Met het vochtige/koude weer heb ik een probleem met het beslaan van de ruiten en dan met name de voorruit.Het probleem is dat er geen lucht uit de ventilatieopening komt onder de voorruit.Knap irritant dus,ik moest eerst de ruiten met een doek schoonmaken voordat ik kan rijden.Met de blower in de hoogste stand en de airco aan gebeurt er niks ,er komt dus geen lucht uit de ventilatieopening die naar de voorruit moet blazen.Echter als ik de andere ventilatieopeningen op het dashboard openzet komt er volop lucht uit.Het is een climate control,Ik heb alle mogelijkheden van het ventilatie/aircosysteem al geprobeerd maar helaas zonder resultaat,er komt geen lucht uit dat rooster onder de voorruit.De verwarming en de airco doen het gewoon.
Herkent iemand dit probleem en zo ja wat moet ik er aan doen.Hopelijk kan iemand me hier bij helpen.
Het betreft een C4 Berline 1.6 16v uit bj.2005

Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
D’r is een aparte knop speciaal voor de ontwaseming van de voorruit.
Ik ben op zoek naar een foto d’r van, maar vind niet direct iets duidelijk.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Ik heb een foto teruggevonden van mijn eigen auto.
Het knopje links onder het display is voor de voorruitontwaseming, het knopje rechts voor de achterruitontwaseming.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Bedankt voor de reactie,als ik deze knop aanzet zou er een hoop lucht op mn voorruit moeten worden geblazen maar dat is juist het probleem,er komt geen lucht uit dat rooster onder de voorruit.Daarom blijft de hele boel ook beslagen.Misschien dat er een klep blijft hangen of zo?

Het is echt een extra blazer die aanspringt en de lucht met volle kracht tegen de voorruit blaast.
Dus waarschijnlijk is er dan een probleem met die blazer?

Totaal aantal Berichten: 6
- C4 (2004-heden) VTR+, COUPE 1.6I 16V IF
Ik ontdekte 14 dagen geleden dat de ontwaseming van mijn coupe 2005 niet werkte. Blower werkte wel op volle kracht, de lucht kwam alleen via het middenrooster. Op het forum gezocht en zoals ik vermoede was het de servo-motor die de klep beweegt was overleden. Is inmiddels opgelost bij de dealer (Garantie).
knight-rider schreef:Het is echt een extra blazer die aanspringt en de lucht met volle kracht tegen de voorruit blaast.
Dus waarschijnlijk is er dan een probleem met die blazer?
Klopt,hij blaast wel met volle kracht maar er komt niks uit her ventilatierooster
vdP schreef:Ik ontdekte 14 dagen geleden dat de ontwaseming van mijn coupe 2005 niet werkte. Blower werkte wel op volle kracht, de lucht kwam alleen via het middenrooster. Op het forum gezocht en zoals ik vermoede was het de servo-motor die de klep beweegt was overleden. Is inmiddels opgelost bij de dealer (Garantie).
Thnx,dit ga ik aan mn monteur voorleggen,hopelijk is dit het(zelfde)probleem.Helaas heb ik geen garantie meer,maar ja het scheelt een hoop irritatie(en een stuk veiliger) als hij weer blaast zoals het hoort.

Totaal aantal Berichten: 194
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Er staan ook berichten op het forum over het vervangen van de tandwielen die de servo motors gebruiken om de kleppen te stellen…maar weet niet of dat hier ook opgaat aangezien het niet gerelateerd is aan warm/koud luchtstroom.
Ik begrijp niet dat hier niet meer reacties op die ontwaseming van voorruit komen.Die werkt slecht, zeker als men zelf nat is door de regen en dan instapt.Ik heb dat opgelost door een busje ontwaseming te kopen. Ruit eerst goed proper maken,dan inspuiten met het product,dan met propere doek ruit invrijven daarna ruit nog is afvegen met doek.Werkt nu al een week perfect.Ik heb dat busje bij Aldi gekocht maar ik zie ze daar niet meer.Misschien bij winkels van auto onderdelen.Ps.die tweede aanjagermotor werkt goed en maakt veel lawaai maar resultaat duurt veel te lang

Totaal aantal Berichten: 296
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
witteke schreef:Ik begrijp niet dat hier niet meer reacties op die ontwaseming van voorruit komen.Die werkt slecht, ...........
Er zijn er wel wat geweest?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/194914/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209427/
Met de ontwaseming (defrost) van de voorruit vond ik altijd belabbert.
De gehele climatcontrol is sowieso een matig product in de C4 (in vergelijk met de Peugeot 307)

Blijkbaar hebben jullie een totaal andere C4 dan ik, want bij mij werkt de ontwaseming perfect, zelfs als we bij regen met 3 personen met volledig natte kleding in de auto kruipen.

Totaal aantal Berichten: 583
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
witteke schreef:Ruit eerst goed proper maken…
Daar zit het hem ook in. Als je regelmatig je ruiten ook van de binnenkant schoon maakt heb je veel minder last van het beslaan.
Ik heb bij zowel het oude als het nieuwe model C4 nooit last hiervan (gehad).
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
knight-rider schreef:Blijkbaar hebben jullie een totaal andere C4 dan ik, want bij mij werkt de ontwaseming perfect, zelfs als we bij regen met 3 personen met volledig natte kleding in de auto kruipen.
Wij hebben sinds 2 weken het nieuwe model C4, van 2011. Helemaal geen problemen, zelfs niet met 4 personen en regen. In een ogenblik zijn de ramen schoon, werkt perfect.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.

Bij mij hetzelfde en ik heb nog het oude model C4 van 2007
pellepepijn schreef:vdP schreef:Ik ontdekte 14 dagen geleden dat de ontwaseming van mijn coupe 2005 niet werkte. Blower werkte wel op volle kracht, de lucht kwam alleen via het middenrooster. Op het forum gezocht en zoals ik vermoede was het de servo-motor die de klep beweegt was overleden. Is inmiddels opgelost bij de dealer (Garantie).
Thnx,dit ga ik aan mn monteur voorleggen,hopelijk is dit het(zelfde)probleem.Helaas heb ik geen garantie meer,maar ja het scheelt een hoop irritatie(en een stuk veiliger) als hij weer blaast zoals het hoort.
Heb je trouwens enig idee van de kosten als je dit laat repareren,ik heb nl. geen garantie meer.