Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Tja, hoe te beginnen?
Begin november heb ik mijn allereerste BX gekocht. Een donkergroene, BX 16 TGI, kenteken GJ-ZS-01 (al gauw: “ga je zo snel, nul één” gedoopt) uit 1993. Op de teller pas 171.760 kilometer.
‘Trix’ was ooit van liefhebbers geweest, zo vertelde de vorige eigenaren. Tranen over de wangen toen zij twee jaar geleden de BX kochten van de liefhebber. Door de geboorte van hun dochter werd besloten een metallic grijze Volvo 240 Polar te kopen: iets handiger met al die spulletjes die je als jong gezin mee moet nemen. Ook hebben ze een grijze diesel-CX, waar zo’n 50.000 kilometer in wordt gereden.
Tijdens de proefrit vallen me dingen op: de BX is rap op hoogte, geen stuurbekrachtiging, staat rap stil als je hard remt, schakelt “stug” (vergeleken met alles wat ik hiervoor gereden heb) maar het comfort…pfoe, om stil van te worden! Ik zag mezelf in plaats van door de straten van Zwolle, al glijden over zonovergoten Zuid-Franse weggetjes.
Op slag verliefd dus.
Maar de start was niet best. Toen de BX -net twee dagen in mijn bezit- met een lege accu stond, moest ik toch even slikken. Na een jump-start naar de Citroëndealer in Zwolle gereden en toen ze daar op de brug stond, was de monteur best te spreken over de staat van deze BX. Technisch geen problemen; ‘t was slechts een dooie accu. Nieuwe accu erin en ze start nog altijd telkens.
Technisch gezien zou ze prima in orde moeten zijn. Zeker voor een dame van 19 jaar oud. Er zijn wel wat cosmetische zaken (vrij veel ((on)diepe) krassen in het lakwerk, doffe bumpers, afdekklep op het stuur is scheef, linker knipperlicht voor zit los, pookknop is lelijk), kleine dingetjes (zwabberende snelheidsmeter, krakende deurscharnieren voor, één rolgordijntje in de hoedenplank mist, een afdekklepje voor het hoofdsteungat achterin mist (of eigenlijk: twee hoofdsteunen missen), het stengeltje van de linker spiegel mist en de spiegel zit losser dan de rechter, barst in de knop voor het mistlicht, het slangetje en stangetje in de ruitenwisser is krakkemikkig) en twee vervelende euvels: de sleutelstand “accessoires” staat altijd aan (dwz radio en sigarettenaansteker doen het altijd) en ik heb maar één sleutel (en geen centrale portiervergrendeling, maar dat zat niet in de uitvoering). Een klein beetje werk aan de BX is prima.
Liefde maakt blind, maar…
Telkens als ik op haar afloop, voel ik me blij(er) worden. Los van hoe mooi zij zelf is: het is een genot om in haar te rijden.
Een vriend van me vroeg me waarom ik een twintig jaar oude BX gekocht had. Hij had hem gezien, hij vond hem er prima uitzien, maar: waarom BX? Nou, gewoon, omdat.
Geen reden nodig, als je verliefd bent..
Wat fotootjes. Bij de Ijsselbrug:
In een veld. ‘Trix’ is getooid met gele koplampen.
In het herfstige Engelse Werk:
Eerste wasbeurt met yours truely:
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
prachtige bx! leuke foto van hoe je haar wast
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hoezo liefde maakt blind? Al die missende, kapotte of lelijke interieurdeeltjes en dergelijke zijn peanuts. Bij sloperij GAOS staat nog een heel leger BX’en, dus tijd om daar een zaterdagje (dan open tot 15:30) te gaan struinen. Kost geen drol, en in no-time is je BX weer een plaatje. De technische staat is veel belangrijker, en kennelijk verder prima in orde. Al weet de gemiddelde Citroën-dealer bar weinig meer over BX’en. Zelfs Xantia’s zijn er al ‘oude bakken’. Is dit toevallig de donkergroene BX die onlangs aan de Hortensiastraat in Zwolle te koop stond?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
prachtige bx! leuke foto van hoe je haar wast Wink
lekker kontje
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Fraaie auto! Al lijkt het op de 1e foto wel dat je achterwiel een beetje zo \ staat
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
japv schreef:(...) Al weet de gemiddelde Citroën-dealer bar weinig meer over BX’en. Zelfs Xantia’s zijn er al ‘oude bakken’. Is dit toevallig de donkergroene BX die onlangs aan de Hortensiastraat in Zwolle te koop stond?
Klopt.
