Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Helaas, maar de kap om mijn stuur was toch kapot dus kon in prenciepe nix meer mis gaan.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Stuur
Een nachtje in de WD40 staan helpt; ik kreeg hem er nu zó af. Eitje dus.
Wat wel weer minder is, is dat een GTI-stuur (naja, deze dan) ten opzichte van een schrijftafelstuur een dunnere schijf achterop heeft, waardoor het stuur dichter op de stuurkolom zit. Hij schuurt dus een beetje…
Roest in de kofferbak
Deze BX heeft dus ook een rotte hoekrand achterin. Ik kwam daarachter toen ik de plastic kap wilde rechtzetten. Dat ging dus niet, grrrmbl. Naja, goed, dan maar een keer de hoekranden (laten) aanpakken.
Achterruitenwisser
Al een tijdje stoor ik me eraan dat de achterruitenwisser het niet deed. Het is opgelost: de schakelaar bleek stuk. Is het trouwens vreemd dat bij twee van mijn BXen de schakelaars wél uit het dashboard getrokken kunnen worden zonder de schotel eerst los te maken?
Type 2 achterlichten ipv type 3
Nu was ik al blij dat de connectors kloppend waren. Jammer dat ze op die niet-rookglaasjes niet vastklikken, maar goed. Blijkt dat links het prima doet en rechts ook, béhalve het achterlicht. Lampje vervangen heeft geen effect. Hij wil gewoon niet aan. Met de oude lichten werkte alles wel, dus het is nu even uitzoeken hoe het komt. Tips zijn welkom.
Hetgeen me wel opviel, was dat bij de type-3-achterlichten er rechts alleen plaats is voor één connector, terwijl bij mijn type-2-achterlichten er links én rechts ruimte is voor drie connectors (een grote bruine, een grote groene en een kleine witte). Ook zitten er nogal veel blauwe ‘kroonsteentjes’ op de draadjes; ik weet niet of dat hoort.
Omdat de type-2 niet werkten, heb ik de type-3 maar teruggezet.
Morgen staan drie dingen op het program: kijken of ik iets gemist heb bij de type-2-achterlichten en met de multimeter aan de slag, de voorbumper verwijderen i.v.m. de mistlichten en kijken of de GTI-velgen eronder willen met deze wielbouten of dat ik toch andere nodig heb.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Andere wielbouten aanschaffen pieter. Het gaat wel maar ze zitten dan niet helemaal vast, hardstikke gevaarlijk.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Jep, bij lichtmetalen velgen heb je de bijbehorende speciale bouten nodig met een losse platte ring.
Ik heb denk ik nog wel een setje van die bouten liggen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Dat wist ik al. Ik wilde Alex op de stalen velgen zetten die nu onder deze BX zitten. Alex heeft namelijk TZx-lichtmetaal eronder liggen. Die velgen gaan dan de berging in (die moeten toch geschuurd e.d. worden voor de mooi) en de bouten blijven dan over, zodat ze voor de GTI-velgen gebruikt kunnen worden. Ik zou zeker geen stalen-velgen-bouten durven gebruiken bij lichtmetaal.
BasisBix, dat zou erg tof zijn! De verkoper van de velgen kan ze namelijk écht niet meer vinden… Kan je even een PB sturen met het e.e.a.? Zestien extra bouten e.d. zouden wel handig zijn
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Tijdens het poetsen gisteren vond ik dus een roestplek in de kofferbak. Als je er doorheen kijkt, zie je de grond. Dat kleinere plekje is geen roest trouwens, maar hout. Er lijkt ook een plakrand in te zitten.
‘t Valt an sich nog mee voor een auto van 21 jaar oud, vond ik. Ze gaat z.s.m. naar een bevriende lasser om hem te laten repareren. De kofferbakrand rechts is verder prima.
Weet iemand waar het blokje/kastje voor dient? Het origineel zit vastgeschroefd achter het luchtfilter bij de kleurcode, maar is vervangen door een lichtgroen blokje. Heeft dit te maken met de mistlichten aan de voorzijde?
Oh eh…er staat niks op. Misschien zat er ooit een sticker op of zulks, maar nu niet meer. Ook op het zwarte kastje kon ik niks ontdekken, maar ik kijk morgen nog eens goed.
