Hallo,
Ik wil graag weten welk motorblok het beste is qua kilometers, zelf was ik in bezit van een 1.8I
deze heeft echter maar 241.000km gehaald. Nu kijk ik uit naar 1 die maximaal 3 a 5 ton haald
voorkeur een benzine.
Rob
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Drie ton kunnen ze in principe allemaal probleemloos aan, mits goed en regelmatig onderhouden (zoals elke motor), dat heeft het verleden al meermalen bewezen. Verschil is dat de 8-kleppers mechanische klepstoters hebben en dus niet zelfstellend zijn. De 16-kleppers hebben hydraulische en dus zelfstellende klepstoters. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van hoe de auto bereden is en gaat worden. Veel korte ritjes en stadsverkeer vergen natuurlijk veel meer van een motor dan langere ritten waarbij de motor goed warm wordt en dus beter gesmeerd wordt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Met een beetje deftig onderhoud komt een 1.8 ook heel ver, dit is een beetje koffie dik kijken
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat zeker. In het verleden behaalde resultaten…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Menno schreef:Met een beetje deftig onderhoud komt een 1.8 ook heel ver, dit is een beetje koffie dik kijken
Maar op gas niet zonder verse kop en vaaaaaak klepjes stellen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
...waarvoor de nokkenas eruit moet, en dus het distributiecircus wat los moet
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Hier een 1,8 8V gedurende 315 000 km bereden met (slechts ) één lekke koppakking bij 222222 km.
Adri
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
1.8i / 2.0i 16v zijn toch wel de betrouwbaarste blokken, vooral op LPG
Maar regelmatig onderhoud doet de meeste wonderen bij elk blok ......
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat was de reden dat jouw 1.8 8v ‘maar’ 241.000 km gedraaid heeft Rob X?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rob X schreef:Hallo,
Nu kijk ik uit naar 1 die maximaal 3 a 5 ton haald
Hoe bedoel je? Je kijkt uit naar? Heb je al een rijbewijs dan?
Rob X schreef:Hallo ik ben rob 15 jaar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik denk zelf dat het 1.9 D het meest taaie is, die blokken gaan zonder veel werk zo naar de half miljoen.
Moet je wel geduld bij hebben!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat zei ik ook tegen iemand die afgelopen week z’n 1.9D in een Berlingo om zeep hielp. Maar dat lag niet aan de auto, maar aan de eigenaar. Jarenlang zware trailers meezeulen en nooit een olie/filter wissel laat staan ander onderhoud. Zat desondanks toch boven de 3 ton. Schrok wel van de roest trouwens.
Yes de XUD9 is het meest taaie blok wat er is
Wat was de reden dat jouw 1.8 8v ‘maar’ 241.000 km gedraaid heeft Rob X?
Vanwege hoge kosten veerschotels vertonde roesvorming, distributieriem was aan vervanging toe, schuifdak was lek, remkabels aan de bestuurderkant getordeerd.
Hoofdzakelijk het schuifdak dat na een flink regen bui het geheel interieur nat was. Toen mijn vader bereid was om de Xantia naar de garage te rijden voor APK sloeg de motor helaas niet meer aan nog verschillende manier geprobeerd. Volgens een monteur zouden de kosten alles bijelkaar hoog oplopen, en om dan de Citroën voor altijd in de garage te staan hebben leek me ook geen optie. Er bleef maar een altenatief demonteren. Dat heb ik dus gedaan waarna de Xantia naar de oud ijzer boer gegaan is. Dit vond ik een fijne auto dat is ook de reden waarom ik nu weer uitkijk naar een Xantia.
Rob
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Die zaken die je noemt hebben niets met de duurzaamheid van de motor op zich te maken, dus ik snap niet waar je nou eigenlijk op doelt met je vraag. Een onderhoudsvrije arm bestaat nou eenmaal niet.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat verbaasde mij inderdaad ook.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”