Lichtbeeld Xenon
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 26 oktober 2012 03:06 PM

Best C6-rijders (of C4, C5 met (meedraaiend) Xenon). Wat zijn jullie ervaringen met de Xenon verlichting? Ik heb in mijn vorige auto (C5 II break) voor het eerst kennis gemaakt met meedraaiend Xenon. De lichtopbrengst en het emedraaien vind ik top: mooi wit licht, maar de afstelling is voor mij wel een punt. Het lichtbeeld op de weg wordt met name aan de bestuurderskant haarscherp afgekapt en voor mij net wat te vroeg, waardoor je altijd in een zwart gat kijkt. Bij afstelling volgens APK kan ik op de snelweg precies 1 streepje van de middenmarkering waarnemen. Als de afstelling op de maximale hoogte, binnen de marge staat, zie ik 2-3 streepjes en wordt de aftekening ook wat minder scherp (prettiger!), maar nog steeds net niet echt prettig. Bij de C6 idemdito, zelfs nog iets sterker. Ik heb eigenlijk nooit problemen met andere weggebruikers gehad die verblind werden. Hebben jullie dergelijke ervaringen ook, of is er toch iets niet goed afgesteld bij mijn C6?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 26 oktober 2012 06:07 PM
  [ # 1 ]

Net toevallig nog even bij de garage langs gereden. Bleek dat de lapmpen wettelijk toch nog iets hoger mochten… Fabriek geeft aan 1,0. Zij zetten ze standaard op 1,2 tegen het verblinden bij hobbels, of optrekken (hoogtecorrectie van de lampen ijl vaak wat na) en ze staan nu op 0,8, het wettelijk maximaal toegestane. Verblinden zal niet gebeuren, want dat heeft met de diagonale curve te maken waarbij het lichtbeeld afkapt aan de bestuurderskant. Binnenkort maar eens proberen op een nachtelijke rit. Bij de C5 had ik ze ook altijd zo hoog mogelijk staan en dat beviel prima, zonder dat ik seinen kreeg van tegemoet komend verkeer. Hopelijk is dat nu ook zo…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 26 oktober 2012 09:40 PM
  [ # 2 ]

‘t Is misschien een saaie inbreng in de discussie, maar ik ben geheel tevreden met de lichtopbrengst. Het valt inderdaad op dat het tegemoetkomend verkeer nooit seint, dus waarschijnlijk geen hinder ondervindt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 01 november 2012 01:47 PM
  [ # 3 ]

Tja, ik voel me wel een beetje eenzaam in deze discussie… Wink  Maar wie weet leest iemand dit op en dag nog eens…
Mijn nieuwste lichtervaring is nu, met koplampen op standje 0,8 dus: bundel schijnt veel verder, bijna omhoog voor mijn gevoel, geen scherpe aftekening meer op de weg, maar ik krijg geen signalen van andere automobilisten, dus blijkbaar niet verblindend, behalve 1x toen ik bergje op reed, maar dat gebeurt ook indien lampen lager staan.
Voordeel is dat de verkeersborden nu vanaf grote afstand door de koplampen worden verlicht, terwijl ze er voorheen zo’n beetje onderdoor schenen (overigens: hoe dichterbij het bord, hoe lager de bundel, maar dat lijkt me logisch).
Tot zover de update. Ik ben nog steeds wel benieuwd naar andere ervaringen, ook van andere Citroën rijders met (meedraaiend) Xenon…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 01 november 2012 03:56 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ook weinig inbreng in de discussie, wel kan ik je mijn visie op de Xenonverlichting geven:


Mijn eerste auto met Xenon was tevens mijn eerste C4 in 2007. Ik was gelijk onder de indruk van het lichtbeeld en hoe ver en hoog de lichtbundel kwam. In combinatie met het meedraaien was dit heel relaxt rijden op de bochtige donkere weggetjes in het zuiden van het land. Ik wist zeker dat op mijn volgende auto zeker weer Xenon verlichting moest komen.

Ondertussen, nu zo’n anderhalf jaar in de nieuwe C4, is de xenonverlichting weer een stapje hoger getild. De meedraaiende Xenon verlichting draait vloeiender tov de vorige uitvoering en bi-xenon geeft bij groot licht een ongelooflijke grote heldere bundel in het pikkedonker.

Ik kan je helaas niet vertellen op welke stand mijn xenon verlichting ingesteld staat, maar in vergelijk met andere auto’s op bv de snelweg schijnt de bundel een stuk verder en hoger. Verkeersborden worden vanaf afstand al geheel verlicht. Het lichtbeeld op de weg is ver en breed, volgens mij zeker 3 strepen ver. Daar zal ik nog eens op letten. Het ‘zwarte gat’ dat jij beschrijft heb ik zelf nog niet waargenomen. Ik krijg geen signalen van tegemoetkomende weggebruikers dat de verlichting te hoog afgesteld zou staan.

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 09 november 2012 07:43 PM
  [ # 5 ]

Als Randstadter die meestal op goed verlichte wegen rijdt, hier nog geen last van gehad, maar ik laat die setting naar 0,8 de volgende keer aanbrengen.
Met de C5 Ph1, zonder meedraaiend, maar wel Xenon, had ik inderdaad altijd het idee dat de lichtbundels wel erg laag stonden.
Goeie tip.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 08 december 2012 12:58 PM
  [ # 6 ]

Update. De lampen heb ik nu op 0.9 laten zetten omdat ik toch wel af en toe signalen van mede weggebuikers kreeg en ik het gevoel had dat het lichtbeeld teveel omhoog en te weinig op de weg terecht kwam. Het verschil met grootlicht was nihil en ook dat scheen vooral omhoog in plaats van vooruit en op de weg. Daarbij werd ik soms bijna verblind door reflectie van m’n eigen koplampen op o.a. verkeersborden. Met de nieuwe stand is dit een stuk beter: licht schijnt waar het moet en grootlicht heeft weer meerwaarde…
Als de mede weggebruikers het ook goed vinden laat ik ze dus zo even staan. Anders gaan ze terug naar de door de fabrikant geadviseerde default waarde van 1,0.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 08 januari 2013 01:51 PM
  [ # 7 ]

Na ruim 3000 km weinig tot geen reacties van andere weggebruikers gehad op de afstelling (0,9). Ook op zeer donkere bospaden in Frankrijk en kronkelige bergweggetjes is meedraaiend Xenon geen overbodige luxe, ik heb genoten! Smile Afstelling is voor mij nu dus prima in orde nu!

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook