Omdat ik in dubio ben over mijn BX, en met vooralsnog vrij rustig is in het reageren op mijn vraag binnen de BX club, ook een bericht op dit forum:
De afgelopen dagen ben ik met mijn 1988’er, 14RE (Josephine) naar Berlijn gegaan!
Inmiddels staat de kilometerstand al over 131.xxx wat betekent dat ik er sinds aanschaf een klein half jaar geleden al een 10.000km mee heb gereden.
Nu komt echter ook mijn dilemma.
Stiekem had ik gehoopt haar te kunnen slijten aan mijn ouders, daar ik door mijn huidige verblijf in Parijs werkelijk dichter dan ooit bij een financieel dieptepunt ben gekomen AKA een schuld bij de IB-groep.
In onderling overleg is dit voor hen echter niet handig.
Binnenkort kom ik terug naar Nederland, en gezien mijn financiële situatie zou een tweede auto (ik heb al een andere klassieke auto die nu op winterstalling staat) een overbodige luxe zijn.
Mijn dilemma is dus te beslissen wat te doen:
+ ze heeft me niet laten staan met uitzondering van een vervangen module
+ ze rijdt werkelijk heerlijk
+ ik wil haar eigenlijk niet kwijt
- Ik ga dadelijk weer ‘gratis’ kunnen reizen met het OV.
- Ik heb per Maart weer mijn andere auto die de weg op mag
- Als ik haar zou schorsen zou ik nog altijd geen plek hebben waar ik haar droog zou kunnen opslaan tot betere tijden, en ik betaal al aardig wat voor een garageplek voor mijn andere auto.
het gaat om deze: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217438/
Concreet hoopte ik dus op jullie tips!
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
je bent gek op de bx en ik durf te wedden dat zodra je haar weg doet dat je zecht had ik haar maar nooit weg gedaan. kun je haar niet bij je ouders stallen of kennisen?
of verkoop haar aan imand op het forum of een van je kenisen. dan heb je altijd nog kans om haar terug te kopen waneer de nieuwe beziter een andere auto wilt.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Even tussen twee haakjes, een BX in Berlijn. Wat googlen leert me dat Berlijn alleen maar auto’s met een groene Umweltplakette toelaat in de binnenstad. Had jij een Umweltplakette? Zo ja, welke kleur/welk cijfer? Zo nee, geen gedoe gehad? Want ik lees ook dat een groene sticker alleen aan benzine-auto’s met geregelde katalysator worden afgegeven. Vandaar even mijn nieuwsgierigheid
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Kevin: dank voor je visie,.... meer mensen?!?!
Japv: ik had geen umweltplakette en heb er geen gedoe mee gehad. Bij tankstations schijn je toeristendingen te kunnen kopen die je een soort kortlopend recht hierop geven?
- maar back ontopic please…
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik weet niet of het voor meer mensen hier geldt, maar ik vind het moeilijk om er überhaupt iets over te zeggen in de zin van een keuze maken (voor jou) hierin.
Ik sta er versteld van dat je twee auto’s hebt terwijl je studeert. Enerzijds is dat omdat ikzelf één (laat staan twee) auto’s te duur vond tijdens mijn studeren; anderzijds is het omdat ik een auto überhaupt overbodig vond terwijl ik studeerde.
Ik kon met het OV overal waar ik wilde zijn, komen en heb het gehele land afgereisd met die kaart. Ik weet niet precies hoe het zit met je woonplaats in Nederland en de stad waar je studeert, maar ikzelf heb altijd gewoond in de steden waar ik studeerde, dus ik kon met de fiets het meeste afdoen. Die zijn een stuk goedkoper, zeker als je handig bent. Op die manier was een auto dus ook redelijk overbodig voor mij.
Als ik de nadruk op het student zijn leg, dan vind ik dat een student heden ten dage eigenlijk geen auto meer zou moeten kunnen veroorloven. Ik weet dat ik met dit standpunt geen vrienden maak en de discussie hierover dwarrelt zo ver van het hoofdonderwerp, dat ik de argumentatie even achterwege laat (PB mag, ook als je me de huid wilt volschelden ).
Ik heb een stukje schuldhulpverlening gehad tijdens mijn studie (maatschappelijk werk en dienstverlening). In de plannen een cliënt te helpen wordt altijd heel kritisch gekeken naar het uitgavenpatroon. Als ik je even als cliënt beschouw en vanuit “professioneel oogpunt” kijk naar je situatie, dan zou ik je sterk adviseren allebei de auto’s van de hand te doen. Ze zijn onnodige kostenposten die je je niet kunt veroorloven, want er zijn andere manieren om jezelf te verplaatsen.
Maar als we het student zijn, de vrienden van DUO (vroeger heette het de IB-Groep…) en (financiële) wijsheid even links laten liggen, dan snap ik best dat het pijn doet om afscheid te nemen. Of het nu om één of twee auto’s gaat. We voelen ons verbonden met het voertuig en het kan voelen alsof we een stuk van onszelf wegdoen. Dat vooruitzicht, dat voelt niet goed en weerhoudt ons dus om knopen door te hakken. Ik denk dan ook dat je hier vastgelopen bent: je wil geen auto wegdoen, noch allebei. Daarnaast, de angst dat je nooit meer dezelfde auto zal terugvinden, die is er natuurlijk ook, lijkt me. Maar is dat niet altijd zo?
Zoals je al ziet, zou mijn advies zijn om de beide auto’s van de hand te doen, gebaseerd op de summiere informatie over je (financiële) situatie. Ik kan je met klem adviseren een inkomsten- en uitgavenschemaatje te maken waarin je de diverse mogelijkheden uiteenzet (beide auto’s schorsen + opslag, één auto verkopen, beide auto’s verkopen. et cetera). Misschien dat je op die manier voor jezelf de mogelijkheden beter kan overzien.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ha Pierre,
Je andere klassieker is een BMW? Inmiddels weet ik uit ervaring dat een BMW (zeer recente serie 1) behoorlijk minder comfortabel is dan een BX (wel betere wegligging). Als je de BX zo lekker vindt rijden, doe dan je andere klassieker weg. Red je dat niet, ruim dan de BX op. Voorlopig zijn die niet zo waardevol (al is de liefde voor klassiekers niet in euro’s uit te drukken). Het is tenslotte maar blik (en plastic) hè? De tip van Kevin is niet slecht: verpatsen aan een bekende en eventueel terugkopen (als hij/zij er een beetje goed op gepast heeft). Succes met dit dilemma.
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Met zo weinig km is ze zeker de moeite van het behouden waard - Eventueel kunnen we iets afspreken over een plek in mijn stalling in Den Haag.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Er zullen zeker financieel beter tijden komen en als je echt gek bent van die BX kun je je dan wel voor de kop slaan dat je hem weggedaan hebt. Zou gewoon kijken of je hem goedkoop voor langere tijd kunt stallen en schorsen, evt inhet noorden van het land, daar is stalling een stuk goedkoper. Een paar jaar droog stilstaan is geen probleem. Ze worden echt wel schaars, helemaal met orgineel NL kenteken zonder 1tje of 2tje erop.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
De tijden zijn op zich wel veranderd, maar eerlijkheidshalve heb ook goede herinneringen aan de vakanties en reizen als student in een BX of een lelijke eend met een van mijn vriendinnen. Er gaat niets boven de individuele passie om van alles te ontdekken in een kleine machine die je overal brengt. Studenten nu worden van alle kanten afgeknepen en een keurslijf van nieuwe netheid gestopt.
Tsja ik kan mij denk wel een beetje vinden in de reactie van PieterSanders. Als je krap bij kas zit dan is het misschien beter om (tijdelijk) beide auto’s te verkopen. Geen vaste lasten meer van beide auto’s en je kunt de zaken weer financieel een beetje op orde hebben.
Ik ben ook ooit naar school gegaan en heb mijn auto kunnen financieren door een tweetal krantenwijken in de ochtend te lopen. Daarmee kon ik een auto rijden en mijn studie betaalde ik met de studiefinanciering die ik destijds had.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
nog een mogelijkheid is dat mochten je ouders nog een auto nodig hebben, schenk hun de auto maar stel een soort van contract op met hun dat zei de auto onderhouden en zodra jij financieel beter bent je de auto terug neemt desnoods tegen een kleine vergoeding. het is een beetje een vaag idee maar zo is het ook financieel aantrekelijk voor je ouders.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Wat is je verbruik? Want qua vaste lasten ga je het niet lager vinden dan dit
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Ik zou zeggen schorsen en stallen. Als je hem nu verkoopt, waar je spijt van krijgt, krijg je er misschien maximaal 1000 euro voor. Heb je geen opa met een grote schuur of zo?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Schorsen en stallen… jongens, we hebben het hier over een bx 14re van 1988 en niet over een gezochte sport, digit of 4tc. Het is dus gewoon een ouwe gebruikte auto met een handelswaarde van 300 euro. Lekker verkopen en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Emotionele waarde, waterman…
Ken je dat, emoties?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die jongen is student met een krap budget. Emoties kosten geld. In het geval van die bx kosten die emoties met een beetje pech per jaar net zo veel als de bx nu waard is omdat , zoals de TS al zelf aangeeft, een garageplek geld kost. Emoties zijn een slechte raadgever. Ratio hoort het er van te winnen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste