Mijn Breakie-Breakie die me sinds 2009 sierlijk zwevend verplaatst heeft een prima blokkie. Beter dan de blokken die ik in CX, BX, XM en Peugeot aantrof. Geen drup verbruik en pittig potent voor de 110 PK waar die af fabriek mee komt.
Heb er bij 180k nieuwe koppeling in laten doen. De zwarte LHM voor groen laten vervangen. Oliebol loste remprobleem op voor APK vorig jaar. Voorruit. Dit jaar bussen voorwiel-ophanging o.i.d.
Stond op punt er nog wat geld aan uit te geven (banden Michelin jaja) en gasdempers achterklep toen er vorig weekend tijdens rijden (voor mij) langere rit uit Deventer een geluid uit de motorruimte kwam dat ik niet kende. Ben er niet voor gestopt en bij stoplicht in Utrecht dacht ik dat ik in een diesel reed. Zo’n jaren 90 golf of zo. Geen gehoor. Zag inmiddels ook dat catalisator (of motor mgt) lampje brande. Oliepijl was prima.
Maandag: starten lopen. Geen probleem. Pleurisherrie blijft. En lampie blijft branden. Allemansvriend hier om de hoek heeft olie en oliefilter vervangen, super dope er in gedaan. Niks helpt. Blijf er maar mee rijden is advies. Soms gaat het over. Of laat ons klepstoters verangen.
Mijn zwager zegt “andere kop erin”. Wat is wijsheid?
- Moet je alle 16 stoters (a een dikke 20 Euro pers stuk) laten vervangen?
- Distributie wil ik dit jaar toch ook laten doen.
- Nieuwe auto kopen C5 2004 Break? Wel veel meer ruimte iig.
Kan er nog een andere oorzaak zijn dan dat het filter niet werd vervangen toen ik twee jaar geleden opdracht gaf (aan zgn Citroen specialist) voor oliewissel? Stationair is de laatste dagen SOMS onregelmatig. Heb laatste tijd (bij koude motor, ja ik voel me schuldig) enorme opdonders gegeven omdat hij slecht wilde starten, mogelijk door slappe accu tgv korte ritjes.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lees mbv Lexia de storing uit, dan weet je vrij precies wat er aan de hand is (en mogelijk ook wat het gaat kosten)...
Ik zal idd laten uitlezen maar FF terug naar het onderwerp, komt dat vaker voor? Klepstoters bij 200k?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Klepstoterproblemen komen überhaupt zelden tot nooit voor bij 16V-Xantiablokken, voor hoever ik weet. Hoe is je oliepeil?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt. Er zijn 2 dingen erg belangrijk bij het voorkomen en/of oplossen van die klepstoter problemen.
1) ververs op tijd de olie
2) gebruik de juiste olie en van een goed merk
3) te dikke olie geeft vaak problemen
Voor nu zou ik eerst proberen de boel weer werkend te krijgen door eens een of ander reinigingsmiddeltje toe te voegen aan de olie, dit wil vaak helpen.
Heeft het geen zin, overweeg een andere auto. Een 99-er Xantia is niets waard en iedere euro is dus feitelijk een euro die je niet terug gaat zien. Bij normale onderhoudskosten isndat geen probleem, maar het vervangen van stoters of koppen is duur en eigenlijk een beetje weggegooid geld bij zo’n wagen tenzij je zeker weet dat je er nog 3 tot 5 jaar mee wil rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
japv schreef:Klepstoterproblemen komen überhaupt zelden tot nooit voor bij 16V-Xantiablokken, voor hoever ik weet. Hoe is je oliepeil?
Ik heb al zitten zoeken hier en kon niks/weinig vinden over dit probleem.
Oliepeil is/was goed. Maak weinig KMs [12k5 per jaar]. Olie had ik in 2010 door Citroen specialist laten vervangen (dus mag ik aannemen juiste /goede olie). Ik was wel boos dat hij het filter niet had vervangen. Wist ook niet wanneer de vorige eigenaar(s) dat hadden laten doen. Heb zelf verzuimt het te doen.
Nu na problemen is er wel een wissel voor dure olie en filter geweest en 1 of 2 dopings.
waterman schreef:Ik heb het ook nog nooit meegemaakt.
KNIP
Heeft het geen zin, overweeg een andere auto. Een 99-er Xantia is niets waard en iedere euro is dus feitelijk een euro die je niet terug gaat zien. Bij normale onderhoudskosten isndat geen probleem, maar het vervangen van stoters of koppen is duur en eigenlijk een beetje weggegooid geld bij zo’n wagen tenzij je zeker weet dat je er nog 3 tot 5 jaar mee wil rijden.
We blijven er maar even meer rijden om te kijken of het minder wordt. Distributie zit er ook aan te komen en als ik voor weinig aan een andere kop kan komen smijten ze die er maar op. Ik kijk ook naar een C5 Break (2004). Zaterdag in gereden. Heeft een lekkere grote bak en zweeft ook!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De olie in 2010 laten vervangen is twee jaar geleden….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is misschien de krukas poelie kapot aan het gaan
Goede raad is voorraad
Als de olie in 2010 vervangen is, hoeveel km heb je er dan intussen mee gereden ?
Ik denk dat de boel vervuild is door niet tijdig verversen van de olie.
Het knikkerbak geluid herken ik wel, na een koppakkingwissel bij een 16V, waarbij alles uit elkaar is geweest en is schoongemaakt, loopt de motor de eerst paar seconden als een knikkerbak. De hydraulische stoters moeten zich nog vullen met olie.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik zou eerst maar eens laten vaststellen of het niet een krukaslager is dat je hoort, voordat je er een nieuw ‘koppie op laat smijten’. Tijdens het rijden is de kans zeer klein dat opeens een klepstoter de geest geeft.
Grt Martijn