Koude weer begint er aan te komen. Verbruik is gestegen naar gemiddeld zo’n 1 op 16 nu.
‘t is dat ze hem de stempel eco auto hebben gegeven, maar onze golf hier zit er niet ver naast kwa verbruik en dat is een benzine auto.
/en nog steeds veel korte stukjes, dus niet 3 uur lang tokkelen op een snelweg, reden relatief hoog gemiddeld verbruik.
1 op 20 moet echt makkelijk kunnen hoor. Ik zit gemiddeld op 1 op 22/23
Heb een keer een tank leeg gereden op de Duitse snelweg met gemiddeld 140-180km/h en daarmee haalde ik nog 1 op 18.
Anticiperen en uit laten rollen kun je veel winst mee halen zonder dat andere weggebruikers er last van hebben.
Rotondes kun je makkelijk in de 3 nemen.
ds3 - Hickory met zwarte Bellone
Kon Diesel rijden wegens het wegenbelasting vrije verhaal. Diesel is wat goedkoper aan de pomp. En ietsjes zuiniger. Allemaal top. Maar of ik nu diesel rij of benzine, ik rij er precies hetzelfde mee. Vlot. Doe dat hele eco verhaal te niet
Als hobby rijd ik ook regelmatig op een grote bus. En het werd al even aangehaald hier, die vervelende zuinigheidsridders in de Priussen en andere hybride misbaksels ( want of helemaal electrisch of gewoon diesel/benzine). Zij komen achter de bus vandaan, rijden inderdaad tergend langzaam voorbij om meteen vóór me weer naar rechts te gaan. Houden de hele boel op. Tuurlijk, ze overtreden de wet niet maar ontberen ten ene male enig verkeersinzicht. Regelmatig maak ik mee dat ze dusdanig dicht voor me invoegen dat het gat in eerste instantie hooguit een paar meter zal zijn. Wie is hier op dat moment fout? Moet ik dan maar gas terugnemen of, erger nog, op de rem? Als er op dat moment iets gebeurt kan ik die moraalridders van de weg niet meer ontwijken.
Dus, hoewel we als personenwagenrijders soms veel op vrachtwagen- en buschauffeurs hebben aan te merken, sta eens stil bij wat zij veelvuldig meemaken. Onze bussen zijn niet sneller dan zo’n 90 km per uur. Harder mag ook niet trouwens. Ik plank nooit als ik op de bus rijd, maar houd de snelheid wel zo rond 5km onder wat de bus maximaal haalt.
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 27-09-2012
- C25 2.5 TD camper met Burstner ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- ZX 1.8 i Aura Automaat
- 2CV AK 250
Willem1671 schreef:Als hobby rijd ik ook regelmatig op een grote bus. En het werd al even aangehaald hier, die vervelende zuinigheidsridders in de Priussen en andere hybride misbaksels ( want of helemaal electrisch of gewoon diesel/benzine). Zij komen achter de bus vandaan, rijden inderdaad tergend langzaam voorbij om meteen vóór me weer naar rechts te gaan. Houden de hele boel op. Tuurlijk, ze overtreden de wet niet maar ontberen ten ene male enig verkeersinzicht. Regelmatig maak ik mee dat ze dusdanig dicht voor me invoegen dat het gat in eerste instantie hooguit een paar meter zal zijn. Wie is hier op dat moment fout? Moet ik dan maar gas terugnemen of, erger nog, op de rem? Als er op dat moment iets gebeurt kan ik die moraalridders van de weg niet meer ontwijken.
Dus, hoewel we als personenwagenrijders soms veel op vrachtwagen- en buschauffeurs hebben aan te merken, sta eens stil bij wat zij veelvuldig meemaken. Onze bussen zijn niet sneller dan zo’n 90 km per uur. Harder mag ook niet trouwens. Ik plank nooit als ik op de bus rijd, maar houd de snelheid wel zo rond 5km onder wat de bus maximaal haalt.
Wat je zegt is : hou rekening met elkaar, houdt afstand en gun elkaar de ruimte ...
Helemaal mee eens !
2CV AK250 652cc, 1960
Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Ik gun een ander best de ruimte. Ik laat bij plaatsen waar geritst moet worden altijd ruim voldoende ruimte, ga indien nodig en veilig mogelijk naar links als een ander in wil voegen etc. Als je daar nou eens voor terug zou krijgen dat ze bijvoorbeeld richting aangeven voor ze naar links schieten, in hun spiegels kijken voor ze het knipperlicht al of niet aan doen en naar links komen, nadenken over snelheidsverschil en gewoon afstand houden tot de vrachtwagen zodat ze 1. niet op de vrachtwagen knallen als die remt en 2. een aanloopje kunnen nemen zodat ze de linkerbaan minder hinderen, dan zou het allemaal een stuk vlotter gaan op ‘s heren wegen.
Het moet niet zo zijn dat alleen de vlottere rijder rekening houdt met de langzame rijder. De langzame rijder moet er ook voor zorgen dat hij de vlotte rijder niet hindert en in gevaar brengt. Precies zoals je dat geleerd hebt toen je je rijbewijs haalde.
Want als degene die op links met 130km/h aan komt rijden vol in de ABS moet omdat jij weigert de veel grotere ruimte áchter hem te pakken of een iets groter gaatje waarin je het snelheidsverschil beter op kan vangen af te wachten, waar gaat het dan fout?
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
Keertje eens buiten het ritje zeeland - randstad gereden. En dan kan je wel merken dat er best zuinig mee gereden kan worden. Je mag nergens harder als 100 of 120, dus dan hou je je netjes aan 105km en 125km. Doe dan gewoon op een rit van 350 a 400km gewoon 1 op 20 wonder boven wonder
Zodra je weer richting Zeeland rijdt en er meer wind staat en je harder mag rijden dan stijgt het verbruikt weer.
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 25-07-2009
- C1 Seduction 5drs
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Willem1671 schreef:Zij komen achter de bus vandaan, rijden inderdaad tergend langzaam voorbij om meteen vóór me weer naar rechts te gaan. Houden de hele boel op. Tuurlijk, ze overtreden de wet niet maar ontberen ten ene male enig verkeersinzicht. Regelmatig maak ik mee dat ze dusdanig dicht voor me invoegen dat het gat in eerste instantie hooguit een paar meter zal zijn. Wie is hier op dat moment fout? Moet ik dan maar gas terugnemen of, erger nog, op de rem? Als er op dat moment iets gebeurt kan ik die moraalridders van de weg niet meer ontwijken.
Zij overtreden wel degelijk de wet. Dicht invoegen is snijden. Daarnaast moeten zij zich aanpassen aan de overige weggebruikers dus niet ophouden.
toen de meeting in zwolle heb ik hem helemaal volgetankt. ben vertrokken in hasselt belgie naar zwolle daar een toer rit meegedaan dan terug van zwolle naar hasselt toch heel wat km s en weet je wat, ik was net 2blokjes kwijt van mijn tank op het dashboard. maar in de stad en kleine wegen is hij toch wel dorstig, lust hij wel wat vloeistof! het is een autosnelweg auto heb ik altijd gezegt, geen stads autootje
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012
- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Mijn ervaring is juist dat ‘ie op de 80 wegen het zuinigst is. Rijd je 90 op de snelweg ofzo?
People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015
De e-HDI is zeker geen snelweg auto kwa brandstof verbruik. Tenzij je langzaam rijd, maar bij 120/130 verbruikt de auto wel veel in verhouding tot de maat en het gewicht. Zuinig rijden doe je alleen als je constant rijd en niet boven de 100 uit komt.
110 118 km per uur met cruise control op en dan verbruikt de mijne 4.9 5.2l op 100km
volgetankt en het eerste blokje verdwijnt. in de stad is dat dan 98 km
en auto snelweg 118km per blokje
vanaf 3 aug jl eigenaar van een Citroen DS3 1.6 eHDI So Chic.
Heb vanmorgen de 11000 km volgemaakt heb deze kilometers voor 80% op de snelweg afgelegd waarvan de helft met 80 km/h (open spitsstrook) en de rest met 120 km/h met zoveel mogelijk cruise control.
verbruik blijft op 4.8 L/100km steken dus ver van de opgave vanaf fabriek
Ik denk dat ze bij PSA alleen de heen weg rijden en de handel terug naar huis duwen.
Verder zeer tevreden over dit karretje stap nog altijd met een brede grijns in.
Fabrikanten laten hun voertuig op een rollenbank draaien met een constante snelheid zonder luchtweerstand en moeten ook nooit accelereren. Dus moeilijk is het dan niet om laag verbruik weer te geven op papier, tot ergenis van hun gebruikers.
Dat klopt niet hoor!
Er is een vaste testcyclus en daarin moeten de auto’s ook accelereren!
Testing procedures for vehicle fuel consumption
Simulated city course
The city test simulates a 12-km, stop-and-go trip with an average speed of 32 km/h and a top speed of 91 km/h. The test runs for 23 minutes and includes 18 stops. About four minutes of test time are spent idling, to represent waiting at traffic lights. The test begins from a cold engine start, which is similar to starting a vehicle after it has been parked overnight during the summer. When the test is completed, the test cycle starts again with a hot engine start, and the first eight minutes of the test are repeated. This simulates restarting a vehicle after it has been warmed up, driven and then stopped for a short time.
Simulated highway course
The highway test simulates a 16-km trip with an average speed of 77 km/h and a top speed of 97 km/h. The test runs for 13 minutes and does not include any stops. However, the speed varies to simulate different kinds of highway and rural roads. The test begins from a hot engine start.
Fuel consumption values from these test cycles are calculated from the emissions generated. The fuel consumption ratings, shown in the Guide, are generated based on fuel consumption values from the laboratory testing and averaged based on Canadian production volumes. They are then adjusted, using Canadian factors, to reflect real-world driving conditions.
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler