Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik ben al een hele tijd zonder haast opzoek naar een benzine break fase 2.
In de eerste plaats naar een 2l maar dit is in Belgie zo goed als niet te vinden en invoeren zie ik niet echt zitten.
Nu heb ik een ‘98 er 1.8 16v te koop zien staan met leer en airco maar met 228000 km,mooie combinatie maar ik vind dit persoonlijk nogal een hoge km stand.
En daarom mijn vraag hier op het forum is het verstandig om een Xantia van dit type met deze km stand te kopen?
Wat zit er van herstellingen aan te komen bij de gemiddelde Xantia met deze km stand en hoeveel km kunnen deze motoren lopen voordat ze tekenen van slijtage geven (dan denk ik aan olie verbruik, verminderde compressie enz)
En hoe zit het met roest bij de Xantia’s ?
Hoe rijdt zo’n 1.8 16v break, heb je voldoende koppel of moet je in de toeren gaan om vlot te rijden, kan ik hier beladen nog deftig een aanhanger mee trekken.
Het moet natuurlijk geen stoplicht racer zijn maar wel een vlotte wagen.
Graag jullie ervaringen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik heb geen ervaring met 1.8 liter maar weet dat bij Damste in Nieuwegein een 1.8 break type 2 staat met veel minder kms op de teller. En op marktplaats zag ik er van de week eentje met 90.000 km op de teller met leren bekleding. Beiden 1750 euro volgens mij.
Xantias roesten niet. Behalve de Breaks, bij de achterportieren. En dat begint zo:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9lw2gAUMt5F7LZZVBwCGDYcUe8go5soGjebqg7oJNevqZPEl9zA
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als ik ergens niet bang voor zou zijn aangaande dit type citroen, dan is het voor de motor. Die verslijt je met normaal onderhoud niet makkelijk. Kun je gerust kopen, wel ff onderhoudshistorie na proberen te gaan
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Check ook het forum van de Xantiaclub eens, met heel veel knowhow en aankooptips specifiek over de Xantia: http://forum.xantiaclub.net/index.php
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
ik heb een 1.8 16 klepper met inmiddels 313000 km op de klok, deze auto loopt op gas , geen enkel probleem, geen abnormaal olieverbruik, geen roest. en gaat nog steeds als een kogel…............
M.V.G
Louis & Roeleen
Breaks kunnen idd roesten, vooral de dorpel bij de linker achterdeur, de zg. Heuliezhoek.
Dat ziet er dan zo uit.
Ik heb dit laten herstellen en dan ziet het er zo uit.
Volgens de spuiter heeft hij het eerst gestraald (zover als hij kon komen)en toen geplamuurd en gespoten.
Garantie voor de toekomst gaf hij (uiteraard) niet.
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dank voor de reactie’s.
Ik ben naar de auto gaan kijken en heb hem na wat onderhandelen over de prijs uiteindelijk toch gekocht.
De wagen ziet er wat betreft lakwerk en carrosserie nog zeer goed uit, geen deuken of krassen.
De"chroom” stips in de achterbumper zijn wel slecht.
De zogezegde Heuliez hoek is langs rechts zeer goed maar langs links is er een beetje roest zichtbaar, nog niets om op dit moment om over wakker te liggen.
Het leder interieur is op enkele slijtplekken in de bestuurderszetel na zeer mooi.
Motor draait zeer mooi en onder de motorkap ziet alles er netjes uit.
De onderhoudshistorie kan je redelijk duister noemen, volgens de eigenaar is de distributie eind 2011 op 206000km vervangen maar in het onderhoudsboekje of onder de motorkap is hier niets van terug te vinden.
Hoogteregeling werkt traag en de achterkant reageerd slecht op de hoogte bediening, de kleur van de LHM is meer geel dan groen.
Er is ook een klein lekje in de bovenste rij van de radiator waardoor het koelwater te laagstond.
Verwarming warmt wel goed en ik ruikte ook geen koelvloeistof in de wagen.
Uitlaat is redelijk maar ga ik toch ook vervangen.
Als je dit leest lijkt het toch op een wagen met veel werk, maar na een jaar zoeken (in Belgie) vond ik het toch de moeite om deze Xantia (met deze optie’s in break uitvoering)toch te kopen.
De eerste onderdelen zijn al besteld om de auto inorde te maken voor de technische keuring.
Hierover later meer.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar je vorderingen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Zo we zijn een dik half jaar verder tijd om eens neer te schrijven hoe de Xantia het doet.
Wel hij doet het goed veel beter dan verwacht!
Bedoeling was eigenlijk om Xantia te rijden en ondertussen de dagelijkse CX terug op punt te zetten, dit was/is wel nodig na +10 jaar dagelijks gebruik winter en zomer.
Probleem is dat er achteraf gezeien wel veel achterstallig onderhoud aan de Xantia zat en dat er hierdoor nog niets aan de CX is gebeurd.
Maar nu de Xantia helemaal bij is qua onderhoud en tot mijn verbazing zo goed rijdt dat ik de CX eigenlijk niet mis, ga ik hier mee blijven rijden en is het lot van de CX op dit punt nog onduidelijk
Bovendien is de Xantia wat betreft verbuik en wegentaks ook veel gunstiger om te houden.
Even een opsomming van wat er aan gedaan is:
-Distributie kompleet met multiriem, alle spanrollen van beide riemen + waterpomp en krukaspoulie.
-nieuwe bougies(NGK),bobine pack,luchtfilter en lambdasonde.
-nieuwe Bosal Katalysator en komplete Asmet uitlaat.
-LHM (eerst spoelolie), motorolie en filter + koelvloeistof.
-nieuwe LHM hoofdleiding en wegens niet leverbare nieuwe stuurhuisleiding is deze uitgebouwd en volledig ontroest en roestwerend behandeld.
-nieuwe radiator.
-nieuwe hoofdvoorraadbol en nieuwe voor en achterbollen .
-remmen voor + achter met nieuwe schijven + blokken en remklauwen volledig inorde gemaakt.
-nieuwe stabilisator stangetjes.
-nieuwe stuurkogels.
-nieuwe wiellagers + ABS sensoren achter.
-nieuwe stappenmotor,gasklepsensor,mapsensor,watertempertuur sensor,achterruitverwarmings relais.
-kabels in slurfen achterklep hersteld.
-stekker airbag passagierszetel gesoldeerd.
-wang bestuurderszetel opgevuld.
-dashboardlampjes vervangen.
-nieuwe deursloten.
-nieuwe usb radio.
-nieuwe reservesleutel en afstandbediening met sleutel.
-set Belfast alu velgen nieuw gepoederlakt met nieuwe banden (Nokian Line 195/60/15H)
-set nieuwe winterbanden (Nexen SnowG 185/65/15H)
en als laatste een “Refurbished unlocked” injectie ecu als oplossing voor het mysterieuze slecht stationair lopen.
Een hele lijst en vooral een hoop kosten waar ik niet naar ga rekenen
Het resultaat een zeer fijn rijdende en hopelijk betrouwbare Xantia Break.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Kijk! Die kan er weer flink tegenaan!, mijne heeft 244. Gelopen ondertussen.
Maar de vraag blijft Hoe ziet je Xantia eruit? Foto’s?
Mazda 323 sedan
Fiat panda
Ford escort
Mazda 323 P
Renault scenic
Citroen Xantia 1.8 16V
Xantia Activa CT
Huidig Saxo 1.1
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Eigenlijk heb ik nog geen foto’s gemaakt sinds dat de Belfast velgen er opstaan, en nu staan de stalen velgen met winterbanden er weer op.
Voor deftige foto’s zal het dus wachten zijn tot in het voorjaar.
Hier een foto van vlak voor de technische keuring van afgelopen zomer:
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De krukaskeerring (bakzijde) begint te lekken er zit nu al Valvoline Maxlive in maar dat lijkt niet te helpen.
Dus die zal moeten vervangen worden, keerring is al besteld samen met een nieuwe koppeling en de aandrijfas keerringen.
Staat het hier ergens beschreven op het forum hoe je de versnellingsbak kan demonteren zonder de motor uit te bouwen,of heeft iemand hier een korte beschrijving van?
Bij de BX heb ik dit al gedaan maar toen is de motor er kompleet met bak aan uitgehaald ivm uitgelopen krukas en drijfstanglagers.
En op het moment ben ik bezig aan CX break waar de motor+bak er ook uit ligt voor het vervangen van krukaskeering, koppeling en de rest van de dichtingen en keeringen + distributieen koppeling.
Xantia heb ik geen ervaring mee en ik laat ook liever de motor zitten vandaar m’n vraag.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Je kan de motor laten zitten, de bak kun je laten zakken, nadat je deze heb losgemaakt van de motor.
Krik de auto wel hoog genoeg op, zodat je de bak onder de auto weg kan schuiven.
Je kunt het beste de bak op een stuk karton of plank laten zakken en het geheel onder de auto vandaan schuiven.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
2 jaar later een update:
De Xantia is er nog steeds en doet het zeer goed, de 18i16v motor voldoet prima in het dagelijks verkeer ook op de snelweg zit er voldoende fut in om vlot mee te komen.
De Valvoline Maxlife die er nu bij ieder oliewissel in gaat blijkt toch effect te hebben want de lekkage van de krukaskeerring word niet erger en er liggen nooit druppen op de garage vloer.
Dus zolang dit zo blijft laat ik het voor wat het is.
Afgelopen 2 jaar is er uiteraard aan gesleuteld en ook aan gelast
Zo is er een originele nieuwe stuurhuisleiding gemonteerd omdat ik de oude ontroeste en geschilderde leiding niet betrouwde.
En is er een nieuwe Kat en uitlaat gemonteerd.
De Heulieuz-hoek begon mij te irriteren dus dat moest aangepakt worden.
Zo zag de hoek eruit:
Dit zat er onder, er was dus duidelijk al eerder aan geprutst:
Zo dat is eruit:
De eerste laag plaat zit al dicht:
Passend nieuw stukje gemaakt om af te werken:
Vast gelast:
En gelijk geslepen:
Achteraf is dit nog licht geplamuurd en geschuurd en volledig gespoten in de originele kleur.
Verder heeft de Xantia nog lekage aan de HD-pomp en conjucteur gehad welke ik heb opgelost door het monteren van nieuwe O-ringen.
En heeft de handrem het begeven door een gebroken kabel, dus hebben we even nieuwe handrem kabels gestoken.
Is de airco ook nog lek geraakt door een door geschuurde alu leiding welke uiteraard vervangen is samen met een nieuwe droger en nieuwe airco compressor (deze begon meer geluid te maken dan nodig) en omdat dan toch de boel langs die zijde los lag heb ik er ook maar een nieuwe alternator op geschroefd (dit was achteraf gezien geen overbodige luxe)
Ook heb ik er een nieuwe afneembare trekhaak onder gezet zodat er voortaan ook aanhangers met getrokken kunnen worden.
Nog een foto van de Belfast velgen die er onder zitten:
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Tot vandaag ging alles prima met deze Xantia.
Maar vanmiddag had ik een onverklaarbaar elektrisch probleem met de Xantia.
Ik start de Xantia in zijn garage en rij hem buiten laat hem stationair draaien terwijl ik nog even in de woning binnen loop.
10 min later stap ik terug in en rij ik weg, ik zie dat de voorruit onderaan licht is aangedampt en zet de aanjager een standje hoger (wat achteraf gezien niet merkbaar was).
Het regent dus gaan de wissers automatisch aan en ik heb ook m’n lichten aan, een 4tal km verder begin ik te denken dat die wissers anders sneller bewegen dan nu.
Nog één km verder gaat het abs lampje branden ( in de bijna 4j dat ik de Xantia heb is dit nog nooit gebeurt enkel bij het starten)
10 sec later gaat het eerste airbag-lampje branden nog even later gaat ook het 2de airbaglampje branden , en nu gaan de wissers erg traag en stroef.
Ik kijk naar het klokje en dit is haast onleesbaar, nu begin ik echt te denken aan een stroom te kort en zet m’n lichten uit wat iets verbetering lijkt te geven aan de wissers.
Ik moet stoppen voor de verkeerslichten en merk op dat de Xantia 1000t stationair draait en echt slecht draait, het word groen en ik rij verder omdat ik echt op een afspraak moet zijn maar vrees er echt voor dat ik hier niet ga geraken.
Na nog een 5tal km met schrik verder te hebben gereden rij ik in en put of over een bobbel wat een schok geeft (nu zeker niets extreem maar iets dat elke rit wel gebeurt) en op dat moment gaan de airbag-lampjes en het abs-lamje uit hoor ik de aanjager veel harder, wissen de wissers ook terug normaal en is het klokje goed leesbaar.
Ik kom juist op tijd aan met een volledig ontwasemde voorruit en denk geraak ik straks nog wel thuis.
De terugweg was geen enkel probleem alles werkte zoals het hoort, weten jullie wat dit kan zijn?
Ik denk de alternator maar die is nog niet zolang vervangen door een revisie exemplaar (zeg maar nieuw) en ook heeft het lampje op het dashboard niet gebrand…
Kan het een massa probleem zijn en welk zijn dan de verdachte massa punten, of kan het 1 van die zware zekeringen zijn die slecht contact geven?
Iemand een idee?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Een nieuwe/gereviseerde dynamo (alternator) kan wel degelijk alweer stuk gegaan zijn. Je had op dat moment eigenlijk even moeten meten op de accu wat de spanning was. Misschien de aandrijfriem van de dynamo te slap en slippend door de nattigheid of defecte spanner?? Of teveel water in de dynamo gelopen door de regen??
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)