Na een flinke zoektocht heb ik eind oktober vorig jaar (na een tip van Twan waardoor ik zìjn auto niet kocht overigens) een turbodiesel uit ‘91 gekocht. Inmiddels zit er al een goeie 6500 km op!
Ze is knalrood en heeft 311.000 km op de teller maar doet het nog voortreffelijk. Het verbruik ligt tussen de 1:17.5 en 1:19.5 en ik doe niet eens mn best.
Er zijn, voor zover ik tnt gemerkt heb, drie aandachtspunten die ik morgen ga behandelen.
1 Koppeling is versleten, vanaf de 3e versnelling kan ik amper nog optrekken 70-100 km/h duurt bijna 30 seconden Heb netjes een valeo gekocht met een uitlijn-tooltje erbij.
2 Er lekt ergens (een klein beetje) koelvloeistof, dat gaat morgen worden opgespoord en hopelijk verholpen
3 De veerbollen moeten nodig gevuld worden. “Helaas” heb ik een full-time baan, dus even naar Cypharse wordt lastig. Vrije dag nemen dan maar
Natuurlijk moeten er nog allerlei kleine dingetjes. De blazers kappen er af en toe mee, de lak is dof, de oliepeilmeter doet het niet, de deurscharnieren piepen en natuurlijk zijn de steunen voor de hoedenplank stuk..
Gelukkig heb ik een vraagbaak overgenomen van iemand op het forum, dus we komen een heel end!
Als iemand nog tips heeft hoor ik het natuurlijk graag, vooral over de electronica.
Ik zal zorgen dat er morgen wat foto’s komen (al dan niet met mijn tronie erop terwijl ik tegen de versnellingsbak sta te meppen), want ik weet hoe jullie daarvan houden.
Hopelijk horen jullie zondag vrolijke berichten dat de drukgroep succesvol vervangen is en geen wanhoopskreten omdat het allemaal een stuk moeilijker is dan gehoopt :p
Om alvast een punt weg te schrappen, de olie pijl meter doet het alleen tijdens het starten. En als die het dan al doet, zou ik daar niet op vertrouwen!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je zo moedig bent om gelijk een koppelingswissel an te pakken ,
zal je wel weten dat de versnellingsbak leeg loopt als je de aandrijfassen eruit haalt .
Op een zondag is het soms moeilijk om nog aan versnellingsbakolie te raken .
Succes met de klus
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Succes met de klus! Ik ben erg benieuwd naar de plaatjes rood èn turbodiesel, ik ben jaloers
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
De olie heb ik inderdaad al gekocht, zou anders wat lastig worden.
Als we toch bezig zijn, nog even een vraagje:
Weet iemand wat het stationair toerental hoort te zijn? In de vraagbaak staat namelijk alleen die van de niet-turbo diesel..
6000 rpm in z’n 5
Ik heb ook even zitten bladeren, maar ik kon ook geen speciaal toerental vinden voor de TD
Dus ik denk dat je tussen 750 en 800 RPM wel goed zit…
Nou, dat ging maar matig…
Zaterdag bijna de hele dag bezig geweest om de bak eruit te krijgen, koppeling monteren kostte tien minuten. Daarna had iemand anders de brug nodig, dus m voor de avond weggezet.
Zondag met goede moed weer aan de slag, maar wat we ook probeerden, hij wilde er niet meer op… Uiteindelijk hebben we het maar opgegeven, we waren alledrie ook doodop. Vanmorgen contact opgenomen met Tobias van Autobi in Delft en die heeft me nu geholpen de auto te verplaatsen.
Later deze week maakt hij het karwei af als het goed is..
Heb wel nog mooie wieldoppen gescoord trouwens! Als ze weer rijdt zal ik proberen wat mooiere foto’s te maken.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Heb je de koppelingsplaat wel mooi gecentreerd voordat je de druk groep hebt vastgeschroefd? Als je dat niet doet liggen de as van de bak en het gat in de plaat niet in lijn en gaat de bak er niet op.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Check inderdaad of de plaat wel goed zit. Ik heb nooit zo’n tool gebruikt, maar wat hulpmiddelen uit de ratelset zijn vaak ook wel voldoende. Dan moet de bak er weer op te krijgen zijn.
heb je de nieuwe koppelingsplaat gepast op je versnellingsbak voor je alles gemonteerd hebt? ik heb bij een 2CV en een CX allebei een keer meegemaakt dat de plaat niet paste! (2cv foutje in productie, voor de CX zijn er blijkbaar verschillende diameters priseassen)
bij een 2cv is t niet zo erg, dat blokje/ bak pak je zo op, maar een CX/BX sta je toch ff te kl@ten! die wegen net ff wat meer.
en wat al eerder is gezegd, controleer echt of de plaat goed gecentreerd zit, zelfs met t centreertooltje wil t nog wel eens afwijken (na centreren RECHT op de drukgroep kijken en beoordelen of die recht zit!
suc6!
greetzzzzzzzzzz, Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Hoei, nee dat heb ik niet gedaan maar het zag er heel erg hetzelfde uit als de oude koppeling.
Ja, ik heb m volgens mij gecentreerd, maar misschien is het daar gewoon verkeerd gegaan dan.. De auto hing een stuk boven mn hoofd.
Tegen mn aard in heb ik het werk nu maar opgegeven en dus uitbesteed. Als ik de auto niet nodig zou hebben voor mn werk èn zelf een brug oid zou hebben had ik het volgend weekend wel nog een keer geprobeerd, maar ach.
Volgende klus: de vering!
De veerbollen zijn volgens mij al behoorlijk leeg, heeft het dan nog zin om ze te laten vullen of zal ik er gewoon zelf nieuwe bollen opzetten?
Verdere vragen over de hydraulica zal ik wel op dat forum stellen.
Moet nog even wat webruimte regelen, dan zal ik foto’s posten
<edit> Ah, dat werkt natuurlijk ook gewoon </edit>
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bollen die nog 15-20 bar hebben zijn nog wel te hervullen, daaronder is het verstandig ze te vervangen. De meeste specialisten checken gratis of tegen een kleine vergoeding de druk van je bollen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Hé, ik heb ook eens in deze proefgereden! Toen was hij inderdaad al aan een rondje bollen toe Kmstand was toen rond de 310.000 als ik me niet vergis. Met de koppeling was nog niets aan de hand (januari 2012)
EDIT: 1000e post, reden voor een feestje!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Gefeliciteerd Twan
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
@Twan: gefeliciteerd hè. En die bollen voelen vrij leeg, vandaar mijn vraag over vervangen of vullen.
De koppeling had ik tijdens het proefrijden ook geen last van, maar dat begon toch wel na 1000 km ofzo merkbaar te worden.
Hoop dat de garagehouder me vandaag belt dat hij aan de koppeling is toegekomen, begin mn wagentje nu toch wel te missen!