Ik zou altijd voor 1300 gaan met 5 bak als je een beetje met het verkeer wil mee rijden.
Ik vond zelf de 1015 niet voor uit te krijgen.( maar goed als hobby auto kijk je weer anders)
De 1220 was een flinke vooruitgang maar de 1300 met vijfbak vond ik echt een hele fijne auto om mee te rijden.
Als ik later mijn DS weerklaar heb ga ik zeker voor een GSA pallas er bij.
Met de 1220 heb ik versleten nokas en tuimelaars gehad en met 1220 en 1300 beide homokineten.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik kom met m’n 1130 vierbak anders prima mee met het verkeer. Natuurlijk moet-ie dan wel werken, maar daar is een auto uiteindelijk ook voor gemaakt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
ik heb 2 1300’s een c-matic en een 4-bak
de c-matic rijdt ook gewoon geweldig!
de 4-bak kan ook heel mooi meekomen in het dagelijks verkeer
laatst nog met 150 over de snelweg mercedesen en bmws wezen pesten dus dat kan prima!!!!!
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vanderiet schreef:laatst nog met 150 over de snelweg mercedesen en bmws wezen pesten dus dat kan prima!!!!!
Hoe doe je dat als je pas 13 bent?????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 954
Geregistreerd: 07-05-2012
- GS/GSA Break special Service Tolèe
- BX 14E
- GS/GSA GS 1220 Club
haha ja, mn vader gaat rijden en ik zit ernaast.
op het weiland van ons zijn natuurlijk geen mercedesen of bmws haha.
want alleen daar mag ik rijden(en op de oprit natuurlijk ook)
Huidig wagenpark:
c5 break service 2.0 HDIF 136 (DAILY)
GS SPECIAL 1129 BREAK 1975
GS “X” 1978
AX 1.0 1996
2CV6 1985
RENAULT RODEO 4
Mijn Gsa had overigens in een bepaalde versnelling een zingende of zagend geluid, ik weet niet meer welke versnelling. Van de garage bereep ik dat daar niets aan te doen was, maar ook geen kwaad kon. Wat zijn jullie ervaringen?
Kun je overigens een 1300 moter plus 5bak in een GS monteren?
Fiat 500L 1968
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mijn 4-bak zingt lichtjes in de 4. Als je een bak wilt wisselen van 4 naar 5 (of andersom) dient ook het Y-stuk van de uitlaat vervangen te worden, die verschilt voor 4- en 5-bakken.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Aelf02 schreef:Mijn Gsa had overigens in een bepaalde versnelling een zingende of zagend geluid, ik weet niet meer welke versnelling. Van de garage bereep ik dat daar niets aan te doen was, maar ook geen kwaad kon. Wat zijn jullie ervaringen?
Kun je overigens een 1300 moter plus 5bak in een GS monteren?
Een 5bak gaat niet zomaar in een GS passen. Een GSA subframe heeft een andere steun voor de bevestiging van de achterkant van de versnellingsbak; er zitten 4 gaten in zodat zowel een 4- als 5bak past. Verder zal de slijptol er aan te pas moeten komen om extra ruimte te maken in het schutbord. Het kan wel, is ook wel eens gedaan, maar het is een grote klus, en je kunt je afvragen of je dat wel moet willen. Mijn ervaring is dat een bijvoorbeeld een 1130 met een langere eindoverbrenging in de 4e versnelling echt geen straf om te rijden is.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Aelf02 schreef:Kun je overigens een 1300 moter plus 5bak in een GS monteren?
Volgens mij is de GSpecial op het laatst in sommige landen zelfs af fabriek zo geleverd.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb met de Draak destijds wel eens 150 gereden en toen had ze nog over. Ze kon ook prima meedoen bij de stoplichten. Dat was een 1129 met 4-bak. Het geluid van de lichtere blokjes vind ik trouwens leuker dan dat van de 1299. Net iets meer een eend.
En de bakken maken bijna altijd een beetje een sissend geluid, vooral als je tegen de pook duwt. Als ze jammeren dan is dat een kwestie van versleten lagers en die kunnen natuurlijk wel gewoon vervangen worden. Een C-matic rijdt heel leuk maar is wat minder economisch dan een handbak.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
JCT schreef:In de laatste jaren van de Gs berline was het mogelijk een opklapbare achterbank als optie te bestellen.
Ik neem aan dat je nog altijd de normale kofferbak klep behoudt en niet een 5de deur krijgt zoals bij de GSA?
Had je bij die omklapbare achterbank ook een uitneembare hoedenplank?
Gr. Toine
Fiat 500L 1968
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
De hoedenplank bleef vast en de klep bleef klein. Ik meen dat de rugleuning vlakker was dan de ‘vaste’, en dat een middenarmsteun verviel. Zie voor een foto ruecitroen.nl en dan de brochure uit 1977 (model 1978).
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Was gewoon de achterbank van een break, voor zover ik weet. Toch heel handig hoor, ook zonder vijfde deur.
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Inderdaad. Raar eigenlijk want later bleek het in de GSA mogelijk om een ‘gewelfde’ rugleuning op te klappen. De vlakke rugleuning van de GS break was eigenlijk vrij oncomfortabel (herinner ik mij van veel kilometers die ik als kind op zo’n achterbank doorbracht). Nou ja, niet zeuren, die GS club break uit 1978 was natuurlijk een fijne auto en de eerste Citroen van mijn ouders…
Over die optie van destijds: het is lijkt mij een vrij academische discussie want de kans dat een mooie GS berline met zo’n extra opduikt lijkt mij nihil. Of kent iemand er een?
Wie kan mij vertellen wat het verschil in uitrusting (Special, Comfort, Club en Pallas) is van een GS uit 1975 (Serie 1).
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)