1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Pieter’s tweede BX (TZD Turbo)
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 04 december 2012 05:26 PM

Kenteken: FX-SJ-67
Kilometerstand: 36X.XXX
Kleur: Rouge opéra (auberginerood)

Defecten tot nu toe:
- Rijdt niet: accu leeg (start wel op andere accu)
- Lek in hydraulische systeem (HD-leiding) (LHM-vloeistof foetsie)

Carrosserie redelijk: deuk in passagiersdeur, bumpers scheef, voorbumper provisorisch gerepareerd en bladerende lak, linker koplamp los, roest op raamstijl bestuurdersdeur en op de dorpel aan de bestuurderszijde.

Interieur: vies. Heel vies.

Staat nu nog in Wijhe op een parkeerplaatsje; moet nog verplaatst worden naar Zwolle. Grrrmbl.

Foto’s -en tal van vragen- volgen.

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 04 december 2012 05:28 PM
  [ # 1 ]

Topic http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219472/ verwijst hier ook naar. (Admin? Kan je die andere thread hieraan vast plakken?)

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 04 december 2012 06:19 PM
  [ # 2 ]

Als er een HD-leiding lek is zou je die toch makkelijk moeten kunnen lokaliseren Smile. En natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf.

Profiel  

Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2107

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 04 december 2012 06:21 PM
  [ # 3 ]

Geschorst en op een parkeerplaats staan kan eigenlijk niet hè , maar verder succes met de wagen! Wat zijn eigenlijk je verdere plannen ermee?

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9068

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 04 december 2012 06:44 PM
  [ # 4 ]

Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik begrijp eigenlijk alleen niet zo waarom je hem geschorst hebt? Hij moet toch nog vanaf die parkeerplaats naar een garage, of naar Zwolle? En als je hem over bijv. een week weer ontschorst, betaal je alsnog gewoon de wegenbelasting. het lijkt mij juist nu alleen nog maar meer werk..

Of is de APK verlopen of zo? Maar dan nog, begrijp ik nog niet zo waarom je hem schorst als die op een (openbare) parkeerplaats staat. red face

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1036

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 04 december 2012 07:00 PM
  [ # 5 ]

nu al een 2de bx? goh leuk man Razz

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 04 december 2012 11:12 PM
  [ # 6 ]

Nou, van wat ik op de site van de RDW over schorsing las, staat er niks over een parkeerplaats. Gelukkig kan ik de BX gewoon op het parkeerterrein van Windesheim zetten. En tja, wat gaat de RDW me maken? Ik denk dat de (afgesloten) parkeerplaats van Windesheim geen openbare parkeergelegenheid is.

Van de RDW-site (http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/schorsen/Pages/Voertuigtijdelijknietgebruikenschorsen.aspx)

(...)
Niet op de openbare weg
Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met het voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet op de openbare weg geparkeerd staan.

Wat is openbare weg?
- voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dreven, molenwegen, kerkwegen en andere verkeersbanen voor beperkt gebruik;
- bruggen
(...)

Noem me naïef (en arrogant en ongeïnformeerd), maar volgens mij staan daar geen parkeerplaatsen bij.

Overigens, ook:

(...)
Naheffing bij korte schorsingsperiode
Let op: Als u de schorsing opheft binnen 3 maanden (1 maand voor zware bedrijfsauto’s) na het begin van de schorsing, dan krijgt u een naheffing van de motorrijtuigenbelasting over de periode waarover de schorsing van kracht was. Zie hiervoor de site van belastingdienst, zoekterm: schorsen.
(...)

In maart moet de BX uiteindelijk weer op voor de APK (hoeft niet vanwege de schorsing, maar dan verloopt de huidige APK) en dat valt precies samen met de minimale duur van de schorsing. Voor het schorsen van drie maanden a raison de 24 euro bespaar ik drie maand verzekering en een kwartaal wegenbelasting uit, bij elkaar bijna 300 euro, die ik liever uitgeef aan reparatie/onderdelen.

Aangezien deze BX nu toch niet rijdt (moet opgehaald worden met de autoambulance en daarna gerepareerd worden aan het hydraulische systeem) en ze onmeunig vies is, heb ik nu alle tijd om hem te repareren. In de tussentijd heb ik de groene Trix nog.

Profiel  

japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3167

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 december 2012 09:46 AM
  [ # 7 ]

Een openbare parkeerplaats (langs de weg/straat) maakt deel uit van de openbare weg, net als de stoep. Een privé-parkeerterrein (‘Eigen terrein’) maakt daar geen deel van uit.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  

Gepost: 05 december 2012 03:13 PM
  [ # 8 ]

Even concreet: het is zo dat je strafbaar bent vanaf het moment dat de BX op je naam staat, geschorst of niet. De controle gaat tegenwoordig automatisch, dus daar komt geen diender aan te pas. Een auto op de openbare weg moet verzekerd zijn en (dus) voorzien van een geldige APK én mag niet geschorst zijn.

