Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
In mijn Xantia zitten aan de voorkant 2 bollen van juli 2007. Ik meen me te herrineren van mijn vorige Xantia dat deze soepeler veerde als mijn huidige. Wanneer heeft het nog zin om bij te vullen en vanaf welke termijn is het vrijwel zeker zinloos, dus vervangen? M.a.w.: Hoe lang gaat een veerbol doorgaans mee?
Trouwens, aan de achterkant weet ik de datum niet van de veerbollen maar daar veert ie wel lekker dus dat laat ik zeker even zo.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Of het nog bij te vullen is, is afhankelijk van de druk die er nog in de bollen zit. Is dat boven een bepaalde waarde, dan kan/mag nog gevuld worden. Over een vaste vervangtermijn in jaren durf ik niet te spreken. Aanbevolen wordt om elke twee jaar de druk te controleren/te vullen, dan kan een bol in principe heel lang mee.
Ik hoorde ooit bij het op druk brengen van mijn bollen: 20 bar is de grens. Daaronder vervangen.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zal denk ik per specialist verschillen. Ik heb ook wel eens 15 bar gehoord.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
15 bar moet net kunnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Iedere bol met restdruk kan in principe opnieuw gevuld worden. Ik durf zonder probleem een bol met slechts 10 bar restdruk te hervullen en er garantie op de geven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste