Toch maar even een verzameltopic begonnen om te voorkomen dat het een Visserkevis-tsunami ontstaat op het forum hier.
Voor degene die mijn eerdere topic over de verschillende type BX’en hebben gemist, met daarin toevallig ook de aanschaf van mijn eerste Bx, zal ik me nog even kort voorstellen:
Visserkevis, ook wel bekend als Michiel, woonachtig in het gooische Hilversumse meent, ergens in de 30 en in bezit van 1,75 handige handen. Kan wel wat maar niet alles
Mijn BX is een BX break 16 K6 uit 1989 met als optie dakdragers. En wielen. Een kale break dus. Geen injectie maar een fantastische Weber TLP 36 carburateur.
De break is gekocht in Flevoland van mensen die hem volgens de RDW 1 maand in hun bezit hadden. Erg verdacht natuurlijk. Proefritje wees wat eenvoudig achterstallig onderhoud uit zoals banden en standaard motor onderhoud. GEEN roest gevonden, dat vond ik wel een groot pluspunt!
Na de toch al lage prijs nog eens omlaag gebracht te hebben (dank aan Rusty Pleun) heb ik de Break naar huis gereden.
Uiteraard bleek dat er allerlei puntjes van aandacht waren en zijn.
Dit zijn de zaken die inmiddels opgelost zijn:
- Vraagbaak aanschaffen—> lang leve marktplaats, check
- Bij warme motor pruttelt hij enorm—> chokeklep bleek 3/4 dicht te blijven staan op warme motor, afgesteld-opgelost
- Zeer hoog verbruik op normaal snelweggebruik, 1:6 / 1:7—-> chokeklep = opgelost
- CO afstellen + zoeken waar stelschroef zit (bleek onmogelijke plek!)—> check, loopt nu prachtig stationair op warme motor
- Banden voor zijn van 1993 en lijken wat weinig grip te hebben —> vervangen
- Veerbollen op druk zetten—-> laten doen bij D&O services, voorraadbol vervangen, o o o wat rijdt dat ineens lekker
- bougiekabels, verdelerkap, rotor, bougies vervangen—> check, motor loopt plotseling veel gelijkmatiger en rustiger
- Ruitenwisser voor / achter vervangen, sproeier achter spuit sproeispul ergens IN de achterklep ipv uit het kopje—> vervangen + slangetje met veel pielen weer uit dak kunnen halen en op kopje gezet + met compressor doorgeblazen
- Adals laten controleren / vervangen—> bleken nog goed te zijn, bij D&O laten controleren
- Radio + speakers vervangen door fatsoenlijk spul + kleine subwoofer achterin + versterker inbouwen—> zie fotootje, check. Nu ook handsfree bellen!
- Gele lampen ivm citroentic—> check
- Schakelpook rubber vervangen ivm scheuren—> met dank aan Marvin, check!
- Rammel voorwielen diagnose + evt oplossen—> bleek wiellager RV dat een heel klein beetje speling begint te krijgen (blijft voorlopig zo tot het erger wordt)
Dit is de lijst met nog aan te pakken zaken:
- Bij koude motor blijft hij niet stationair lopen, ONBEKEND PROBLEEM!
- Banden achter zijn uit 2003, even sparen
- Oliefilter vervangen (ligt klaar)
- Luchtfilter vervangen (ligt klaar)
- Distributieriem + krukaskeering + nokkenaskeerring vervangen (zevert wat), (ligt klaar)
- Klepdekselpakking vervangen, ligt klaar
- Gasveren achterklep vervangen (klep al paar keer op nek gehad), in bestelling
- Interieur vervangen door GTI interieur oid., actief op zoek!
- Luchtinlaat en caterlucht slang allebei vervangen ivm uitgedroogd, poreus
- Schakelstangetjes zijn zeer blubberig, schakelen is een soort gok (dit weekend loshalen en kijken of onderdeel zelf te maken is met draaibank)
- Handremkabel links heeft ooit aangelopen tegen band en is daardoor beschadigd, werkt wel maar ivm APK L + R vervangen, (ligt klaar)
- Remleiding LA heeft wat roest, nog niet ernstig maar snel aanpakken en goed behandelen
- Bumpers minder roze maken
- 1 lampje in dashboard maken (niet heel belangrijk want de rest doet het gewoon)
- octopus laten vervangen ivm lekkage, staat in de planning voor dit weekend zelf doen
- kleppen stellen, vraagbaak + klepdekselpakking liggen klaar
Best een lijstje als je het zo bij elkaar ziet
Zonder de hulp van Rusty Pleun zou ik niet weten of ik al deze zaken wel zo grondig had aangepakt!!
In dit topic zal ik bijhouden hoe het ervoor staat, en zonodig zal ik heel hard om hulp roepen
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Oja radio fotootjes vergeten. Eigenlijk heb ik helemaal geen foto van de radio zelf, maar alleen een overzichtsfotootje
Er bleek geen geschakelde plus te liggen bij de radio. Lekker handig. Dus die heeft Rusty Pleun getrokken (ik ben bang van draadjes spaghetti).
Nu een Pioneer headunit met parrotfuntie ed., Kenwoord 4 kanaals versterker onder bijrijdersstoel en DLS 8” subwoofertje in de kofferbak. Ik wilde eigenlijk de subwoofer inbouwen in 1 van de zijvakken van de kofferbakruimte, maar toen ik het houten kistje zag waar de DLS subwoofer inzat heb ik toch gekozen om daar vanaf te zien.
Van de week een mooi Polk compo setje op de kop getikt, zometeen die er eens netjes in proberen te bouwen.
Voor zitten er nu nog mooie Sony 13 cm speakers in, maar die schrikken een beetje van het geweld dat uit de Kenwood versterker komt
De DLS 8” sub geeft een heel mooi onderlaagje aan bas, wat je normaal mist bij alleen voorspeakers. In mijn Dyane heb ik een 15” sub liggen met tevens een stevige versterker eraan gekoppeld, en die legt ook dat onderrandje maar is vooral goed om je ontbijt sneller te laten zakken als je naar je werk rijdt. Dat is wat TE heftig, en het neemt een hoop ruimte in.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Mooi man! Net pookrubber die je er op hebt zitten, alleen heet ik Marvin en niet Melvin
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Oeiiii sorry man!
Ik heb het gelijk ff aangepast.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Visserkevis schreef:Dit is de lijst met nog aan te pakken zaken:
(...)
- Bij koude motor blijft hij niet stationair lopen, ONBEKEND PROBLEEM!
- Schakelstangetjes zijn zeer blubberig, schakelen is een soort gok (uitzoeken wat dit veroorzaakt en hoe het op te lossen is)
Op je carburateur zit als het goed is ook een stationair-regelschroef, die bepaalt hoe ver de gasklep open blijft staan in rusttoestand. Zou me niets verbazen als die de gasklephevel niet of niet genoeg raakt om ‘m stationair te laten lopen. Ook zit er ook nog wel eens een elektrische nadieselklep aan een carb, die bij uitschakelen van het contact sluit en zo de toevoer afsluit. Als die stuk is in gesloten toestand dan loopt ‘t ook niet of niet lekker stationair. Beide zaken zijn wel op te vangen door de choke te gebruiken, maar dat is natuurlijk niet erg bevorderlijk voor je verbruik.
Schakelstangetjes hebben doorgaans kop/kom-gewrichten, en die lubberen na verloop van tijd uit door slijtage. Vernieuwen is de enige fatsoenlijke oplossing.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
De bumpers zijn wat vaal, maar de BX is nog wel mooi rood!
Visserkevis schreef:
- sproeier achter spuit sproeispul ergens IN de achterklep ipv uit het kopje
- Gasveren achterklep vervangen (klep al paar keer op nek gehad),
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Bedankt voor de reacties. De carburateur heeft inderdaad een electrische stationair afsluiter, die bleek stuk te zijn (draadje gaf wel spanning, maar ding deed niks). Omdat ik geen vervangend model heb en geen ook problemen met nadieselen heb leek afknippen van de afsluiter (koperen pennetje alleen) verstandig. Geen enkel verschil helaas.
Ik ben bang dat het demonteren en volledig uit elkaar halen en reinigen de enige oplossing is. Of een nieuwe TLP 36 carburateur plaatsen. Ik heb de brief voor sinterklaas al klaar liggen
japv schreef:
Schakelstangetjes hebben doorgaans kop/kom-gewrichten, en die lubberen na verloop van tijd uit door slijtage. Vernieuwen is de enige fatsoenlijke oplossing.
Zoiets dacht ik al. Waar zijn die dingen te vinden (online)?
Enig idee?
Ik heb al ff gezocht, maar kon ze niet echt vinden
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bumpers worden weer mooi met RIWAX pvc coating.
Wel eerst heel grondig reinigen.
Spul is alleen lastig te verkrijgen.
Voor riwax moet je even contact opnemen met Coen (BasisBix) als het goed is kan hij er aankomen.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Visserkevis schreef:Bedankt voor de reacties. De carburateur heeft inderdaad een electrische stationair afsluiter, die bleek stuk te zijn (draadje gaf wel spanning, maar ding deed niks). Omdat ik geen vervangend model heb en geen ook problemen met nadieselen heb leek afknippen van de afsluiter (koperen pennetje alleen) verstandig. Geen enkel verschil helaas.
Ik ben bang dat het demonteren en volledig uit elkaar halen en reinigen de enige oplossing is. Of een nieuwe TLP 36 carburateur plaatsen. Ik heb de brief voor sinterklaas al klaar liggen
Afsluiter vernieuwen, ding zit er niet voor niks op. Maar check ook die stationairschroef op de gasklephevel. En inwendig schoonmaken kan sowieso nooit kwaad
Schakelstangetjes zijn doorgaans bij de dealer verkrijgbaar.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Riwax PVC coating klinkt interessant!
Ik heb even gegoogled en kwam dit tegen:
http://www.riankar.be/detail.aspx?id=R00001-N&lan=en&type=pro&cat=moto&subcat=exterieur&subsubcat=kunststoffen
Heb ze gevraagd of ze ook naar NL versturen. Even afwachten maar.
Komende week ga ik bellen met mijn fantastische lokale Citroen garage in Bussum (Bolmeijer) om te zien of hij in zijn boek van sinterklaas stuurstangetjes / bollen/kommen kan vinden. Als ik wat weet zal ik het hier weer posten, vast ooit nog handig voor iemand.
Het stellen van de gasklep klinkt logisch, en is ook iets wat ik zou willen doen. Maar hoe…
Ik (eigenlijk meer Rusty) heb wel gevonden hoe de chokeklep gesteld kan worden (hoe ver de klep open blijft staan als de choke er volledig op staat), dat is het kleine stelschroefje A. Die staat nu volgens de vraagbaak afgesteld: koude motor, 8 mm stangetje (boortje) opening aan de cabinekant / laagste punt.
Bedoel je die stelschroef?
Verder heb ik de electrische afsluiter B omcirkeld, dat ding is dus stuk. Ik heb BCCP gemaild met de vraag of ze zo’n ding nog kunnen leveren en wat dat mag kosten. Even afwachten.
Op de carburateur zit ook een heel gedeelte wat ik niet thuis kan brengen, ik heb het omcirkeld met een vraagteken erbij. Het stelschroefje van dat ding zit muurvast, en op het punt waar je een draadje / stekkertje zou verwachten zit niks aangesloten.
Wat is dit voor spannends? Zou het nuttig zijn? Moet er geen stekkertje op?
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik weet te weinig van dit specifieke type carb om daar iets echt zinnigs op te kunnen zeggen, er zitten hier ongetwijfeld mensen die meer van dit type carb weten
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Afgelopen week bij een citroengarage de BX op de brug gezet en met garagehouder gekeken waar de speling op de schakelpook vandaan komt. Het bleken niet de schakelstangetjes te zijn, maar een ander deel waar een pen door een gat steekt (lekker vaag). Geen idee hoe je dat ding noemt, maar garageman heeft vandaag rondgebeld voor dat onderdeel en liet me weten dat het niet meer gemaakt wordt en niet meer verkrijgbaar is helaas.
Dat wordt dus op zoek naar een sloperij met bixen of zelf iets knutselen.
Gelukkig kon hij me naast wat Dyane pakkingen me wel blij maken met een nieuwe octopus!
Die gaat er dus dit weekend onder.
Spannende klus. Ik heb het forum al doorgelezen voor tips. Maar toch, iemand nog tips?
De garagist raadde me aan in ieder geval de aandrijfas eraf te halen.
(oja, note to self: morgen garage bellen voor ashoesjes + uitzoeken welke bakolie erin moet en die regelen)
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Voor gebruikte BX onderdelen:
Garage Hesselink in Dirksland of
Garage Jan van Gompel in Eindhoven.
Mooie bak!
Wat je omcirkelt hebt is volgens mij je acceleratiepomp. Geeft via het gashendelmechanisma via onderdruk een stoot meer benzine als je gas bijgeeft. Mijn carb ziet er precies hetzelfde uit (hoewel die van mij 34TLC heet). Ben er ook al veel aan bezig geweest, maar snap het ding ook nog niet voor de 100%.
Elektrische afsluiter heb ik paar maanden geleden vernieuwd.
Is het grijze GTi-interieur van banaanepit niks voor jou?
Interieur van banaanepit? Wist ik niks van! Dank voor de tip!
Handig dat er zoveel verschillende types caburateurs zijn…
Het is zo jammer dat ik dat ding net niet helemaal goed krijg afgesteld. Hij hoeft alleen maar harder stationair te lopen bij een koude motor, voor de rest doet ie het perfect.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-