Bij Emerpark zou een liefhebber rondlopen en (wel) zes monteurs die veel ervaring hebben met “oudere Citroëns”. Kán een verkooppraatje zijn, kan waarheid zijn. De bedoeling is niet dat Trix bij Emerpark voortdurend voor onderhoud langsgaat. Die accu was prijzig zat (en eigenlijk had ik het werkje zelf ook kunnen doen, maar omstandigheden, omstandigheden…).
Twan238 schreef:Fraaie auto! Al lijkt het op de 1e foto wel dat je achterwiel een beetje zo \ staat
Dat viel mij op de foto’s ook op, maar in het echt valt dat dus mee. Het is een mysterie.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuk verhaal!
PieterSanders schreef:
Een vriend van me vroeg me waarom ik een twintig jaar oude BX gekocht had. Hij had hem gezien, hij vond hem er prima uitzien, maar: waarom BX? Nou, gewoon, omdat.
Geen reden nodig, als je verliefd bent..
Haha, ook ik hoorde dit steeds toen ik op mijn 18e mijn eerste BX kocht van mijn klasgenoten. Waarom? Een zelfde BX als jou had ik toen overigens, een groene 16 TGI met TZx wieldoppen.
Maar toen ze eenmaal meegereden hadden begrepen ze het al een stuk beter. Die ruimte, en dat comfort.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Leuke BX. Wel even (vlot) de ADAL’s (laten) doen.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Hilko16TZI schreef:Leuke BX. Wel even (vlot) de ADAL’s (laten) doen.
Mooie auto! en ik denk dat iedereen die vraag wel krijgt als beginnend bestuurder en dan een Bx. Wel snel de adals doen!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik begrijp dat dat de achterste draagarmlagers zijn, maarre… weten jullie meer van deze BX of is dit gewoon een typische kwaal? Iemand een idee wat het moet kosten als ik dat (laat) doe(n)?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Achterdraagarmlagers (ADALS) is een typische slijtage dat bij iedere BX voorkomt.
Is daarom ook een belangrijk punt om naar te kijken bij het proefrijden van een BX omdat het best geld kan kosten. Je kunt er over het algemeen bij lichte slijtage nog wel even mee rijden, maar de auto gaat wat meer zeilen. Vooral op hogere snelheden.
En volgens mij, slijten je banden er ook scheef door af maar dat weet ik niet zeker en dat kan iemand anders hier ongetwijfeld bevestigen of ontkrachten.
Vervangen kost om en nabij 110 euro per kant (prijzen van Hegru in Veldhoven)
Aan te raden is om het wel z.s.m. te laten vervangen want op den duur is de auto niet meer goed rijdbaar.
Overigens is het verder een mooie BX! Door de naam “Trix” komt me zoiets bekend voor van een marktplaats advertentie wat ook over een Progress ging. Toevallig deze?
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Op jullie advies heb ik Hegru een mail gestuurd om e.e.a. af te spreken. Ik woon zelf in Zwolle en werk fulltime, dus misschien moet Trix een paar nachten daar blijven voordat ik d’r weer kan ophalen. Ik zag inderdaad dat het 110 euro kost; tja, so be it.
Het was inderdaad die advertentie. Deze werd “Trix” genoemd, terwijl die van een ander familielid (broer) “Bea” genoemd werd. Bea is echter niet meer onder ons.
Heeft iemand misschien een idee over het volgende:
Met het contact uit, doet de radio en sigarettenaansteker het gewoon. Het lijkt alsof de BX in de stand “accessoires” blijft staan. Maar het stuurslot werkt wel. Het lijkt dus op iets simpel elektrisch dat “anders” is aangesloten. Heeft iemand een idee waar dit “snel” gedaan kon zijn en wat ik zelf kan controleren?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Dat van je radio is standaard zo in elke BX. Wil je de radio aan en uit laten gaan met het contactslot dan zul je een geschakelde plus moeten zoeken onder het dash
Hegru heeft die adals vrij snel gedaan dus misschien klaar terwijl u wacht?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hegru zal een uur zijn, ongeveer. Als jet het goed afspreekt kun je er op wachten. Oh ja, het 110 Euro PER KANT, om teleurstellingen te voorkomen…
En de radio, dat hoort inderdaad zo. Als je dat wil veranderen moet je een geschakelde plus zoeken, zoals Twan al zegt.
Mooie bak! Al die ‘dingetjes’ zijn idd wel te doen. Gewoon de tijd nemen, sloperijen afgaan, marktplaats afstruinen, dan kom je er vanzelf. Is deel van de fun joh. Wordt ie langzamerhand steeds mooier.