Ik heb een gsa waarbij het “stop"licht brandt als de motor stationair loopt. Voor zover te checken, ligt het niet aan de voorraadbol. Herhaaldelijk remmen leidt niet tot het bekende tikken dat optreedt als de voorraadbol (bijna) is overleden.
Ik verdenk of de hydraulische pomp of de druksensor. Wie heeft ervaring met dit euvel?
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Is het LHM-peil in orde, gemeten met de auto in de hoogste stand? De pomp is een simpele één-plunjerpomp, die vrijwel nooit stuk gaat.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Misschien (motor)oliedruk?
Kan ook een versleten voorremblok zijn.
Ik geloof dat die ook aangesloten zit op zo’n alarmlicht.
Gaat het over als je de de auto stationair in z’n 1 laat rollen? of knippert het licht dan?
Dan zijn het mogelijk je remblokken
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Brandt er niet nog een lampje? De STOP geeft meestal aan dat het ernst is, maar een ander lampje zegt dan wat er mis is.
Als je op het knopje met het ‘oogje’ drukt, links en rechts, gaan dan je motorolie en hydrauliek lampje om de beurt branden (samen met de STOP?)
Zo niet, eerst lampjes vervangen, weet je daarna wat er aan de hand is.
Succes!
Thierry
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
als je gas geeft gaat ie dan uit? meschien de dynamo(laadstroom te laag) meten met voltmeter op je accu als moter draait, je moet dan plm 13a-14volt meten. of heb je hier een ander lampje voor! op je dachbordt
Zowel dynamo als remblokken zitten bij mij niet gekoppeld aan stop, hij brand alleen bij een te lage HD of motoroliedruk.
Beide lampjes én stop zouden moeten branden als je motor een tijdje niet gedraaid heeft, of als je op het testknopje drukt.
Bij de gsa aan de stop lamp alleen gekoppeld met olie en hydrauliekdruk. Niet met de remmen en/of dynamo. Inderdaad vergeten te melden, alleen de stop en hydrauliekdruklamp branden, In het voorraadvat is voldoende olie. dus daar zit niet het probleem.
teveel citroenen
Als de auto niet snel inzakt moet je misschien aan motoroliedruk of defecte oliedrukzender denken.
De zender zit volgens mij bovenop de motor, die gaan wel eens kapot.
Meestal stroomt er dan ook motorolie uit, en dat ruik je goed in het interieur!
Het kan ook nog de oliepomp zelf zijn, maar dat komt geloof ik niet vaak voor bij GS(A).
Er is vast wel een (garage) oliedrukmeter die je daar kan aansluiten.
Succes!
Het niveaumetertje in de deksel van het LHM vat is ook tegelijk het sensortje voor het lampje. Kijk eens of deze wel goed werkt?
Anders kan er nog een draad los zitten bij de druksensor van het HD systeem, ik denk dat die op de HD regelaar zit(?)
Wim, vermoedelijk al lang verholpen, maar wellicht handig om dan hier nog terug te koppelen:
Bij een hete motor kan het zijn dat bij stationair toerental je olie druk zakt en onder het minimale niveau komt. Dit zal resulteren in een stoplicht. Dit kan liggen aan een te dunne olie, een te warme motor, of een oliepomp welke z’n beste tijd heeft gehad. Uiteraard kan het ook zijn dat één van de oliedrukzenders z’n beste tijd heeft gehad en dan is de motorolie druk de meest waarschijnlijke (en makkelijkste om uit te sluiten). Haal het draadje los van die zender op het moment dat het voorkomt. Gaat het lampje daardoor uit dan weet ik dat je het moet zoeken in je motorolie systeem.
De oliedrukzender van het LHM systeem zit rechtsvoor tegen je binnenspatbord, direct onder je aanjagerhuis. Hier kun je uiteraard ook het draadje lostrekken al denk ik niet dat dit het probleem zal zijn.
Beter één eend op straat dan tien in het water….