1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Welke Xantia motor is het beste?
Rob X
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 23-06-2012

Gepost: 05 december 2012 10:03 PM

Hallo,

Ik wil graag weten welk motorblok het beste is qua kilometers, zelf was ik in bezit van een 1.8I
deze heeft echter maar 241.000km gehaald. Nu kijk ik uit naar 1 die maximaal 3 a 5 ton haald
voorkeur een benzine.

Rob

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 december 2012 10:10 PM
  [ # 1 ]

Drie ton kunnen ze in principe allemaal probleemloos aan, mits goed en regelmatig onderhouden (zoals elke motor), dat heeft het verleden al meermalen bewezen. Verschil is dat de 8-kleppers mechanische klepstoters hebben en dus niet zelfstellend zijn. De 16-kleppers hebben hydraulische en dus zelfstellende klepstoters. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van hoe de auto bereden is en gaat worden. Veel korte ritjes en stadsverkeer vergen natuurlijk veel meer van een motor dan langere ritten waarbij de motor goed warm wordt en dus beter gesmeerd wordt.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 05 december 2012 10:11 PM
  [ # 2 ]

Met een beetje deftig onderhoud komt een 1.8 ook heel ver, dit is een beetje koffie dik kijken Wink


Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 december 2012 10:12 PM
  [ # 3 ]

Dat zeker. In het verleden behaalde resultaten…

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2012 10:14 PM
  [ # 4 ]
Menno schreef:

Met een beetje deftig onderhoud komt een 1.8 ook heel ver, dit is een beetje koffie dik kijken Wink

Maar op gas niet zonder verse kop en vaaaaaak klepjes stellen Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 december 2012 10:25 PM
  [ # 5 ]

...waarvoor de nokkenas eruit moet, en dus het distributiecircus wat los moet Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 05 december 2012 10:53 PM
  [ # 6 ]

Hier een 1,8 8V gedurende 315 000 km bereden met (slechts Wink ) één lekke koppakking bij 222222 km.

Adri

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 05 december 2012 11:35 PM
  [ # 7 ]

1.8i / 2.0i 16v zijn toch wel de betrouwbaarste blokken, vooral op LPG

Maar regelmatig onderhoud doet de meeste wonderen bij elk blok ...... Laughing

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 05 december 2012 11:39 PM
  [ # 8 ]

Wat was de reden dat jouw 1.8 8v ‘maar’ 241.000 km gedraaid heeft Rob X?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2012 11:44 PM
  [ # 9 ]
Rob X schreef:

Hallo,

Nu kijk ik uit naar 1 die maximaal 3 a 5 ton haald

Hoe bedoel je? Je kijkt uit naar? Heb je al een rijbewijs dan?

Rob X schreef:

Hallo ik ben rob 15 jaar

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 06 december 2012 12:12 AM
  [ # 10 ]

Ik denk zelf dat het 1.9 D het meest taaie is, die blokken gaan zonder veel werk zo naar de half miljoen.
Moet je wel geduld bij hebben!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 06 december 2012 12:18 AM
  [ # 11 ]

Dat zei ik ook tegen iemand die afgelopen week z’n 1.9D in een Berlingo om zeep hielp. Maar dat lag niet aan de auto, maar aan de eigenaar. Jarenlang zware trailers meezeulen en nooit een olie/filter wissel laat staan ander onderhoud. Zat desondanks toch boven de 3 ton. Schrok wel van de roest trouwens.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 december 2012 01:33 AM
  [ # 12 ]

Yes de XUD9 is het meest taaie blok wat er is cool smile

Profiel  
 
Rob X
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 23-06-2012

Gepost: 06 december 2012 09:08 PM
  [ # 13 ]

Wat was de reden dat jouw 1.8 8v ‘maar’ 241.000 km gedraaid heeft Rob X?

Vanwege hoge kosten veerschotels vertonde roesvorming, distributieriem was aan vervanging toe, schuifdak was lek, remkabels aan de bestuurderkant getordeerd.

Hoofdzakelijk het schuifdak dat na een flink regen bui het geheel interieur nat was. Toen mijn vader bereid was om de Xantia naar de garage te rijden voor APK sloeg de motor helaas niet meer aan nog verschillende manier geprobeerd. Volgens een monteur zouden de kosten alles bijelkaar hoog oplopen, en om dan de Citroën voor altijd in de garage te staan hebben leek me ook geen optie. Er bleef maar een altenatief demonteren. Dat heb ik dus gedaan waarna de Xantia naar de oud ijzer boer gegaan is. Dit vond ik een fijne auto dat is ook de reden waarom ik nu weer uitkijk naar een Xantia.

Rob

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 06 december 2012 11:53 PM
  [ # 14 ]

Die zaken die je noemt hebben niets met de duurzaamheid van de motor op zich te maken, dus ik snap niet waar je nou eigenlijk op doelt met je vraag. Een onderhoudsvrije arm bestaat nou eenmaal niet.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 06 december 2012 11:55 PM
  [ # 15 ]

Dat verbaasde mij inderdaad ook. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook