Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Hallo iedereen! Na een tijdje weg geweest, ben ik er toch weer. Citroën blijft trekken…
Na mijn (vervelende) avonturen met de XM Break 2.0i SX automaat en een tijdje wat anders gereden te hebben (Volvo V40), toch weer op zoek gegaan naar een Citroën…
De XM vond ik toch ook al iets te log en te duur, dus nu maar op zoek naar een Xantia.
En ik heb er 1 gevonden! Een blauwe berline, 1.8i X met 199.000km op de teller en apk t/m 16 oktober 2013.
Aanbetaling inmiddels al gedaan, omdat de beste man ‘m anders niet vast wilde houden voor mij.
Heeft iemand nog tips waar ik specifiek op moet letten?
Meeste denk ik inmiddels wel te weten, na meerdere Citroën’s te hebben ghad, maar jullie weten vast nog wel meer tips!
Groetjes Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Wat dacht je hiervan?
De Testrit
Adri
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Adri, heel erg bedankt! Naar zoiets was ik op zoek!
Ik ga er waarschijnlijk maandag naar toe, dus laat het hier wel weten of ‘t hem is geworden of niet…
Gr. Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Controleer of ie op gas gelopen heeft, extra gaten in bumper of kofferbak, ik heb ook een XM gehad en daarbij vergeleken is een Xantia echt een verademing aan onderhoud…
Evt wachten totdat er hier 1 op citroen forum voorbij komt, dan is het een beetje meer vertrouwd, soms worden er echt goede exemplaren aangeboden voor weinig
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Bedankt Redbird!
Ik heb m inmiddels al opgehaald!
Heerlijk, wat een auto!
Enige wat ik heb kunnen vinden is minieme lekkage bijde stuurbekrachtigingspomp.
Deze zal ik dus binnenkort gaan vervangen.
Voor de rest een hele nette auto.
Natuurlijk heeft hij aan de buitenkant z’n plekjes en hij mist het kapje op de tankklep.
Deze dus nog maar even van de sloop halen.
En… Wat me heel erg meeviel van deze auto: het verbruik!
Gecombineerd ben ik tot nu toe op een max verbruik gekomen van 1 op 16.
Natuurlijk moet ik hier wel rustig voor rijden, maar op bepaalde ritten heb ik zelf 1 op 18 gehaald!
Binnenkort nog even naar de bollenvuldag van het forum.
Kunnen we dat ook meteen even checken.
In ieder geval bedankt voor de tips!
Gr. Ronald
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Uhm, bij een Xantia is die pomp niet alleen voor de stuurbekrachtiging, er zitten (net als bij een XM) ook nog vering en remmen aan En die pompen zweten wel vaker een beetje.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Verbruik van 1:16 of 1:18… noooooit meer wegdoen die auto!
Heb een zelfde 1.8 16V en moet mijn best doen voor 1:11, hoor.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@japv : ik noem het maar de stuurbekrachtigingspomp omdat ik de officiële naam even niet weet…
Maar het is dus normaal dat ze zweten?
Volgens mij is het ook aardig aan de prijs om deze te vervangen, of niet?
@vlietmansje: dat was ook meteen mijn gedachte! Heb het echt 3 of 4 keer nagerekend! Klopt toch echt!
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hydrauliekpomp of HD-pomp worden ze meestal genoemd. En de prijs is natuurlijk afhankelijk van of je ‘t zelf doet, of je een specialist ‘t laat doen of dat je er een dealer voor inschakelt. En dan ook nog of je een gebruikte, gereviseerde of nieuwe pomp neemt. En normaal is het niet, maar het komt regelmatig voor. Zolang het zweten is en er geen druppels afkomen kan het niet heel veel kwaad en zal het normaliter ook niet voor APK-afkeur zorgen. Zweten mag, lekken niet.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Fijn dat nog iemand de Xantia weet te waarderen
Hoe heb je het verbruik uitgerekend ?
Je weet dat de benzine meter niet 100% te vertrouwen is en dat na het afslaan van het tankpistool, er nog 5 a 8 liter in kan ?
Ik rij al een tijdje Xantia diesels en 1:18 haal ik alleen met mijn huidige HDI, de vorige Xantia’s, een TD en 1.9D hebben dat bij hoge uitzondering weten te halen.