Heb geprobeerd het op te zoeken in het feiten&tarievenboekje; van het OM op de site, maar ik kom met enig voorbehoud tot een bedrag van 340 euro (voor onverzekerd parkeren). De schorsing vervalt op het moment dat je de weg op gaat/parkeert op de openbare weg. Elders op fora van autoliefhebbers lees ik boetes die uiteenlopen van 440 tot bijna 900 euro (zal wel iets bijkomen, zoals verlopen APK en dergelijke).

Aan jou of je het risico wilt nemen. Ik hoop dat je ‘m inmiddels hebt verplaatst naar een garageterrein of een andere plek (tuin, maakt niet uit, als het maar niet op de openbare weg is). Zo niet, dan kun je die 300,- binnenkort evengoed overmaken naar de vrienden van het Centraal Justitieel Incassobureau. Desalniettemin veel plezier met opknappen. Succes.

Groet,

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 05 december 2012 06:04 PM
  [ # 9 ]

Nou, verzekering is een ander verhaal. Los van waar de auto staat, is het handig om goed na te denken of je de auto verzekerd. Interpolis, mijn verzekering, adviseerde om eerst een gewone verzekering af te sluiten en daarna, als de auto geschorst is, hen een brief te sturen daarover en/of langs te komen met het geschorste kentekenbewijs. Dan kunnen zij het e.e.a. veranderen aan de verzekering, omdat het nu niet meer gaat om een rijdende mobiel. Dit kon niet via de website.

Profiel  

Gepost: 05 december 2012 09:34 PM
  [ # 10 ]

Ahum, je kunt de verzekering gewoon opschorten tijdens de schorsing. Een mailtje of een telefoontje is voldoende. Zelf schorste ik mijn CX via de site van de RWD, stuurde de bevestigingsmail door naar mijn tussenpersoon en het was geregeld. Hoe moeilijk kan het zijn? Moet lukken.

Groet,

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 10 december 2012 05:27 PM
  [ # 11 ]

Vandaag de TZD maar eens weggebracht. Nieuwe accu (70Ah) erin gehangen en hoppa: meteen starten (na het voorgloeien dan). Het is echt een sneu gezicht, een BX die zichzelf niet omhoog kan helpen.

Ze staat nu bij de dealer. Morgen wordt een inschatting gemaakt wat er mogelijk is en wat voor een prijskaartje eraan hangt.

Ze is verder vies, heel erg vies aan de binnenkant. Ik kan dus een stel tips ten aanzien van schoonmaakmiddelen binnen in de auto goed gebruiken, vooral omdat het een (nu: ex-) rokersauto is… Zelf ben ik (nog) niet zo’n poetsert, dus tips, iemand?

Profiel  

banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1036

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 10 december 2012 05:35 PM
  [ # 12 ]

schoonmaken 101

verkleurt plastic - zwarte schoen leer poets
doffe koplampen - tantpasta (witte)
vieze bekleding - scheerschuim 10 min intreken laten en er af schrobben
doffe lak - commador 4 (duidelijk)
rook lucht - kruitnagel in de auto leggen (nooit zelf getest)

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 december 2012 09:54 PM
  [ # 13 ]

Thanks Banaanepit! Met je tips ga ik aan de slag!

Ze rijdt prima nu en veert veel beter dan de TGI. Hij, want deze ga ik Alex noemen, is veel comfortabeler dan Trix.

Ik heb nu echter wel meer de kans gehad om te kijken of hij echt in orde is. En dan stuit ik meteen op een lastig iets: Af en toe -als hij stationair draait- valt het toerental ver naar beneden, bijna op nul, een snaar in het vooronder piept een beetje en de koets rammelt als een gek (want; slaat bijna af…). Een seconde later maakt hij weer meer toeren en doet hij weer normaal. Hij slaat gewoon nét niet af.
Dus eh, iemand tips/trucs etc. waar ik naar kan kijken alvast, totdat ik een werkplaatshandboek voor de TZD heb?

Profiel  

FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266

Gepost: 16 december 2012 12:26 AM
  [ # 14 ]

Als aller eerste. Controleer je diesel leiding. Goedkope reparatie, en een klein scheurtje kan net wat lucht in de leiding geven. Met dat stottergedrag kun je lang doorrijden. Geloof me. Het heeft wel een jaar geduurd tot bij mij de dag kwam dat ze helemaal niet meer wou blijven lopen. Conclusie, mijn dieselleiding was in dezelfde staat als mijn octopus: in staat van ontbinding. (Mijn octopus was een jaar daarvoor al gesprongen…)

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  

PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 16 december 2012 05:12 PM
  [ # 15 ]

Hm, dat is wel een goede tip. De garage heeft wel gekeken naar de auto en zei dat hij er prima uitzag. Het lijkt mij dat een lek in de leiding wel enigszins opvalt. Bedankt voor de tip in ieder geval!

Iets geheel anders. De TZD heeft portiervergrendeling maar de blipafstandbediening is zoek. Tja, wat wil je na zoveel jaar? Heeft iemand een idee wat ik nodig heb, als ik aan een losse afstandbediening zou kunnen komen? In de hemel zit het oog nog wel, maar ik ga ervan uit dat een “andere” blip niet “zomaar” werkt. Is er iets van een computerunit die de afstandbediening-code herkent of zulks?

Profiel  

1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook