ZX1.4i, ik wens je heel veel succes en voorspoed. Wat een rotklus voor de boegen
De levensduur van de kachel lijkt dus niet zo afhankelijk van de km-stand, misschien wel des te meer afhankelijk van hoeveel de wagen heeft stilgestaan?
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Bedankt Alfred, het klusje is voorspoedig gegaan.
Het lijkt erop dat het vooral de levensduur is, gemiddeld na 10 a 12 jaar sneuvelen ze.
Vreemd genoeg zag ik geen sporen van lekkage aan de kachelradiateur, maar de bak waar deze ingestoken zat, rook duidelijk naar koelvloeistof. Wellicht een heel klein gaatje, normaal gezien laat koelvloeistof een zoutachtige aanslag achter, SP14 koelvloeistof doet dat echter niet.
In iedergeval hoef ik me er voorlopig niet meer druk over te maken.
Wat verder opviel is dat het bij deze Xantia Berline, een stuk soepeler ging dan bij mijn ex-Break, dat was trekken duwen en vloeken.
Uiteraard met dank aan Marco en Wim, voor hun hulp.
Het beruchte TEXTON kastje, waar sommige XM rijders naar op zoek zijn
Wim moest er zelfs van gaan huilen
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat een klus!
Hoeveel uur gaat daar in zitten in totaal zo’n beetje?
Ziet er naar uit dat als je dit moet laten doen dat de auto gewoon afgeschreven is qua kosten
Gemiddeld een dikke 10 uur werk met 2 man, Citroen schijnt zelfs 11 uur te rekenen.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die rekening wil je idd niet voor je neus hebben
Mooi opgelost zo in elk geval!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mooi werk!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 6157
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik ruik de kachel ook bij het Zwarte Schaap… maar als die door gaat, gaat de auto weg
Affijn, jij bent er weer een poos vanaf… Goed werk.
Bedankt voor de complimenten, het was inderdaad een flink klusje.
Een tip voor als je dit zelf wil doen, markeer alles met een felgekleurde stift, waar je een schroef uitdraaid, zodat je later ziet, dat daar weer een schroef in terug moet.
Berg alles netjes in volgorde op, in zakjes met een label, wat het is en waar het zit.
Het is gewoon veel werk. Echt heel veel werk, maar niet moeilijk. Als je daar niet bang voor bent, je goed voorbereid en markeert zoals Sohail schrijft dan is het goed te doen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hilko16TZI schreef:Ik ruik de kachel ook bij het Zwarte Schaap… maar als die door gaat, gaat de auto weg
Zomerauto…
Vandaag bij een niet nader te noemen fastfitter geweest voor 2 nieuwe bandjes.
Of ik even wilde komen kijken, de auto zakt meteen in als ze deze in de hoogste stand zetten.
Dat probleem hadden ze al eerder gezien bij een C5, is iets met de bollen, zou me € 1200 kosten om het te laten repareren. Ik heb meteen ja gezegd om het te laten repareren
Het valt me op zich nog mee dat ze weten dat je de hoogte kunt verstellen. En als ze ‘m in de laagste stand zetten, gaat ‘ie dan omhoog? Want dan heb je echt een serieus probleem.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Handigerds… Bij een Xantia is de hoogte-handel naar voren omlaag en de hoogte-handel naar achteren omhoog. Bij bijv. een XM is het precies andersom
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ze hadden de hendel wel naar achteren gedaan, maar niet vastgezet in die positie.
Ik heb de auto maar even in de hoogste stand voor ze gezet, ze kregen de armen van de 2-kolommer er niet onder.
Vanavond even op de snelweg testen of de nieuwe banden ook goed gebalanceerd zijn.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap niet waarom je niet gewoon zelf even 2 bandjes koopt en die zelf monteert en balanceerd. Dan weet je gelijk dat het goed is en hoef je die beunen niet aan je auto te laten rommelen. het is nog goedkoper ook…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste