1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ontluchten HD Pomp
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 08 november 2012 01:22 AM

Allen,

Kan iemand mij vertellen op welke manier ik de HD Pomp het beste kan ontluchten(in laagste of hoogste stand, met of zonder draaiende motor, etc.).
Mijn stuurbekrachtiging is nogal zwaar geworden en wellicht kan het ontluchten van de HD Pomp hier iets aan veranderen.

Joop.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 november 2012 01:21 PM
  [ # 1 ]

De HD pomp kan je niet ontluchten. Het systeem is namelijk zelf-ontluchtend. Het enige wat ontlucht kan worden zijn de remmen omdat dit namelijk doodlopende punten in het systeem zijn. Op alle overige onderdelen is sprake van circulatie.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 november 2012 02:11 PM
  [ # 2 ]

waarschijnlijk heeft je xantia zelfs al de HD pomp met twee uitgangen?
1x voor vering en remmen en 1x voor stuurbekrachtiging.
daar zit alleen een overdrukklepje in voor de stuurbekrachtiging en na ingebruikname is er niets aan te doen/onderhouden/ontluchten.
Waarschijnlijk even je voorbanden oppompen?

Heb je misschien een korte tijd in een andere auto gereden? Dat wil ook nog wel eens een heel vertekend beeld geven Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 08 november 2012 02:26 PM
  [ # 3 ]

Als de bollen vernieuwd of getest worden dan wordt toch op de HD pomp de ontluchtingschoef een kwart losgedraaid, waarna je een sissend geluid hoort.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 november 2012 02:27 PM
  [ # 4 ]

Dat is geen ontluchtschoef maar de schroef om het systeem drukloos te maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 08 november 2012 02:40 PM
  [ # 5 ]

ik weet niet wanneer je LHM voor het laatst vervangen is, maar oude, vervuilde LHM kan er voor zorgen dat het systeem veel minder goed werkt waardoor je bijvoorbeeld problemen krijgt met je stuurbekrachtiging.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 08 november 2012 03:03 PM
  [ # 6 ]

Oké, dus ontluchten is geen optie.

De LHM is 60 dkm geleden vernieuwd, in Nov. 2008, en weet niet of er toen spoelvloeistof toepast is.
Ik was toch al van plan om binnekort alles te spoelen/verversen, dus dan zal hopelijk alles opgelost zijn.

Joop.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 november 2012 03:05 PM
  [ # 7 ]

Voor een goede stuurbekrachtiging moeten ook je bollen in goede staat zijn.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 08 november 2012 03:21 PM
  [ # 8 ]

Er zijn 5 nieuwe bollen geplaatst en de anti-zinkbol is bijgevuld.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 08 november 2012 03:23 PM
  [ # 9 ]

Wat bij Xantia’s in deze tijd van het jaar nogal eens wil gebeuren is dat de kruiskoppeling in de stuurstang zwaarder gaat lopen; vanwege de koude wordt het vet dikker en harder, zeker na zoveel jaar in de elementen. Maak die eens schoon en smeer die met een smeermiddel wat tegen wat warmte kan, en je zult zien dat het weer een stuk soepeler gaat.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 08 november 2012 03:28 PM
  [ # 10 ]

De kruiskoppeling van de stuurstang zit, neem ik aan, onder de motorkap?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 08 november 2012 03:58 PM
  [ # 11 ]

Yep, tussen het schutbord en het stuurhuis.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 november 2012 04:00 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Voor een goede stuurbekrachtiging moeten ook je bollen in goede staat zijn.

Nee, niet bij een xantia van dit type. Deze heeft namelijk een hogedruk-circuit voor de vering en remmen waarbij de vorradbol invloed heeft op het functioneren en een lagedruk-circuit voor de stuurbekrachtiging. Dat lagedruk gebeuren staat los van de veerbollen en vooraadbol. Wat wel belangrijk is is de staat van de pomp en of de lhm en de lhm filters schoon zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 november 2012 04:07 PM
  [ # 13 ]

aahh

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 08 november 2012 04:08 PM
  [ # 14 ]

In dit topic op het Xantia Club forum is meer te lezen over zwaar sturen door een vastzittende kruiskoppeling in de stuurstang.

Op pagina 3 en 4 van dat draadje staan foto’s, en tips hoe dat op te lossen is. Hier kun je ook goed bekijken waar deze koppeling zit.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 13 november 2012 05:45 PM
  [ # 15 ]

Vandaag de kruiskoppeling kortstondig ingespoten met WD40 en het stuurwiel een paar keer rondgedraaid.
De volgende dag moest ik met de dame op pad, en voor mijn gevoel stuurde zij 90% beter.

Dus binnenkort het beschermkap verwijderen en de boel schoonmaken en weer goed invetten.

Joop.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook