Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
shortwave schreef:ik ben nu niet meer zeker of de radioator fan goed werkt. Twee keer sloeg het oranje temperatuur lampje aan. En ik hoorde maar geen fan. Later sloeg de fan wel even aan bij het parkeren. In de gaten huden dus.
Kan het trouwens zijn dat er toch nog lucht in het KVS-systeem zit? Het lampje voor het KVS-niveau is niet meer gaan branden na het afvullen, maar ik heb ‘m daarbij niet echt laten “bloeden.”
Zeker goed ontluchten, neem daar even de tijd voor. Dat scheelt je straks veel problemen. Wat de fan betreft, als het goed is zit er een thermocontact op je radiateur (een soort stop met twee stekkertjes erop, stuurt je fan aan). Kijk even of die stekkers niet gecorrodeerd zijn (wil wel eens kvs over lopen bij het vullen of lekkages, maar ook opspattend water is een risico). Even schoonmaken in ieder geval. Stekkers desnoods vervangen. Werkt het dan nog niet goed, dan zou ik het thermocontact vervangen. Kost niet veel, tientje of iets meer.
Wordt je blok te vaak heet, dan gaat je koppakking er aan. Even goed in de smiezen houden dus.
Succes,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Dat heb ik gedaan: de tijd ervoor nemen. Er kon vanmiddag nog ruim een liter KVS bij voordat ie ging “bloeden.” Motor poosje laten draaien en de vuldop pas d’rop toen die ook ging overlopen. Fan slaat goed aan. (Contactje even gecontroleerd.) Dus ‘t lijkt allemaal in orde.
En toen had ik nog tijd over, daarom ook vandaag bougies en kabels vervangen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Bij m’n BX Progress (en Xantia) dit gebruikt, werkte perfect:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Hee ja, da’s ook een handige! Bedankt ieder geval, de kraan en KVS zijn weer helemaal goed.
Kan ik me nu, aansluitend bij Twan en Timo, weer buigen over het curieuze startprobleem. Al geruime tijd wil de auto op lukrake momenten niet starten. Startmotor draait goed rond, maar hij slaat niet aan. Sindsdien heeft de garage er uitgebreid naar gekeken en uiteindelijk de benzinepomp vervangen. Dat leek te helpen, tot een paar maanden later het probleem zich weer voordeed. Toen heb ik alle contacten en connectors onder de kap eens grondig schoongemaakt, bougies en verdeler gecontroleerd en ook dat leek te helpen.
Nu weer een paar maanden later doet het probleem zich nog steeds voor. Dan start ze weer wekenlang zonder moeite en dan dag helemaal niet. Tot nu toe kon ik het oplossen door de gele en bruine stekker die je hieronder ziet even los en vast te maken. Dan startte ze meestal wel gewoon. (Een keer heb ik met vrienden de auto aangeduwd en dan slaat ze ook meteen aan.)
Kan iemand mij vertellen waar die stekkers voor dienen? Ze zitten tussen de accu en het schutbord. Kan het daar aan liggen?
En zou het zin hebben om naast de MAP en BDP sensors (zijn al vervangen), ook alle andere sensors die de ECU van info voorzien te vervangen?
Gr, Simon.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gaat de bedrading van die gele stekker niet meteen via de zijkant naar de wielophanging? Volgens mij is die van de remblokkenslijtage-indicator (jaja). Zoja, dan zou je zeggen dat die er niet zoveel invloed op zou mogen hebben.
En waar gaat de groene bedrading heen ná de bruine stekker?
Heb je het massa-punt daar vlakbij al een keer los gehad en schoon gekrabd?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Een hele wilde gok, zijn ze misschien van het contactslot?
En verder, brand je motormanagment lampje wel eens, of dooft die altijd gelijk na het starten?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Nee, het motormanagement lampje dooft steeds keurig.
@Vermond: ik betwijfel of ik zo ‘n remblokjes controle erop heb. Kan me ook niet herinneren dat dat lampje is aangesloten in het dashboard. En ja, dat massapunt heb ik los gehad en goed schoongemaakt.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als de auto niet wil starten, heb je dan al eens gekeken of de ontsteking wel werkt? Of er vonk is, dus?
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, ook dat gecontroleerd toen die een keer niet wilde starten.
Maar is er niemand die mij kan vertellen waar die gele en bruine stekker toe behoren?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je even kijkt of de bedrading van die gele stekker richting het linkerwiel verdwijnt, dan weet je genoeg. Nagenoeg alle BX’en hebben deze indicators er in zitten, dus waarschijnlijk ook die van jou.
En je hebt nog niet geantwoord op de vraag waar de bedrading na de bruine stekker naar toe gaat. Kan je wat grotere foto’s maken waar de bedrading goed te zien is?
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, ik zal proberen er snel een paar hier te plaatsen.
En remblokjes controle… Toe maar!
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Vermond schreef:Als je even kijkt of de bedrading van die gele stekker richting het linkerwiel verdwijnt, dan weet je genoeg. Nagenoeg alle BX’en hebben deze indicators er in zitten, dus waarschijnlijk ook die van jou.
En je hebt nog niet geantwoord op de vraag waar de bedrading na de bruine stekker naar toe gaat. Kan je wat grotere foto’s maken waar de bedrading goed te zien is?
Fotootje maken ging wat lastig. Maar je hebt gelijk: vanaf de gele stekker verdwijnen wat draden in de linker wielkast. Maar ik vraag me echt af of er wel een lampje in het klokkenspel zit op de plek van de remblok-controle… Zal het wel nakijken mocht het dashboard weer eens los moeten.
De bruine stekker gaat aan één kant met vier groene draden het schutbord in, en aan de andere kant met één groene draad de dunnere van twee kabelbomen in die onder de accu verdwijnen. Wordt met die groene draad iets gevoed in het dashboard? Of juist omgekeerd?
(Overigens vandaag weer starten zonder enige moeite, ondanks de koude en vochtige condities… Maar dat kan dus morgen weer totaal anders zijn.)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik denk eerder dat de kabeltjes van de remblokken naar de stekkers in de wielkast missen en dat er daarom nooit een lampje brandt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, leuk Deur! Perikelen oplossen. Aardige is dan altijd dat als je het ene perikel hebt opgelost, zich vervolgens weer een nieuwe aandient…
Bij mij gaat het avontuur weer verder. Het lijkt erop dat ik de oorzaak van het vreemde en curieuze startprobleem waar de BX al geruime tijd mee kampt, eindelijk heb gevonden. Ze heeft een lekke benzineleiding ter hoogte van de B-stijl. Ik heb de oorzaak lange tijd gezocht in het elektrisch systeem, een zogenaamd VEP, maar zonder resultaat.
En gister kwam ik er dan eindelijk achter. Ik had de auto even stil gezet met stationair draaiende motor om post in de brievenbus te doen. Toen ik terugliep zag ik onder de auto (tussen voor en achterportier) duidelijk iets lekken. Benzine… en niet zo weinig ook. Natuurlijk de garage gebeld, en die adviseerde eerst maar de ANWB te bellen. De ANWB-monteur heeft nog geprobeerd een nieuw stukje ertussen te zetten, maar toen ging het op een andere plek lekken. Kortom: ‘n flink rotte leiding dus.
Nu kan ik wel begrijpen waarom ze soms niet meteen startte: geen of te weinig brandstof naar de motor. Hier een plaatje van de rotte leiding:
Om een lang verhaal kort te maken: auto weg laten slepen naar de garage. Daar gaan ze de hele leiding vervangen. En ondertussen mag ik in onderstaande 14TE rondrijden!