Ik heb een aantal jaar geleden op de sloop een set velgen gekocht voor winterbanden op m’n Xsara. Dit waren volgens de verkoper toen Xantia velgen.
Nu was er vandaag een koper voor mijn banden/velgen setje met een Xantia. Gelukkig maar wou hij eerst even passen. De velgen zagen er identiek uit, maar mijn velgen pasten niet op zijn Xantia. Het asgat (of hoe heet dat) was nét te klein.
Nu is mijn vraag of er verschillende velgtypes gebruikt zijn op de Xantia’s en hoe ik de maat moet aanduiden? Ik had nu geadverteerd als ‘velgen voor Xsara of Xantia’ maar dat blijkt dus niet te kloppen.
De man had op zijn auto ook 195/55/16 banden, mijn Xsara had 195/55/15, of heeft dat niks met de velgmaat te maken?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Xantia’s staan af fabriek op 14 of 15 inch velgen (5 tot 6 inch breed) met steek 4x108 en ET tussen 8 en 18, zo uit m’n hoofd. De grootste bandenmaat die af fabriek op Xantia’s is geleverd is 205/60/15. Het laatste cijfer van de afmetingen (hier 15, bij jou 16 resp. 15) is de diameter van de velgen, en daarmee ook de binnendiameter van de banden. Je gaat 16 inch banden nooit op 15 inch velgen krijgen, dan hou je een inch over
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 11738
- Xantia TD SX
Volgens mij moeten we de vraag lezen als: is er verschil in diameter van het naafgat tussen Xantia en Xsara velgen?
Volgens mij zou het antwoord daarop “neen” moeten zijn, maar als er iemand nadere/andere details heeft laat ik me graag verbeteren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die velgen zijn dus geen (Citroën) Xantia velgen.
Wel Xsara velgen dan…? Op welke auto’s passen ze nog. De meeste geïnteresseerden willen gewoon weten of het zal passen op hun auto…
Citroen C15D (RIP)
Berlingo Multispace 1.4i
het as gat van een citroen velg is 65.1mm
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik kan het moeilijk meten met mijn schuifmaat, maar er is toch duidelijk een verschil tussen de Xantia (break) en de Xsara (break). Het naafgat van de Xsara was kleiner en de velgen passen niet. verder zien ze er identiek uit.
Citroen C15D (RIP)
Berlingo Multispace 1.4i
Dan klopt er mogelijk iets niet zie deze gezien mijn ervaringen en deze link: steekmaat
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Wielnaven willen nog wel eens flink aangeroest zijn waardoor het lijkt of een velg niet past. Beetje roest wegschuren en klaar is kees.
De 15 inch velgen van Xsara en Xantia zijn uitwisselbaar ik heb zelf venise velgen(origineel Xantia)op mijn Xsara break zitten en dat past zonder problemen.De ET maat van de xantia is 15 en die van de Xsara is 18.
Totaal aantal Berichten: 1184
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Moet idd hetzelfde zijn. Ook bij een bx en zx. Alleen bij een xm heb je een boutje meer, dus dat past sowieso niet.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.