Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Hallo allen,
Het is alweer een tijd geleden dat ik iets gepost heb op het forum, m’n auto’s zijn ook probleemloos. Tot nu wel te verstaan…
De verwarming wordt niet echt warm, wel handwarm maar niet echt heet. Als de blazer voluit staat wordt de lucht zelfs kouder. Ik heb inmiddels ontlucht, kvsvervangen, thermostaat gecontroleerd.. Het ruikt niet “zoet” in de auto dus ik vermoed niet dat de kachelradiator lekt. De schuif werkt, hij wordt koud en warm.
Iemand nog ideeën? M’n vrouw baalt er flink van met deze temperaturen, het ontwasemd niet vlot!
Waterpomp oke ?? wellicht vertopping/vernauwing in kachelradiateur…..........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Lijkt mij dat als je waterpomp verstopt zit, je motor in no time over verhit. Komt er heet koelwater uit de bovenste nippel? Denk toch aan een luchtbel ergens bovenin - nogmaals langdurig ontluchten, zou mijn advies zijn.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een verstopte waterpomp met het niet werken van de kachel te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk, vooral omdat de TS ons (nog) niet meld dat zijn motor ook te heet wordt. Voorlopig zet ik mijn geld op een verstopte kachelradiator of verstopping in de slangen naar de kachelradiator toe. Evenwel is het ook goed mogelijk dat de klep die de toevoer van lucht door de kachelradiator regelt niet goed open gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vraagje, komt er wel voldoende luchtstroming uit de roosters?
Als je pollenfilter verstopt zit wordt de wagen ook niet goed warm.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
De kachelbedienings unit heeft ook een soort sleepcontact voor de temperatuurregeling.
De sensor voor de climate control in het dashboard kan misschien ook een verdachte zijn.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Onlangs hetzelfde probleem gehad met mijn Ex-TD, bleek verstopping te zijn in de kachelradiator.
Zie http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=17669
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
onder de motorkap de slangen van de kachelradiateur loshalen, kijk uit voor het klemmetje, dat breekt snel. Dan met de tuinslang in tegengestelde richting doorblazen. Merk je meteen of die dicht zit en met geluk krijg je de boel redelijk schoon. Anders moet het dashboard er “ff” uit…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Bedankt voor juliie reacties!
*de motortemp is goed, wordt niet te heet.
*ik weet niet hoe ik de opbrengst van de waterpomp kan meten maar hij lekt niet dus is denk ik oké.
*het pollenfilter is niet nieuw maar er komt veel lucht uit de roosters.
*ik ben een beetje huiverig om m’n dashbord uit elkaar te halen voordat ik alle “hardware” gechecked heb.
*het verstopte kachelradiator verhaal klinkt bekent, ik denk dat ik daar mee aan de gang ga. Het idee met de tuinslangen lijkt mij het makkelijkst om mee te beginnen.
To be continued.
boukewerff schreef:onder de motorkap de slangen van de kachelradiateur loshalen, kijk uit voor het klemmetje, dat breekt snel. Dan met de tuinslang in tegengestelde richting doorblazen
Het kan makkelijker, gewoon de slang die van de cylinderkop naar het schutbord loopt, op de kop loshalen en een tuinslang in het expansie vaatje stoppen. Als je het het pijpje op de kop met je hand dichthoud, dan forceer je het water in tegengestelde richting via de kachelradiateur eruit te lopen.
Een spoelmiddeltje kan ik aanraden, of iets van een ontkalkspul (zoals je kunt lezen op XC).
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Bedankt voor de tip!
Wat voor een spoelmiddel kan ik erin gooien wat niks aantast? Behalve het vuil natuurlijk…
Bij de automaterialenzaak hebben ze vast wel iets wat je er in kan gooien, daarna 10km rijden en dan aftappen en doorspoelen. Bij mijn ex TD was dat niet voldoende en hebben we HG-Snelontkalker gebruikt, zie de details in het topic op XC.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Het zou kunnen zijn dat er inderdaad ergens lucht in het systeem zit, dit heb ik in het verleden ook eens gehad met Toyota Avensis en deze begon te koken.
De ANWB heeft bij draaiende motor in alle slangen staan knijpen, zowel toe- als afvoer, dit alles deed hij met geopende resevoir.
Er kwam inderdaad een hoop lucht tevoorschijn uit het reservoir.
Een kleine moeite, wellicht helpt dit.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Je krijgt alleen wel water in je systeem op deze manier. Dus daarna ff koelvloeistof vervangen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hoezo water?, het is een gesloten systeem en er wordt niets toegevoegd.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als je de tuinslang-methode gaat hanteren wel. Tenzij jij een koelvloeistofkraan aan je huis hebt zitten
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91