Over de mistlichtjes gesproken…beide hadden een gat in het glas vooraan en flink wat oxidatie achterop. Helaas bleek toen ik één van de lampjes uit elkaar haalde dat de reflector ook nog eens flink aangetast was door oxidatie. Heeft iemand een idee of dit nog te redden is door hard werk en zulks?
En, voor de fans: de lichttest. Zoals je zit doet het achterlicht rechts moeilijk. Of beter gezegd: deze doet het niet…dat gaan we dus onderzoeken..
Flimpieee
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
De type-2-achterlichten zijn verplaatst naar Alex, de aubergine turbodiesel. Daar deden ze het prima op. Enigszins balen, maar dat betekent dat de achterlichten zelf prima zijn en dat bij deze BX er iets geknutseld is aan de achterlichten (en ik ben er inmiddels achter dat er een “illegale” aarde aangebracht is op het grijze draadlint). Het zal me niks verbazen als dat de oorzaak is van het niet-werkende rechterachterlicht. Nou ja, het zij zo. De reflectorplaat zal ik ook binnenkort op Alex schroeven. Updateje komt daar t.z.t. ook nog.
Terug naar het vorige bericht: dat groene blokje op de foto...iemand een idee?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Een relais, net als die loze zwarte rechts ervan. Waarvan? Geen idee, is zo niet te zien.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Iets minder leuk nieuws. Deze BX en de turbodiesel stonden altijd een uitloop van de weg wat voornamelijk gebruikt wordt door fietsers. Prima plaats om te parkeren… helaas zijn gisteren van beide BXen de spiegels aan de bestuurderszijde kapot getrapt. Allebei handmatig (de turbodiesel had ooit elektrisch, maar was al een keer vervangen)...
Van de TGI is het mechaniek maar ook het glas kapot. Van de turbodiesel zit het een en ander los, maar ik hoop dat ik met de onderdelen één spiegel kan herstellen…. Haynes vertelt me dat ik spiegelglas moet breken; als dat zo is, dan is dat zo. Nu had ik nog een extra spiegel liggen. Eigenlijk was die voor Trix, want die heeft geen afstelhendeltje en het geheel zit ook al los, grrrmbl. Nood breekt wet, daarom moet hier een nieuwe spiegel op.
Ik dacht dat dat een leuk klusje was voor in de avonduurtjes voor de nachtdienst vanavond, maar ik blijf steken op iets ontzettend vervelends: ik krijg met geen moeite de raamslinger eraf. Haynes zegt dat er een boss (borgveer?) moet zitten achter de slinger, maar ik zie hem niet en krijg de voor de gelegenheid geprepareerde fietswielspaak ook niet erachter. Ik zie achter de slinger een klein plaatje zitten, daarna de deurkaart. Geen borgveer.
Ik was bijna zo ver om de slinger te breken en daarna op de sloop een nieuwe te zoeken, tot het donker inviel en het klussen toch geen zin meer heeft. Daarom de vraag: tips, truukjes, steun….: hoe gaat die raamslinger van een vroege type drie in godesnaam los? Zit ik met dat borgveertje wel op de goede weg?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Dat borgveertje zit alleen maar op een serie 1.
Bij een serie 2 en 3 moet je er gewoon een schone klauwhamer achter zetten.
Of heel hard trekken met je vingers.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik vloek even stilletjes… Thanks!
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
kloote zeg pieter.. ik heb een spiegel die ik niet meer kan verkopen omdat er schroeven doorheen zitten je mag die van mij voor nop hebben
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
De spiegels van een Peugeot 405 en 309 zijn exact hetzelfde als die van de BX, dat geeft al wat meer uitkijkmogelijkheden op de sloop.
Los glaasje is bij de Brezan zeker nog te krijgen maar als je voorzichtig bent krijg je ze er wel uit, ze zitten met tape geplakt. Het is helaas bij de handmatige spiegels wel een stuk moeilijker om ze goed los te krijgen dan bij de electrische omdat je daar wat meer ruimte hebt.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Inderdaad wat Coen zegt, heel hard trekken met je vingers.. (niet ál te vies denken)
Mocht je nog spiegels nodig hebben, ik heb hier nog een setje met handbediening liggen.
Stuur maar een PB bij interesse, dan valt er wel een mooie prijs te maken
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als ik de kleur van de bedrading bekijk lijkt dat groene relais voor de mistlampen geplaatst te zijn. Trek de stekker er even af, en kijk of je mistlampen het nog doen, dan weet je genoeg.