Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Het afgelopen jaar heeft mijn GSA (special break uit 1984, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211864/ )
veel stilgestaan. Er moest een nieuwe benzinevulpijp op en inmiddels ook een nieuwe achterste demper/lange pijp en twee motorsteunen. Vier nieuwe veerbollen waren ook geen overbodige luxe. Gisteren heb ik de auto opgehaald. Het rijden is nu weer fenomenaal en de tank kan zonder zorgen gevuld worden. Heerlijk geluid weer. Zie foto (nee, geen asbest vervoerd en excuus als de foto weer eens gekanteld verschijnt…).
Nu heb ik een vraag aan de GSA-deskundigen. De verlichting van het klokje viel eerder af en toe weg en is nu permanent uit. Is dit door een betrekkelijke leek met twee min of meer linkerhanden op te lossen ? Ik heb even naar een reservedashboardpaneel gekeken en zie aan de achterzijde van alles behalve een voor mij herkenbare lampbevestiging. Weet iemand waar zo’n lampje zit?
Gemakshalve ga ik er van uit dat dit paneel met de twee schroeven onderop makkelijk is los te halen, maar daar kan ik mij natuurlijk ook in vergissen. In het forum vond ik het antwoord niet terug. Ik hoop dat iemand het weet, alvast veel dank!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Tellerkabel lostrekken via het gat van de speaker of van onder de motorkap. Twee schroeven onderaan eruit en de schroef bovenaan de tellerbak. Er wil nog wel eens wat speling komen op de bajonetlampjes van de achtergrondverlichting, of wat vuiligheid op de contactvlakken.
Mooi dat je Break weer rijdt!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het is mij altijd nog gelukt zónder de speaker of het stuur te verwijderen. Het is echter aan te raden om jezelf die ruimte wél te geven als je niet al te friemelig en geduldig aangelegd bent.
Eerst draai je de drie schroeven eruit, dan trek je, vanuit de motorruimte of via het speakergat, de tellerkabel los. Knik deze kabel niet! Dan kantel je het tellerboard voorover tot er ruimte is om de stekkertjes aan de bovenkant eraf te trekken. Dit kun je ook doen via het speakergat of onderlangs als je het stuur verwijderd hebt. Ga niet te wild wrikken want de contacten op het board zijn oud en niet van titanium maar van plastic met een laagje koper daar omheen. Er zitten ook nog drie lampjes bovenaan vast (choke-lampje en eco-meter) met een bajonet. Deze kun je uit het bord draaien maar je kunt ook de snoertjes volgen en de stekkertjes lostrekken. Als alle verbindingen los zijn kun je het klokwerk eruit halen. Het past, met wat beleid en licht wrikken, over de stuurkolom. Met het stuur verwijderd is het helemaal makkelijk.
De lampjes zitten in houdertjes die met een bajonetsluiting vastgeklemd zitten in de print. De kleine lampjes aan de zijkanten hebben zwarte- en de grote lampjes van de tellers- groene houdertjes. Draai deze rond terwijl je er tegelijkertijd een beetje aan trekt, dan floepen ze er vanzelf uit, of anders voel je in elk geval wel waar het punt zit waar ze los willen. Ook hier geldt weer: niet te wild, het spul is vrij kwetsbaar.
Maak de kopersporen op de print en de contacten op de houdertjes even schoon met een doekje en wat contactspray of alcohol ofzo. Test de lampjes en evt. toerenteller uit door het tellerboard, nog buiten het dashboard, aan te sluiten. Als alles werkt plaats je de boel weer terug. Let op dat de snoeren achter het dash een beetje netjes liggen, anders wil ie niet goed op z’n plek. Als je dan toch doorduwt kun je irritante kraakgeluiden krijgen. In het ergste geval knapt het dash bij de bovenste schroefbevestiging.
Als je last hebt van het beruchte ‘krrrg, krrrg, krrrg’- geluid, haal dan meteen ook alles wat aangedreven wordt door de tellerkabel even los en smeer dat met zuurvrije vaseline o.i.d. Weinig is genoeg.
En haal voor de zekerheid de accu even los bij het loshalen en vastzetten van de stekkers. Succes met friemelen!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Bedankt japv en midfriesland! Het lijkt mij nog een hele uitdaging, maar ja het zal toch moeten gebeuren. Ik zal er een rustig moment voor uitzoeken want stress en haast is duidelijk niet goed voor deze ingreep. Bijgeluid heb ik overigens ook, deed mij aan tellerkabel denken, dus dat zal wel zijn wat midfriesland bedoelt. Het is bij mij een licht, oplopend geratel. Gek genoeg is het er de ene rit wel en de volgende ineens weer niet… Nou ja, de auto heeft duidelijk hart en ziel.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De klus is niet zo groot als het verhaal van midfriesland. Maar alles wat hij schrijft klopt wel.
Stuur verwijderen: Contactslot van stuurslot afdraaien, sleutel erin laten, en onder het dashboard de bout, die door de kruiskoppeling zit, verwijderen. Dan kun je het complete stuur naar je toe trekken en verwijderen.
Dan is de klus helemaal een makkie!!
Ik heb de tellerbak ook weleens verwijdert en zonder het stuur te verwijderen. Moet nog een keer de lampjes vervangen maar heeft iemand enig idee welke erin horen? (spanning, vermogen)
De vorige eigenaar was van ‘Als het werkt…?’
Gevolg is dat de kmteller heel fel brand en de schematische GSA heel zwak.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik gok op 12V, 5W maar weet ‘t niet zeker. Staat vast wel ergens in de vraagbaak. En de lampjes aan de zijkant zijn van een ander type dan die van de klokjes en het schema.
En om de moeilijkheidsgraad van de klus aan te geven: een lampje wisselen moet in een half uurtje of sneller kunnen. Maar als je de tellerbak er dan toch uit hebt kun je er net zo goed wat meer aandacht aan schenken. Even mooi schoonmaken, bewegende delen smeren enz. Dan kun je weer even vooruit.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Vind het reutelen van de teller wel rustgegevend, onderweg. Het is bij mij ook heel zacht hoorbaar, niet hard, slecht, of storend. Gewoon een zacht gerits
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zzzzz Zzzzz Zzzzz
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, mijn snelheidsmeter, kilometerteller en klokje maken eigenlijk geen geluid. Ja, het klokje tikt zachtjes elke seconde, that’s all
En de tellerbak heb ik er tot nu toe ook altijd uitgehaald zonder het stuur uit te bouwen. Past precies.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Vraagje, mijn GSA heeft geen verlichting op de km standen en de benzinemeter. Zijn/is dat een stukke lampjes of zitten daar geen lampjes achter?
Iemand die dat weet te vertellen? en indien het een stuk lampje is, welk type zou dat dan moeten zijn indien ik deze vooraf wil regelen?
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zijn waarschijnlijk stukke lampjes.
Dashboard loshalen en met de stukke lampjes naar de automaterialenshop. Weet je zeker dat je de goede hebt. Koop er een paar extra voor reserve,
Er zijn, volgens mij, 2 soorten gemonteerd. Weet je hoe je het klokkenspel moet demonteren?
Succes met de klus
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Stukke lampjes óf slecht contact. De koperbaantjes willen nog wel eens wat oxideren.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dat kan ook nog!!!
Bedankt,
Dus de totaal- en dagstand teller hebben bij jullie wel gewoon een lampje? evenals de voorraad van de brandstof?
Nooit gedaan, maar volgens mij staat het hierboven beschreven;
Stuur los halen maakt het makkelijker begrijp ik…
Zou wel handig zijn als ik van te voren wist wat er in zou moeten, dan hoef ik niet zonder stuur naar de automaterialenzaak te rijden
alhoewel, dat lukt ook nog wel denk ik:
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Stuur hoeft er niet af!!
Het klokkenspel zit vast met 3 boutjes, 1 bovenin onder het “zonneschermpje” en twee onder de stuurkolom.
De kilometertellerkabel van onder de motorkap lostrekken, nadat je het reservewiel weggehaald hebt. Dan kun je het klokkenspel kantelend naar voren halen. Wel het stuur met de spaak naar beneden.
Op blz 199 van het Kluwer autohandboek GS-GSA staat een foto waarop de plaatsen van de 3 schroeven te zien zijn.
Succes