Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Wat een straf, in die andere BX rondrijden! Nee grapje. Balen dat je een lekke benzineleiding hebt; tof dat je de oorzaak gevonden hebt!
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Aan de ene kant rottig, maar ook weer fijn dat de oorzaak van het probleem gevonden is.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, ik ben eerlijk gezegd blij dat de oorzaak zich (eindelijk!) heeft geopenbaard. Nog ff afwachten wat de reparatie zal kosten. Maar als het daarmee opgelost zal zijn, is me dat best iets waard.
PieterSanders schreef:Wat een straf, in die andere BX rondrijden! Nee grapje.
Haha, ‘t is tuurlijk geweldig leuk zo ‘n basis model met handmatige choke.
Gr, Simon.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Toch mooi dat je het probleem gevonden hebt. Ik hoop dat je niet net getanked had
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Het was wel echt een “rottig” probleem dan mooi dat het nu opgelost wordt!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, het is/was letterlijk en figuurlijk een “rottig” probleem. Dus zeker tijd voor feest wanneer dat is verholpen!
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
En zo ziet dus de nieuwe benzineleiding eruit:
Maar daarmee zijn de probleempjes nog niet voorbij. Helaas heeft El Chica af en toe nog wat kuren bij het starten.
Een monteur van de ANWB heeft een poos terug e.e.a. doorgemeten en de mogelijke veroorzakers zijn (vuil op) de toerentalsensor of een defect aan het dubbelrelais rechts onder de motorkap. De toerentalsensor is niet zo lang geleden vervangen en heb ik onlangs nog eens losgehaald en schoongemaakt. Dat leek even te helpen totdat de auto een paar weken later weer niet wilde starten.
Dan toch het dubbelrelais? Waar kan ik aan een nieuwe of goedwerkende komen?? Op Citroën Service kan ik het onderdeel niet vinden (ook niet als NFP.)
Hieronder plaatjes ervan. Wie heeft er een idee? Want zo langzamerhand word ik een beetje moedeloos van dat willekeurig niet willen starten…
Gr, Simon.
Is jouw garagebedrijf (Ordas?) een citroen garage?
Als je geluk hebt heeft ie misschien nog een krat met relais liggen..
Maar nog even een tip over die leidingen:
Ik zou die andere leidingen lekker insmeren met antiroest.
Bij voorkeur met warm droog weer of met een föhn goed droog en warm blazen.
Als het nog een beetje warm is dan trekt de antiroest ook nog wat beter in de poriën.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, van Ordas heb ik al een keer een ander relais gekregen, maar dat zette weinig zoden aan de dijk. Sterker nog: na plaatsing daarvan ging ook een half warme start moeizamer.
Ik recapituleer het probleem nog een keertje: op willekeurige momenten bij een koude start wil de wagen niet aanslaan. Soms twee keer per week en soms zitten er weken of maanden tussen, heel willekeurig dus. De accu is goed, de startmotor draait goed rond, de bougies en kabels zijn nieuw, en de bezinetoevoer is ook in orde. Dat laatste mag ook wel, want sinds vorig jaar zijn zowel pomp als leidingen geheel vervangen. Ook heb ik alle elektrische contacten en massapunten onder de kap afgelopen jaar schoongemaakt. Enkele keren heb ik ook de wagen laten aanduwen en dan sloeg de motor altijd direct aan. Volgens de monteur van de ANWB zou dat wijzen op een vervuilde BDP- (toerental- of krukaspositie-) sensor die het startprobleem veroorzaakt.
Dus wat zal ik nu doen? Zondag ga ik naar de sleutelmeeting van de BX club. Is er misschien iemand die ook komt en mij wil helpen zaken (nog eens) door te meten?
Verder zal ik nog proberen een derde relais te verkrijgen bij de garage. En ik kan een nieuwe toerentalsensor plaatsen. Zou dat zin hebben?
Iemand anders nog ideeën?? Suggesties zijn van harte welkom!
Trouwens, gister was er ook nog een heugelijk moment, 225.000 km op de teller. (De stand 222.222 km ben ik helaas vergeten te fotograferen.)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Stappenmotor?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Hoe kan ik daar de juiste werking van controleren?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
ALs dat de boosdoener zou zijn dan zou die aanslaan en meteen weer uitvallen, zoals ik had met een brakke stappenmotor in mijn Xantia. Heeft m.i. niets met niet aanslaan te maken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Trouwens, gaat in zo ‘n geval niet het lampje van het motormanagement in het dashboard branden?
Het is overigens wel zo dat de motor een maand of 4 geleden zomaar uitviel bij een stoplicht. Het duurde een minuutje of zo voordat ‘ie weer wilde starten. Kan dat (wél) met de stappenmotor te maken hebben gehad?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Bij een stappenmotor niet.
Het probleem klinkt een beetje als wat ik destijds bij mijn BX GTi en Twan bij z’n BX Break had, en daar bleek de bobine de boosdoener. Jij hebt volgens mij alleen een verdelerloze ontsteking meen ik, een verdelerkap en bobine in één? Heb je die al wel eens uitgewisseld?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”