De lekkage bij de HD-Pomp, is bijna altijd de Quad-ring van het persklepje.
Nieuw ringetje halen bij de dealer en dat er tussen, en het is voorlopig lekvrij.
Bij mijn vorige Xantia was het na 2 maanden weer eens een beetje nat nadat ik het had schoongemaakt.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
Bedankt voor de info wat betreft de hydro-pomp.
Ik zal komende week even onder de Xantia duiken…
Voor wat betreft het verbruik:
Ik heb de auto in Den Haag opgepikt, met een compleet lege tank.
Reserve-lampje brandde al en de meter stond tegen het “eindstokje” aan…
Ik heb er voor 30 euro aan Euro95 ingegooid à € 1,80 per liter, dus ca. 16,5 liter.
Omdat het hier in het Noorden behoorlijk goedkoper is, heb ik m niet volgegooid.
Daarna vanuit Den Haag eerst naar Donkerbroek gereden, laatste stuk waren allemaal binnenwegen.
Daarna binnendoor van Donkerbroek naar Dokkum gereden, waar ik woon.
Volgende dag nog in Dokkum rond gereden, hier en daar op bezoek en toen nog door naar Leeuwarden gereden.
Omdat ik wilde weten wat ie kon, nog steeds niet getankt.
Na uiteindelijk ook in Leeuwarden rond te hebben gereden, stond de meter op hetzelfde punt als de dag ervoor in Den Haag.
Nu had ik inmiddels 300km op de (dag)teller staan.
In mijn beleving en na mijn berekening kom ik dan op een verbruik van ca. 1 op 18…
Mijn motto: Aldoende leert men…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als het lampje brandt dan heb je doorgaans nog zo’n 8 tot 10 liter te gaan. Althans, bij mijn Xantia wel De gemiddelde 1.8i 16V loopt zo rond de 1:13/1:14, natuurlijk afhankelijk van het gebruik en de rijstijl. Veel plezier er in elk geval mee!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 28-07-2006
- Xantia 1.8i X 16V Sensation
@japv: dat weet ik.
Als het lampje aan gaat, staat de meter nog niet tegen het “eindstokje” helemaal onderin aan.
Vandaar dat ik dit als stokje uitgangspunt genomen.
“Give or take” een paar liter, over het algemeen genomen valt mij het verbruik enorm mee!
Helemaal voor een benzine-auto. Hiervoor een tijdje een Volvo V40 1.9TD gereden, deze haalde met moeite 1 op 13/14.
En dat voor een diesel!
Maar in ieder geval dus erg blij met de Xantia!
Mijn motto: Aldoende leert men…
1:18 met een 1,8i X .
Ik durf wel te wedden dat je verkeerd hebt gemeten. Met mijn 1,8i 8V heb ik 320 000 km gereden. Gemiddeld 1:12 en bij hoge uitzondering 1:15.
Maar heel mooi dat je tevreden bent met deze bollenbak.
Adri
Ik vermoedde al dat je een dergelijke verkeerde methode had gebruikt
De enige juiste manier is de tank helemaal volgooien, tot bovenaan de hals.
Bij de volgende tankbeurt, weer helemaal volgooien en dan de gereden kilometer delen door wat je getankt heb.
Je zie dat je even onder Xantia wilde duiken. Het kan zijn dat ik het mis heb, maar je had nog niet zo heel veel ervaring met het sleutelen aan Citroenen.
PAS OP als je eronder gaat liggen altijd steunen eronder of houten balken etc.
Je kunt altijd per ongeluk een rotte leiding kapot trekken of een of andere hydraulisch onderdeel begeeft het zomaar, dan heb je nog maar een bodemvrijheid van 5cm. Ik hoef dan niet uit te leggen wat er dan gebeurd als er 1250 Kg op je rust..
Nog meer ongevraagd advies
Ga niet teveel lopen prutsen aan die pomp er kan 160 bar op staan en als je een retourleiding kapot trekt ben je ook alweer een paar honderden euro’s lichter.
Mocht je een ervaren sleutelaar zijn mag het bovenstaande als geheugensteun gebruiken.
Goede raad is voorraad