Zucht
Koeienletters stop plus die watergolfjes
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Heb je nou goed ontlucht? Komen er uit alle nippels koelvloeistof gelopen als je ze open draait?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ja… Zodra dop erop gaat en ik ga rijden gooit ie het eruit via dop
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Goed ontluchten kan wel een klein half uur duren. Er zijn vele BX-rijders op dit forum voorbij gekomen die om de klipklap met een kokende motor stonden, terwijl het achteraf om een luchtbel in het koelsysteem ging. Misschien is je dop gaar, maar het ligt niet voor de hand.
Draait je koelfan? Zo niet dan is je thermocontact ook overleden. Even doorverbinden en rechtstreeks laten draaien op de accu om te testen. Je thermocontact vind je linksonderin je radiateur in de vorm van een brede bout. Geen koelfan = kokende kvs. Zeker bij stilstand.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Tot hoever vul je koelwater bij?
Je moet namelijk niet de hele tuit bovenop de radiateur volgooien, maar ongeveer gelijk blijven met de bovenkant van de radiateur zelf.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Er kan te veel in zitten, maar als dat eruit wordt geworpen brandt het rode licht op het dash meestal niet…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Arjan, waar woon je? Wellicht dat iemand bij je in de buurt eens ter plekke kan komen kijken wat er mee loos kan zijn en je zo verder kan helpen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Woon in rdam
En heb er een probleem bij, enorme plas olie onder de auto..
Verder lijkt het erop dat systeem inderdaad niet goed ontvlucht was.
Breng auto morgen weg en dan zien we weer verder
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Zoooow, jij hebt echt even geen mazzel met die BX. Balen voor je. R’dam is mij net even te ver weg om je uit de brand te helpen (bijna 2 uur rijden). Benieuwd wat er nu weer naar de vaantjes is. Succes man!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Plas olie en dat koelwatergedoe doet me toch vrezen dat het de koppakking is..
Ohja en de doelman doet het zo af en toe weer gewoon
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Een hele plas olie? Dan zou er dus helemaal geen pakking meer tussen kop en blok zitten. Lijkt me niet. Bij een lekke koppakking komt er koelwater in de olie of andersom. Dat zie je door respectievelijk smurrie in de radiateur of smurrie onder de oliedop en weglekkende kvs (en natuurlijk witte, weeëige, zoete rook uit de uitlaat). Tenzij je het hele blok naar zijn grootje hebt gereden. Daar moet je flink je best voor doen… Zou er al olie door de koppakking naar buiten komen, dan lijkt me dat je dat kunt zien aan de buitenkant van het blok.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Net van huis naar kantoor een flink oliesleepspoor achter me en direct na uitzetten al redelijk wat olie onder de wagen
Ook net is er weer flink wat water uit het systeem gegooid, heeft weer gesproeid onder de motorkap, ik blijf maar bijvullen. Ergens spuit het er gewoon uit, zo goed als zeker vanonder de vuldop.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Is het motorolie of LHM?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
zeer zeker motorolie.
hydrolische systeem is gelukkig wel helemaal op orde.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
En waar komt nou vandaan?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”