Mij valt de laatste tijd op dat de bak meer de koppeling laat slippen. Bijvoorbeeld bij het oprijden van een rotonde (2e versnelling). Dan lopen bij gas geven de toeren op (koppeling slipt) om vervolgens ineens terug te zakken (koppeling wordt abrupt losgelaten).
Alsof er iemand nog moet wennen aan het aangrijpmoment van een koppelingspedaal.
Was eerst niet. Geeft ongetwijfeld extra slijtage aan de koppelingsplaten.
Op het 508 forum las ik dat met een caravan er achter het niet veel moeite kost de koppelingsplaten op te roken. Gewoon naar heuvelachtig terrein gaan. Als je in een bepaalde situatie de boel moet verplaatsen en de bak gaat daar dus zo slecht mee om dan zou ik haast zeggen haal die trekhaak er maar af.
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 25-02-2013
- C4 (2004-heden) C4 II -THP 155 EGS (Exclusive)
Ik heb een c4 THP 155 EGS (Exclusive)bouwjaar 2011.
Sinds gister schakelt de robotbak raar. Trekt traag op, schakelt vreemd en hij zit al in z’n 6 bij 50km/u Ook lijkt het net of ik vermogenverlies heb. Voorheen trok deze fantachtiche auto geweldig op, als ik optrok bij stoplicht dan kwa je stevig in de stoel te zitten maar nu….... het lijkt wel een ouwe zak. Dit verschijnsel is gister ontstaan toen ik op de snelweg reed en dat is tot nu toe nog steeds zo. Ik heb zojuist gelezen dat hij gereset kan worden. Zou dit helpen???
Help !!!!
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Komt de motor wel nog boven de 3000 toeren? Zo niet, dan zou het zomaar eens een noodloop kunnen zijn. Geen foutmeldingen gehad?
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 25-02-2013
- C4 (2004-heden) C4 II -THP 155 EGS (Exclusive)
Hij komt niet boven de 3000toeren. Heb net garage gebeld maar die kunnen niks doen. Dat lijkt me vreemd. Alleen als ik fel optrek dan schakelt hij beter door. Gisteravond nader ik een bocht en reed 80kmu bij de bocht geschakelt de auto terug naar de 2 en als ik het gaspendaal gebruik dan schiet hij naar de 4de versnelling en dan lijk ik ineens een ouwe zak in een auto. Garage zegt dat het gewoon is en het is misschien wel zuinig. Ik vond deze opmerking niet echt passen.
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Ik merk wel dat nu het kouder is de egs de eerste 5 minuten een beetje ‘lui’ is. Het duurt langer voordat hij schakelt, zowel op als terug. Ik moet hem dan altijd een beetje helpen met de flippers aan het stuur. Als de motor eenmaal warm is schakelt hij weer normaal.
De opmerking van je garage vind ik vreemd. Ze kunnen op zijn minst een ritje in jouw auto maken om de symptomen te constateren en daarna eventueel de egs resetten, zodat de bak zich opnieuw kan aanpassen aan jouw rijstijl.
Anders bij een andere citroen garage proberen voor een ‘second opinion’?
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013
- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Bij een snelheid van +/- 80 Km/h zit ik al in 6é versnelling , is dat bij jullie ook zo ?
Zou het iets uitmaken wanneer ik deze versnellingsbak laat resetten , heb deze nl tweedehands gekocht ?
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Resetten kan je altijd proberen. Wie weet helpt het.
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
sardonis schreef:Bij een snelheid van +/- 80 Km/h zit ik al in 6é versnelling , is dat bij jullie ook zo ?
Zou het iets uitmaken wanneer ik deze versnellingsbak laat resetten , heb deze nl tweedehands gekocht ?
Als ik op cruise control en of limit begrenzer aan 70km/h rij in auto stand rij in vijfde versnelling,bij 80km/h schakelt ie over naar zes.
Maar in Belgie mag je maar 70 op de meeste wegen, voor mij persoonlijk voldoet ie nog altijd waarvoor ik deze gekocht heb.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013
- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Lijkt wel of de EGS een eigen willetje heeft , wanneer ik zelf schakel gaat hij soms ook later over naar een hogere versnelling. Niettemin weet ik deze bak steeds meer en meer te appreciëren , wil eigenlijk geen manuele meer.
Wat me wel al is overkomen dat ik haast gelijktijdig met de automaat teruggeschakeld heb en dat heeft hij niet zo graag .