bout er uit krijg of hoe ik mijn dynamo er anders uit moet halen alvast heel erg bedankt
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Geen idee, maar wellicht de riem er af , dynamo kan dan kantelen/draaien op die bout?
Haynes schrijft dat de bout er niet af/uit hoeft: “the alternator can be disengaged from the bolt once it has been slackenend sufficiently”, en verderop ook “On some models, you may need to remove the drivebelt idler/tensioner pulley to access the alternator mounting nuts and bolts (depending on model)”.
Is dat een stap in de goede richting?
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 07-12-2009
- Xantia 1.8 8V Plaisir
Heyhey bedankt voor de reactie had zelf ook al in de haynes gekeken maar vondt het nie al te duidelijk omschreven hoe je hem er nou precies uit moet halen
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 07-12-2009
- Xantia 1.8 8V Plaisir
Hij is verder helemaal los maar blijft klemmen op die bout en verder nergens
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
De dynamo zit alleen met het rechtervoetje vast aan die bout, dus aan het uiteinde van die bout. Alleen het laatste stukje van die bout is schroefdraad. De andere kant van de dynamovoet is een half geopend rondje, dus kan je gewoon met de bout op z’n plek eraf trekken.
Beetje moeilijk uit te leggen, hier wel op het plaatje te zien van de dynamo van m’n ex-XM:
Je ziet dat het voetje wat boven die steeksleutel zit een geopend rondje is.
Het kán erg vast zitten. Ik had op de sloop een Xantiadynamo gedemonteerd voor m’n BX, en ik had een breekijzertje nodig om hem van de bout los te wippen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 07-12-2009
- Xantia 1.8 8V Plaisir
Haha geweldig deze foto zegt genoeg dan vanaaf maar is met het breekijzer aan de gang heel erg bedankt allemaal voor de info zo moet het wel gaan lukken
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is interpunctie zo moeilijk?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 07-12-2009
- Xantia 1.8 8V Plaisir
Oke naar een paar regen dagen toch weer verder kunnen gaan met verwijderen van de dynamo.
helaas was de tip van het open voetje op de dynamo niet bij mijn dynamo van toepassing deze was geheel gesloten, dus toen maar 2 bouten van de hd pomp los gehaald en de boutjes waar mee de 2 leidingen langs het motorblok lopen allemaal los gehaald.
dit was de oplossing want toen ik deze los had kon ik de dynamo er eigenlijk zo uit trekken en langs het oliefilter friemelen om hem langs boven te verwijderen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mooi dat het is gelukt
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91